• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-18 23:25:30 följande:

Typisk text för ett scam. 

För några år sedan fick jag ett email med liknande innehåll men som beskrev att denna hade tillgång till min web kamera och hade intima bilder på mig. Naturligtvis ett scam eftersom jag inte har en web kamera men texten var tydlig att den skulle orsaka oro för mig. 

Är detta typiskt scam  Han sa att du är för smal och att han inte kan skapa en familj med dig. Du har inga mål och ingenting förändras. Du är tråkig. Ät mina rester. Jag har honom varje dag på jobbet. Vi har haft sex femton gånger?.
  • Anonym (Anonym1)
    Grässtrå77 skrev 2025-11-18 23:07:42 följande:

Be inte om bildbevis för då är risken stor att du klickar på nåt skit som kommer att ta sig in i din telefon, alltså nåt sorts virus. 

Jag tror som många andra här att detta är ett massutskick som scam. Så bäst att blocka och sen prata med din sambo. Det verkar ju finnas saker som skaver i dig eller er relation.

Om du absolut vill svara på mailet så be om personlig info om din sambo.

Detta var sms inte mail fick aldrig någon länk bara fråga om jag vill ha detaljer om deras sex
  • Anonym (?)

Typiskt scam! Vet flera som fått liknande "Det rä nåt allvarligt som jag har gått och tänkt på ett tag och vill nu berätta det för di... " typ. Och sen en massa peronliga saker som man känner igen. Det är en AI som letar upp saker i dina sociala medier och på nätet, sen sitter en riktig människa nånstans och skriver med dig. Kasta bort det och gå vidare.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (?) skrev 2025-11-19 00:14:05 följande:

Typiskt scam! Vet flera som fått liknande "Det rä nåt allvarligt som jag har gått och tänkt på ett tag och vill nu berätta det för di... " typ. Och sen en massa peronliga saker som man känner igen. Det är en AI som letar upp saker i dina sociala medier och på nätet, sen sitter en riktig människa nånstans och skriver med dig. Kasta bort det och gå vidare.

Har dessa personer fått meddelandena via sms? Men det som är skrämmande är att hans jobb nämns samt otrohet på jobbet och det är något som jag befarat länge så du tror inte det är någon sanning i de meddelanden alls?
  • Anonym (Anonym1)
    molly50 skrev 2025-11-18 23:49:27 följande:
    Har också fått sådana mail. Blev dessutom hotad med att bilderna skulle spridas om jag inte betalade en viss summa till avsändaren.
    Jag visste också att det inte stämde då webkameran på den datorn inte fungerade.
    Så jag svarade inte utan skickade det till skräppost och blockerade och anmälde som scam.
    Jag lägger inte ut något på mina sociala bilder video foton osv, därför tycker jag det är konstigt att det är så mycket personligt och att det stämmer överens med hur jag Ser ut nu osv. 
  • Anonym (Scam)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 23:57:39 följande:
    Är detta typiskt scam  Han sa att du är för smal och att han inte kan skapa en familj med dig. Du har inga mål och ingenting förändras. Du är tråkig. Ät mina rester. Jag har honom varje dag på jobbet. Vi har haft sex femton gånger?.
    Ja eftersom det är inget specifikt om dig utan endast text för att göra dig orolig.
    Påminner mycket om vad jag har fått som scam mail, endast allmänt påhittade saker som kan gälla många. 
  • Anonym (Scam)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 00:17:19 följande:
    Har dessa personer fått meddelandena via sms? Men det som är skrämmande är att hans jobb nämns samt otrohet på jobbet och det är något som jag befarat länge så du tror inte det är någon sanning i de meddelanden alls?
    Nämner SMS namnet på företaget din man arbetar på?
  • Anonym (Abc)

Om det inte är en scam så kan det ju vara någon i din närhet som är sur för nåt. Eftersom det fokuseras på dig.

Lägg märke till meningsuppbyggnad och specifika stavfel och se sen om du kan känna igen dem bland dina vänner och kollegor.

• Anonym (Livia)

För några veckor sen fick jag ett SMS från ett svenskt nummer, som har abonnent. I meddelandet tilltalades jag med förnamn, och sen meddelade mannen att han sett mig på en dejtingsida, att han tyckte att jag var väldigt vacker och ville träffa mig. 

Jag har inte funnits på en dejtingsida på över ett decennium. Så jag utgick helt enkelt från att det var någon typ av scam, svarade inte och blockade numret. Jag rev inte upp himmel och jord som någon skrev att hen skulle göra. Däremot googlade jag numret och såg att ett par kvinnor till råkat ut för samma sak. 

Min sambo skrattade gott åt meddelandet och historien kring det. Han blev varken arg eller misstänksam, utan förstod också han att det var rent påhitt från avsändarens sida. 

• Anonym (Kimchi)

Ponera att han har en affär på jobbet. För att få krypa på så snackar han ju skit om dig. Brukar ju vara så för männen att få till det. 

Det är nog mer som skaver här än vad som hittills har kommit fram. Hur har du det med svartsjukan? Verkar som det är en stor grej att han numera jobbar med kvinnliga kollegor. Stör du dig på det också även utan scammers? 

Vikten verkar också vara ett problem eftersom du tar så illa vid dig att bli kalkad benrangel? Normalt sett så skakar man av sig och säger ja ja jag är tunn och spinkig. So what?? På det stora hela så kan det vara bra att skaffa en samtalskontakt för att få rätsida på tankar och känslor. Det här verkar oavsett inte vara sunt. 

Svar på tråden Borde detta vara en varning?