• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Anonym1)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-19 14:52:49 följande:
    Och obehagligt hur svårt det är att förmå människor att genomskåda bluffar och bedrägerier. TS är ett exempel, som gör hårt motstånd mot förnuftet.

Jag såg ett avsnitt av Dr Phil, där en man var förälskad i och skickade pengar till en "kvinna". I programmet bevisade de att hennes foto var stulet, att "hon" i själva verket var en kriminell man i Nigeria. Men hör och häpna: Han fortsatte att kommunicera med personen!
    Jag kör inte motstånd, jag undrar bara varför jag inte fått någon länk så som många andra fått? Utan bara personangrepp, och varning sen blev det tyst, om den vill åt mina pengar och information varför fortsatte den inte skriva?
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 00:45:03 följande:
    Jag lägger inte ut något på mina sociala bilder video foton osv, därför tycker jag det är konstigt att det är så mycket personligt och att det stämmer överens med hur jag Ser ut nu osv. 
    Kan de ha sett din profilbild eller så? Eller har du inga bilder eller videor på dina sociala medier?
    Det mail jag fick gick ut på att de skulle ha hackat sig in på min dator och fått intima bilder genom min webkamera som de hotade att sprida till mina vänner osv om jag inte betalade en viss summa till avsändaren.
    Då visste jag att det inte stämde så kameran på den datorn för det första inte fungerade och att jag för det andra inte skulle ägna mig åt sådana saker framför kameran.
    Scam kan se väldigt trovärdigt ut så det kan ibland vara svårt att avgöra om det är scam eller en verklig person som har skickat det.
  • Anonym (Anonym1)
    molly50 skrev 2025-11-19 15:03:54 följande:
    Kan de ha sett din profilbild eller så? Eller har du inga bilder eller videor på dina sociala medier?
    Det mail jag fick gick ut på att de skulle ha hackat sig in på min dator och fått intima bilder genom min webkamera som de hotade att sprida till mina vänner osv om jag inte betalade en viss summa till avsändaren.
    Då visste jag att det inte stämde så kameran på den datorn för det första inte fungerade och att jag för det andra inte skulle ägna mig åt sådana saker framför kameran.
    Scam kan se väldigt trovärdigt ut så det kan ibland vara svårt att avgöra om det är scam eller en verklig person som har skickat det.
    Du har rätt svårt att faktiskt veta, tänkte hur de kommer åt mitt nummer? Men det kanske också är lätt att göra.. jag har profibild endast på mitt ansikte inte min kropp, har hadt bilder uppe innan på sociala medier, instagram Facebook osv men har raderat allt sen två år tillbaka så har inte synliga Bilder för andra. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 15:02:04 följande:
    Jag kör inte motstånd, jag undrar bara varför jag inte fått någon länk så som många andra fått? Utan bara personangrepp, och varning sen blev det tyst, om den vill åt mina pengar och information varför fortsatte den inte skriva?
    Frågan är vad du och mannen blir mest lyckliga av. Att du fortsätter älta din frågor och din svartsjuka. Eller att du släpper det där och ägnar dig åt att göra livet ljusare för dig själv och mannen.
  • Anonym (Abc)
    Goneril skrev 2025-11-19 14:43:51 följande:
    Bedrägerimetoder kan variera, allt från telefonsamtal till SMS och "hembesök", e-post och jag vet inte allt..I TS fall sitter säkert en grupp afrikaner nånstans och försöker få TS att besvara meddelanden, vilket hon nu gjort. Deleta allt, töm papperskorgen och blockera.
    Förklara istället hur hon blir scammad genom att svara på ett SMS.
  • Anonym (Abc)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-19 14:52:49 följande:
    Och obehagligt hur svårt det är att förmå människor att genomskåda bluffar och bedrägerier. TS är ett exempel, som gör hårt motstånd mot förnuftet.

Jag såg ett avsnitt av Dr Phil, där en man var förälskad i och skickade pengar till en "kvinna". I programmet bevisade de att hennes foto var stulet, att "hon" i själva verket var en kriminell man i Nigeria. Men hör och häpna: Han fortsatte att kommunicera med personen!
    Men du får förklara exakt hur ts blir scammad genom att svara på sms. Hon har inte skickat några pengar. Inte fått några länkar osv.

Än så länge är det bara trakasserier.

Sitt inte och säg att det självklart är ett bedrägeri för det vet varken du, jag eller ts. Så sluta låtsas som att du sitter på sanningen. Än så länge har inget bedrägeriförsök gjorts. Det är möjligt att det kommer, men än har det inte hänt.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 15:16:24 följande:
    Men du får förklara exakt hur ts blir scammad genom att svara på sms. Hon har inte skickat några pengar. Inte fått några länkar osv.

Än så länge är det bara trakasserier.

Sitt inte och säg att det självklart är ett bedrägeri för det vet varken du, jag eller ts. Så sluta låtsas som att du sitter på sanningen. Än så länge har inget bedrägeriförsök gjorts. Det är möjligt att det kommer, men än har det inte hänt.
    Tack, lite så tänker jag också. Oavsett så är det konstigt och obehagligt för mig är detta mer trakasserande riktat mot MITT utseende och liv. Sambon visade detta till sin närmaste kompis och kompisen sa att han tror att det är skrivet av en man och inte kvinna, men det är också svårt att veta. 
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 15:07:55 följande:
    Du har rätt svårt att faktiskt veta, tänkte hur de kommer åt mitt nummer? Men det kanske också är lätt att göra.. jag har profibild endast på mitt ansikte inte min kropp, har hadt bilder uppe innan på sociala medier, instagram Facebook osv men har raderat allt sen två år tillbaka så har inte synliga Bilder för andra. 
    Om du använder ditt riktiga namn på dina sociala medier så kan de ju lätt söka upp ditt nr på t ex Eniro och sådana sidor.
    Om du har haft bilder på dina sidor tidigare så kan de kanske ha sett dem då.

Jag reagerade också på att texten i sms:en du fick var så dåligt stavade. Som att det var dåligt översatt i nå´t översättningsprogram eller så.
    Det hade i alla fall fått mig att reagera.
  • Anonym (Scam)

Det här SMS kan ha skickats till 1000 olika telefoner. 

Av dessa är det 400 som inte har sambo och därför vet att det är ett scam. 400 är män och hetero så de vet också att det är scam. 100 personer vet att deras sambo är arbetslös och vet också att det är ett scam. 50 personer känner inte alls att infon stämmer så det är ett scam. 
    Resterande såsom du verkar se saker som stämmer in på dem och tror därför att det kan stämma, dessa 50 blir nu ett ganska enkelt offer för den som skickar ut detta SMS. 

• Tow2Mater
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 15:12:25 följande:
    Förklara istället hur hon blir scammad genom att svara på ett SMS.
    T ex

Hon konfirmerar numret är ett användbart numme, vilket öppnar upp för fler sms med t ex linkar.
    Det öppnar upp att användas i andra scams, eftersom de vet det är ett användbart nummer.
Svar på tråden Borde detta vara en varning?