• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-11-18 22:48:33 följande:

Du verkar ju fokusera mer på att personen kallar dig för ett benrangel än att du är brydd över ev otrohetsaffär.

Nu har du ju redan skrivet till personen. Kräv bildbevis. Be personen vara så pass rakryggad att träda fram. Visa din sambo att du skriver. Kolla hur han reagerar  Bäst är att släppa det hela  

Om personen inte vågar svara då och det blir tyst? Sks jag släppa det och gå vidare? Nejdå, har reagerat på allt. Jag undrar mer om en person verkligen går på ens utseende om det är ens ?älskarinna? är det vanligt?
  • Grässtrå77

Be inte om bildbevis för då är risken stor att du klickar på nåt skit som kommer att ta sig in i din telefon, alltså nåt sorts virus. 

Jag tror som många andra här att detta är ett massutskick som scam. Så bäst att blocka och sen prata med din sambo. Det verkar ju finnas saker som skaver i dig eller er relation.

Om du absolut vill svara på mailet så be om personlig info om din sambo.

• molly50
    Tow2Mater skrev 2025-11-18 22:46:39 följande:
    Det är inte normalt i dag att börja texta tilbaka till okända nummer, läs på om pfishing, smishing, vishing och allt vad scammande har döpts till. 

Klicka aldrig på en länk om det skickas av en helt okänd. Man ska t o m vara på sin vakt om det kommer från någon man tror sig känna.
    TS kan ju bara be om bevis. Och kommer det då en länk så är det väl bara att blockera.
    Länkar ska man givetvis inte klicka sig in på.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 22:48:02 följande:

Smsen var något i denna stilen för mig ren provokation och väldigt personligt den vill åt mitt psyke, läs och avgör själv. 

Du kommer inte kunna sova, för varje dag kommer vi närmare varandra på jobbet och du kan inte göra något åt det eller få bort det ur ditt huvud. Jag finns i ditt huvud nu. Om du vill ha detaljer om sexet, säg till

Antingen så är det en försmådd kollega som försöker hämnas eller så är det scam.
    Det är vad jag tycker det låter som.
  • Anonym (Anonym1)
    molly50 skrev 2025-11-18 23:16:04 följande:
    TS kan ju bara be om bevis. Och kommer det då en länk så är det väl bara att blockera.
    Länkar ska man givetvis inte klicka sig in på.

tänkte också på det, men frågan är vad jag ska skriva till personen i fråga? 

• Anonym (qwerty)

1. VARFÖR skulle det skickas ett sms till dig från et amerikanskt nummer? Har din sambos arbete någon koppling till USA eller medborgare som är därifrån? De flesta i Sverige har ett svenskt nummer.

2. Varför är du mer upprörd över att du kallas benrangel än att din parner ska ha varit otrogen? Har han varit det förut? Finns det någon anledning till att du går så hårt in i detta?

3. Har du testat att söka på eller helt enkelt ringa upp numret? Lär ju vara den mest logiska och snabba lösningen till att få reda på vem som är i andra änden. Be att få låna din sambos telefon och ring därifrån.

4. Sannolik är detta ett scam, du blir hysterisk och tänker inte klart, klickar på någon länk eller ger personen i fråga tillgång till din information eller teknik. Don't Take The Bait: Fresh Scam Targeting Couples Uses ?Cheating? Spouse?s Name As Leverage

• molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 23:22:06 följande:

tänkte också på det, men frågan är vad jag ska skriva till personen i fråga? 

Antingen så kräver du bildbevis eller ber personen att beskriva något på din sambos kropp som bara den som sett honom utan kläder kan veta.
    Kommer det då en länk så ska du inte klicka på den. För då är det med största sannolikhet scam och du riskerar att få virus i telefonen.
  • Anonym (Scam)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 22:48:02 följande:

Smsen var något i denna stilen för mig ren provokation och väldigt personligt den vill åt mitt psyke, läs och avgör själv. 

Du kommer inte kunna sova, för varje dag kommer vi närmare varandra på jobbet och du kan inte göra något åt det eller få bort det ur ditt huvud. Jag finns i ditt huvud nu. Om du vill ha detaljer om sexet, säg till

Typisk text för ett scam. 

För några år sedan fick jag ett email med liknande innehåll men som beskrev att denna hade tillgång till min web kamera och hade intima bilder på mig. Naturligtvis ett scam eftersom jag inte har en web kamera men texten var tydlig att den skulle orsaka oro för mig. 

• molly50
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-18 23:25:30 följande:

Typisk text för ett scam. 

För några år sedan fick jag ett email med liknande innehåll men som beskrev att denna hade tillgång till min web kamera och hade intima bilder på mig. Naturligtvis ett scam eftersom jag inte har en web kamera men texten var tydlig att den skulle orsaka oro för mig. 

Har också fått sådana mail. Blev dessutom hotad med att bilderna skulle spridas om jag inte betalade en viss summa till avsändaren.
    Jag visste också att det inte stämde då webkameran på den datorn inte fungerade.
    Så jag svarade inte utan skickade det till skräppost och blockerade och anmälde som scam.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-18 23:24:02 följande:

1. VARFÖR skulle det skickas ett sms till dig från et amerikanskt nummer? Har din sambos arbete någon koppling till USA eller medborgare som är därifrån? De flesta i Sverige har ett svenskt nummer.

2. Varför är du mer upprörd över att du kallas benrangel än att din parner ska ha varit otrogen? Har han varit det förut? Finns det någon anledning till att du går så hårt in i detta?

3. Har du testat att söka på eller helt enkelt ringa upp numret? Lär ju vara den mest logiska och snabba lösningen till att få reda på vem som är i andra änden. Be att få låna din sambos telefon och ring därifrån.

4. Sannolik är detta ett scam, du blir hysterisk och tänker inte klart, klickar på någon länk eller ger personen i fråga tillgång till din information eller teknik. Don't Take The Bait: Fresh Scam Targeting Couples Uses ?Cheating? Spouse?s Name As Leverage

Det är burnerapp du skriver med ditt svenska nummer i appen men kan välja annat nummer från ett annat land.. då det är svårare att spåra.. -Vi har haft det upp och ner då han bytt jobb i Augusti och börjat jobba med kvinnor, sen hade vi ett tjafs förra veckan och sedan kommer detta smset i Fredags även om det är scam hur vet personen att jag är känslig extremt Smal och övertänkare? Det togs upp att han inte vill ha familj och barn med mig 
Svar på tråden Borde detta vara en varning?