• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 06:35:44 följande:

Om det inte är en scam så kan det ju vara någon i din närhet som är sur för nåt. Eftersom det fokuseras på dig.

Lägg märke till meningsuppbyggnad och specifika stavfel och se sen om du kan känna igen dem bland dina vänner och kollegor.

Det är de jag är misstänksam över att det fokuseras på mig? Mycket hat riktat på mig? Inte att han är vidrig som är otrogen.. sambon har sagt att jag ska skaka av mig detta! Men det är inte lätt. 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-11-19 06:56:55 följande:

Ponera att han har en affär på jobbet. För att få krypa på så snackar han ju skit om dig. Brukar ju vara så för männen att få till det. 

Det är nog mer som skaver här än vad som hittills har kommit fram. Hur har du det med svartsjukan? Verkar som det är en stor grej att han numera jobbar med kvinnliga kollegor. Stör du dig på det också även utan scammers? 

Vikten verkar också vara ett problem eftersom du tar så illa vid dig att bli kalkad benrangel? Normalt sett så skakar man av sig och säger ja ja jag är tunn och spinkig. So what?? På det stora hela så kan det vara bra att skaffa en samtalskontakt för att få rätsida på tankar och känslor. Det här verkar oavsett inte vara sunt. 

Vi har varit tillsammans i väldigt många år, aldrig någonsin har jag mottagit ett sådant kränkande sms delvis om mig själv eller om otrohet.. han har jobbat med män i över 10 år aldrig varit problem, han började jobba på sitt nya jobb i August, sen började vi tjafsa i September och så uppkommer detta i November.

Det är de jag är misstänksam över att det fokuseras på mig? Mycket hat riktat på mig? Inte att han är vidrig som är otrogen.. sambon har sagt att jag ska skaka av mig detta! Men det är inte lätt. Vem ska jag tro på 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-19 04:09:48 följande:
    Nämner SMS namnet på företaget din man arbetar på?
     nej verken namn eller förtag, personen skrev om du vill ha detaljer kring sexet så säg till då skrev jag att personen är sjuk i huvudet varpå den svarade ?folk tröttnar på att knulla ett benrangel?. Mycket hat mot mig och mitt utseende men inget dåligt om honom För han är (otrogen)
  • Anonym (Lady)

Ring upp från dolt nummer och se om någon svarar.

• Anonym (Joanna)

Svara inte. Bara blocka numret. 

Det här ät med största sannolikhet en scammer. 

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Lady) skrev 2025-11-19 07:46:44 följande:

Ring upp från dolt nummer och se om någon svarar.

Det Kommer från ett amerikanskt nummer Alltså en burnerapp.. så personen har använt sig av ett nummer som inte existerar har ringt kommer bara till röstbrevlådan 
  • Anonym (qwerty)

Alltså du har ju två val här, gör slut eller gör inte slut.
    Du kommer nojja över detta resten av livet, din sambo har sagt sitt, vi säger alla att det troligtvis är en scam men du vill inte lyssna. Så då är det göra slut eller inte som står kvar som alternativ.

• Anonym (Lady)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 08:12:17 följande:
    Det Kommer från ett amerikanskt nummer Alltså en burnerapp.. så personen har använt sig av ett nummer som inte existerar har ringt kommer bara till röstbrevlådan 
    Ok, men be då personen att tala om vem hon är och stå för det hon påstår genom att skicka SMS från sitt riktiga nummer. Gör hon inte det så ligger det förmodligen ingen sanning i det hon skriver.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Joanna) skrev 2025-11-19 07:52:24 följande:

Svara inte. Bara blocka numret. 

Det här ät med största sannolikhet en scammer. 

Ja antagligen en scam, snart kommer en länk TS ska trycka på för att få info. Eller mannens kollega Störde Sture som hatar mannen och inte har något eget liv. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 18:21:41 följande:
    Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

Bara släng. Troligen "fishing", någon som försöker komma över uppgifter om dig.

Finns det verkligen något i mejlet som visar att personen ifråga vet något? Finns det igenkännbara detaljer?
Svar på tråden Borde detta vara en varning?