• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 12:31:21 följande:
    Jag har inte fått någon länk skickad Till mig 
    Nu låter du väldigt envis. Inlägg efter inlägg framhåller att det du utsatts för är scam eller fishing, brott på nätet. Men det är som om du inte vill tro på det, utan föredrar att odla din svartsjuka.
  • Anonym (Lady)
    Goneril skrev 2025-11-19 12:43:06 följande:
    Men du ser ju vem som är avsändare och har du inte skäl att få meddelanden från någon amerikansk avsändare så klicka inte upp meddelandet!  Gör du det då vet de att du tagit emot det och att de har rätt mottagare.  En ny typ av scam, PC-tidningen skriver, läs den och ligg steget före. De har tagit reda på en massa detaljer om mottagaren, skurkarna hittar ofta nya metoder. Här kan det gälla att kapa datorn. Har du skydd, till exempel Norton,? 
    Man får väl inte sms till datorn?
  • Anonym (Joanna)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 12:02:53 följande:
    Detta fick jag på sms inte mejl, jag och min sambo bråkade i Tisdags just över vissa saker gällande hans jobb sen får jag detta SMS på Fredagen? Är inte det ett konstigt sammanträffande? 

Scam-meddelanden skickas ut till massor med människor. Konsten är att formulera sig tillräckligt vagt för att många ska känna sig träffade. Sen märker de ju på hur du reagerar vilka påhopp du känner dig träffad av och fortsätter hugga på dem. 

• Anonym (Abc)

Det är många besserwissrar som svarar dig ts. De verkar övertygade om att det är en scam. Hur de nu kan veta det när du inte fått någon länk eller liknande. Vad är liksom poängen med den scamen?

Nej det är nog någon som jävlas. Det finns ju inget som tyder på att din make varit otrogen i övrigt antar jag?
    Kan vara någon random människa som tycker det är kul eller någon du känner som jävlas.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 13:32:08 följande:

Det är många besserwissrar som svarar dig ts. De verkar övertygade om att det är en scam. Hur de nu kan veta det när du inte fått någon länk eller liknande. Vad är liksom poängen med den scamen?

Nej det är nog någon som jävlas. Det finns ju inget som tyder på att din make varit otrogen i övrigt antar jag?
    Kan vara någon random människa som tycker det är kul eller någon du känner som jävlas.

Ja, det är precis det jag också reagerar på, har länge funderat om det är någon i min eller sambons närhet som skickat detta till mig, oavsett vem det är så är det ett väldigt psykopatiskt beteende jag har haft problem med min vikt i över ett års tid.. samtidigt har det varit andra faktorer i livet som gjort att jag varit deprimerad, om det är en älskarinna till honom så hade hon inte gått på personangrepp? då hade hon väl ?varnat? mig det som sticker ut är det med att jag är tråkig inte har några mål samt att han inte vill ha barn med mig, det känns väldigt personligt..
  • Goneril
    Anonym (Lady) skrev 2025-11-19 12:49:15 följande:
    Man får väl inte sms till datorn?
    Omvänt kan man skicka SMS via datorn  inga installationer krävs. Det går säkert att få åtkomst i andra riktningen, det kan du kolla. Syftet är att komma åt din dator, du kan ju bli ombedd att skicka en fil till exempel. Men varför i allsin dar släpper du inte detta?; läs i PC-tidningen, de här skummisarna tar reda på så mycket detaljer de kan om sina offer för att verka trovärdiga. Tänk efter, amerikansk avsändare, dålig svenska, varför skulle du tro på detta? 
  • Anonym (Anonym1)
    Goneril skrev 2025-11-19 14:11:06 följande:
    Omvänt kan man skicka SMS via datorn  inga installationer krävs. Det går säkert att få åtkomst i andra riktningen, det kan du kolla. Syftet är att komma åt din dator, du kan ju bli ombedd att skicka en fil till exempel. Men varför i allsin dar släpper du inte detta?; läs i PC-tidningen, de här skummisarna tar reda på så mycket detaljer de kan om sina offer för att verka trovärdiga. Tänk efter, amerikansk avsändare, dålig svenska, varför skulle du tro på detta? 

jag har ingen dator hemma har en iPad, jag har inte fått något SKICKAT alltså länk/länkar som många andra påstått sig fått via scam meddelanden.. jag skrev bara att personen i fråga var sjuk i huvudet och den svarade mig folk tröttnar på att knulla ett benrangel.. innan det så står det att sambon tycker jag är smal tråkig och utan livsmål, att de båda kommit varandra nära på jobbet och det finns inget jag kan göra åt saken, sen skrev personen vill du ha detaljer kring vårt sex säg till mig. varför fick kag ingen länk skickad Så som alla andra? Sen att jag är dumbo och ska öppna upp mina ögon osv

• Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 14:20:01 följande:

jag har ingen dator hemma har en iPad, jag har inte fått något SKICKAT alltså länk/länkar som många andra påstått sig fått via scam meddelanden.. jag skrev bara att personen i fråga var sjuk i huvudet och den svarade mig folk tröttnar på att knulla ett benrangel.. innan det så står det att sambon tycker jag är smal tråkig och utan livsmål, att de båda kommit varandra nära på jobbet och det finns inget jag kan göra åt saken, sen skrev personen vill du ha detaljer kring vårt sex säg till mig. varför fick kag ingen länk skickad Så som alla andra? Sen att jag är dumbo och ska öppna upp mina ögon osv

Bedrägerimetoder kan variera, allt från telefonsamtal till SMS och "hembesök", e-post och jag vet inte allt..I TS fall sitter säkert en grupp afrikaner nånstans och försöker få TS att besvara meddelanden, vilket hon nu gjort. Deleta allt, töm papperskorgen och blockera.
  • Anonym (z)
    Goneril skrev 2025-11-19 14:43:51 följande:
    Bedrägerimetoder kan variera, allt från telefonsamtal till SMS och "hembesök", e-post och jag vet inte allt..I TS fall sitter säkert en grupp afrikaner nånstans och försöker få TS att besvara meddelanden, vilket hon nu gjort. Deleta allt, töm papperskorgen och blockera.
    Obehagligt hur det hålls på.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (z) skrev 2025-11-19 14:48:26 följande:
    Obehagligt hur det hålls på.
    Och obehagligt hur svårt det är att förmå människor att genomskåda bluffar och bedrägerier. TS är ett exempel, som gör hårt motstånd mot förnuftet.

Jag såg ett avsnitt av Dr Phil, där en man var förälskad i och skickade pengar till en "kvinna". I programmet bevisade de att hennes foto var stulet, att "hon" i själva verket var en kriminell man i Nigeria. Men hör och häpna: Han fortsatte att kommunicera med personen!
Svar på tråden Borde detta vara en varning?