• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Ess
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 23:57:39 följande:
    Är detta typiskt scam  Han sa att du är för smal och att han inte kan skapa en familj med dig. Du har inga mål och ingenting förändras. Du är tråkig. Ät mina rester. Jag har honom varje dag på jobbet. Vi har haft sex femton gånger?.
    Ja, det är scam. Dålig översättning medGoogle translate. Släng skiten!
  • Ess
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 23:57:39 följande:
    Är detta typiskt scam  Han sa att du är för smal och att han inte kan skapa en familj med dig. Du har inga mål och ingenting förändras. Du är tråkig. Ät mina rester. Jag har honom varje dag på jobbet. Vi har haft sex femton gånger?.
    Ja, det är scam. Dålig översättning medGoogle translate. Släng skiten!
  • KimLinnefeldt

Tänk om folk kunde vara lite mer kritiskt distanserade, vaksamma och pålästa. Bedragare plockar årligen miljoner från längtande kvinnor som tror på allt "han" skriver.

• Anonym (Anonym1)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-19 11:28:17 följande:
    Bara släng. Troligen "fishing", någon som försöker komma över uppgifter om dig.

Finns det verkligen något i mejlet som visar att personen ifråga vet något? Finns det igenkännbara detaljer?
    Detta fick jag på sms inte mejl, jag och min sambo bråkade i Tisdags just över vissa saker gällande hans jobb sen får jag detta SMS på Fredagen? Är inte det ett konstigt sammanträffande?
  • Anonym (Anonym1)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-19 11:56:34 följande:

Tänk om folk kunde vara lite mer kritiskt distanserade, vaksamma och pålästa. Bedragare plockar årligen miljoner från längtande kvinnor som tror på allt "han" skriver.

Detta fick jag på sms inte mejl, jag och min sambo bråkade i Tisdags just över vissa saker gällande hans jobb sen får jag detta SMS på Fredagen? Är inte det ett konstigt sammanträffande? 
  • Tow2Mater

Sammanträffanden händer. Anars skulle inte ordet finnas.

Varför vill du tro på en anonym elak sms-sändare över att vilja tro på din sambo? Gör ett val och gå vidare i livet.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 12:02:53 följande:
    Alla sammanträffanden har inte verkliga samband. Det kan vara slumpen. 

Grannen dog. Samma natt rasade hans flaggstång. Sammanträffande?
  • Goneril

Jösses, en klassiker,  har du inte läst om denna typ av scam?;klicka aldrig på några länkar, gå inte in i meddelandet för de försöker infektera datorn. Skaffa PC-tidningen!'

• Anonym (Anonym1)
    Goneril skrev 2025-11-19 12:30:13 följande:

Jösses, en klassiker,  har du inte läst om denna typ av scam?;klicka aldrig på några länkar, gå inte in i meddelandet för de försöker infektera datorn. Skaffa PC-tidningen!'

Jag har inte fått någon länk skickad Till mig 
  • Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 12:31:21 följande:
    Jag har inte fått någon länk skickad Till mig 
    Men du ser ju vem som är avsändare och har du inte skäl att få meddelanden från någon amerikansk avsändare så klicka inte upp meddelandet!  Gör du det då vet de att du tagit emot det och att de har rätt mottagare.  En ny typ av scam, PC-tidningen skriver, läs den och ligg steget före. De har tagit reda på en massa detaljer om mottagaren, skurkarna hittar ofta nya metoder. Här kan det gälla att kapa datorn. Har du skydd, till exempel Norton,? 
Svar på tråden Borde detta vara en varning?