• Surrkusen1

BF Augusti 2026 🤰🏼????????

Jag kan knappt tro att det är sant! 
    Idag kom äntligen de efterlängtade plusset 🙏🏻 
    Beräknad 2/8-26!! Hoppas så att det lilla pyret ska stanna kvar ♥️

• Svar på tråden BF Augusti 2026 🤰🏼????????
  • Junisol
    Enhörningen91 skrev 2026-02-09 19:58:44 följande:
    Åh ska också dit 20/3! 
    Åh ska du också den 20/3!!😁😊 vad kul! Vi fick välja tid hos Bm när hon bokade in så vi tog första typ 8 på morgonen. Kub ulj hade jag 15:30, klarar inte av det igen att gå en hel dag och vänta🙈
    får hoppas tiden går fort tills dess, är så nyfiken!
  • Huvudaxlarknäochtåknäochtå

hu, jag mår fortfarande riktigt risigt även om det kommer och går lite oberäkneligt så är jag illamående och dödstrött typ varje kväll. Kräktes precis igen fast jag börjat försöka intala mig att det blivit lite bättre. Är riktigt jäkla trött på att må såhär nu, är van att ha mycket energi och lust till saker men nu har jag varit helt håglös och sänkt i snart tre månader, så otroligt deprimerande:( men alla säger ju att det borde vända nu när som helst, håller alla tummar och tår här borta!! Hoppas ni andra haft det mindre kämpigt! 

• Junisol
    Huvudaxlarknäochtåknäochtå skrev 2026-02-10 21:52:26 följande:

hu, jag mår fortfarande riktigt risigt även om det kommer och går lite oberäkneligt så är jag illamående och dödstrött typ varje kväll. Kräktes precis igen fast jag börjat försöka intala mig att det blivit lite bättre. Är riktigt jäkla trött på att må såhär nu, är van att ha mycket energi och lust till saker men nu har jag varit helt håglös och sänkt i snart tre månader, så otroligt deprimerande:( men alla säger ju att det borde vända nu när som helst, håller alla tummar och tår här borta!! Hoppas ni andra haft det mindre kämpigt! 

Hoppas det vänder snart! Är du sjukskriven? Jag har inte kunnat arbeta (i vården patientnär) är sjukskriven fram till 2/3. Får se då om man mår bättre, hoppas! 

• Junisol

Ni som haft foglossning. Har ni haft det med alla barn?

Jag fick tidigt med första, andra kom nog ännu tidigare. Nu nr 3 snart i v15 (på fredag) och ingen foglossning än? Har dock att så fort jag råkar resa mig lite snabbt så drar de i båda sidorna i ljumsken. Förut var de mer som ett hugg på nån sekund men nu drar de i flera sekunder och smärtan är ordentlig. Är de foglossning tecken kanske? Jag har verkligen glömt en del då det är 16-11 år sen jag var gravid 🙈

• Lillaärta

Nu har vi också äntligen fått se vår lilla krabat och fått reda på att allt såg bra ut! :)

Jag oroar mig mycket för vad jag äter och har sökt mycket på Livsmedelsverkets rekommendationer. Hur tänker ni andra med att äta på restaurang eller snabbmatskedjor? Jag tänker främst på sallad och andra råa grönsaker som man ju ska skölja noga för att undvika listeria. Jag funderar kring detta både i Sverige men även utomlands. Hur resonerar ni?

• Enhörningen91
    Junisol skrev 2026-02-10 10:57:23 följande:
    Åh ska du också den 20/3!!😁😊 vad kul! Vi fick välja tid hos Bm när hon bokade in så vi tog första typ 8 på morgonen. Kub ulj hade jag 15:30, klarar inte av det igen att gå en hel dag och vänta🙈
    får hoppas tiden går fort tills dess, är så nyfiken!
    Vi har tid 20/3 kl 11.00 🤭 så spännande. Haha längtar sååååå mycket.
  • Enhörningen91
    Junisol skrev 2026-02-11 08:49:41 följande:

Jag fick tidigt med första, andra kom nog ännu tidigare. Nu nr 3 snart i v15 (på fredag) och ingen foglossning än? Har dock att så fort jag råkar resa mig lite snabbt så drar de i båda sidorna i ljumsken. Förut var de mer som ett hugg på nån sekund men nu drar de i flera sekunder och smärtan är ordentlig. Är de foglossning tecken kanske? Jag har verkligen glömt en del då det är 16-11 år sen jag var gravid 🙈

Så är de för mig med, gör jävligt ont i några sekunder 🤣 är rädd för att få foglossning igen.. 😬 det var 6 år sedan för mig men jag har förträngt typ allt med graviditeten & förlossningen pga det va så jobbigt 😩 hoppas kunna njuta nu. Men vet att jag gick hem i oktober eller november sist pga foglossning (Hon föddes i februari 1 mån för tidigt). 
  • Junisol
    Enhörningen91 skrev 2026-02-14 14:34:30 följande:
    Så är de för mig med, gör jävligt ont i några sekunder 🤣 är rädd för att få foglossning igen.. 😬 det var 6 år sedan för mig men jag har förträngt typ allt med graviditeten & förlossningen pga det va så jobbigt 😩 hoppas kunna njuta nu. Men vet att jag gick hem i oktober eller november sist pga foglossning (Hon föddes i februari 1 mån för tidigt). 
    Ja vi får hoppas att vi slipper foglosanningen men är osäker om man kan göra de tredje gången haha 😝 
  • Junisol
    Lillaärta skrev 2026-02-13 14:06:33 följande:

Nu har vi också äntligen fått se vår lilla krabat och fått reda på att allt såg bra ut! :)

Jag oroar mig mycket för vad jag äter och har sökt mycket på Livsmedelsverkets rekommendationer. Hur tänker ni andra med att äta på restaurang eller snabbmatskedjor? Jag tänker främst på sallad och andra råa grönsaker som man ju ska skölja noga för att undvika listeria. Jag funderar kring detta både i Sverige men även utomlands. Hur resonerar ni?

Men vad kul 🤩 

Ja så länge man håller koll på att det är pastöriserad ost/mjölk och andra rekommendationer på livsmedelsverket så behöver du inte oroa dig. Sen när de gäller ute mat så fråga om det är något du undrar över eller ta ett ?säkert kort? 
    Salladsbuffe ska man undvika vad jag förstått men är de är de resturang så bör de väl gå? Annars undvik bara. Det är ju så tråkigt, men tänk att de bara är en period. 

jag frågar på Livsmedelsverket mycket i deras tjänst där man kan skriva in ord om viss mat som är ok eller inte. 
    Min favvo pizza från pizzeria har fetaost på sig och även om den bakas en stund i ugn så var jag faktiskt tvungen att fråga om de var ok. Så frågade helt enkelt om osten var pastöriserad:) så tipsen är fråga, fortsätt kolla Livsmedelsverket och undvik i värsta fall. 

• Huvudaxlarknäochtåknäochtå
    Junisol skrev 2026-02-11 08:45:34 följande:

Hoppas det vänder snart! Är du sjukskriven? Jag har inte kunnat arbeta (i vården patientnär) är sjukskriven fram till 2/3. Får se då om man mår bättre, hoppas! 

Har faktiskt mått bättre av att jobba, det har liksom distraherat mig från illamåendet och vi har så regelbundna raster med fika och mellanmål att det också hjälpt att hålla kroppen igång, däremot har jag varit helt utslagen kvällar och helger så det verkar ju som att kroppen ändå behöver återhämta sig en hel del efter en arbetsvecka. Nu jobbar jag ju bara sådär regelbundet periodvis så det ska bli spännande att se hur det blir med några månader med mer vila ! 
  • Junisol
    Huvudaxlarknäochtåknäochtå skrev 2026-02-15 18:59:16 följande:
    Har faktiskt mått bättre av att jobba, det har liksom distraherat mig från illamåendet och vi har så regelbundna raster med fika och mellanmål att det också hjälpt att hålla kroppen igång, däremot har jag varit helt utslagen kvällar och helger så det verkar ju som att kroppen ändå behöver återhämta sig en hel del efter en arbetsvecka. Nu jobbar jag ju bara sådär regelbundet periodvis så det ska bli spännande att se hur det blir med några månader med mer vila ! 
    Skönt att de hittills fungerat för dig 😁
  • Fjällfärd
    Junisol skrev 2026-02-11 08:49:41 följande:

Enhörningen91 skrev 2026-02-14 14:34:30 följande:
    De "huggen" ni beskriver är ligamentsmärtor pga att dom blir väldigt belastade. Jag hade det från ca v 12 i min förra graviditet men mycket mindre nu (vecka 14 nu). Har dock jättemycket mer foglossning, vilket är fruktansvärt. Hade även foglossning förra graviditeten men inte såhär mycket och inte så tidigt. Vårt första barn är bara 16 mån och jag är hemma föräldraledig. Blir såklart mycket lyft och bära även om man försöker att undvika. Får jätteont av att gå promenader med barnvagnen vilket också är supertråkigt. 

I morgon har vi vår KUB! Ska bli så kul att få se den lille krabaten igen 🥰❤️
  • Fjällfärd

KUB i morse och allt såg bra ut 😊❤️ så fint att få se den lilla. Verkar dessutom som att det kommer bli en liten pojk! Både jag och hon som gjorde ultraljudet tyckte att det verkade vara en snopp där (hon gick tillbaka och kollade mer noggrant när jag frågade om jag såg riktigt 😅). Får se om snoppen är kvar på RUL den 27/3. BF blev framflyttat till den 19/8 😊

• Junisol
    Fjällfärd skrev 2026-02-17 13:02:11 följande:

KUB i morse och allt såg bra ut 😊❤️ så fint att få se den lilla. Verkar dessutom som att det kommer bli en liten pojk! Både jag och hon som gjorde ultraljudet tyckte att det verkade vara en snopp där (hon gick tillbaka och kollade mer noggrant när jag frågade om jag såg riktigt 😅). Får se om snoppen är kvar på RUL den 27/3. BF blev framflyttat till den 19/8 😊

Vad skönt att allt såg bra ut, kul med ev en liten pojke! 😁

Längtar så till RUL typ 1 månad kvar för mig! Så nyfiken på kön 😍

• Severes

Tänk att man är i vecka 16, wohooo! Jag tycker att illamåendet börjar kännas bättre nu, kräktes 1-2 gånger per dag ett tag? Känns så kul att få berätta för alla man möter, jag är ju på många barnaktiviteter med min son så då kan jag säga, han ska bli storebror!!!!! Jag har inga problem att promenera än så länge men minns från förra graviditeten att det kom vecka 30 ungefär. Jag ska försöka hålla mig igång men ALLA runtomkring mig är sjuka hela tiden så jag hoppas jag får hålla mig frisk nu någon vecka. 

• Junisol
    Severes skrev 2026-02-20 11:01:09 följande:

Tänk att man är i vecka 16, wohooo! Jag tycker att illamåendet börjar kännas bättre nu, kräktes 1-2 gånger per dag ett tag? Känns så kul att få berätta för alla man möter, jag är ju på många barnaktiviteter med min son så då kan jag säga, han ska bli storebror!!!!! Jag har inga problem att promenera än så länge men minns från förra graviditeten att det kom vecka 30 ungefär. Jag ska försöka hålla mig igång men ALLA runtomkring mig är sjuka hela tiden så jag hoppas jag får hålla mig frisk nu någon vecka. 

Jag är också v 16 from idag!😁 Visst är de skönt att inte behöva hålla det hemligt längre? vi gick ut med graviditeten  förra helgen ☺️
    Jag ska också försöka motionera lite snart när förhoppningsvis all is och kyla försvinner 🥶
  • Enhörningen91
    Junisol skrev 2026-02-15 11:29:06 följande:
    Ja vi får hoppas att vi slipper foglosanningen men är osäker om man kan göra de tredje gången haha 😝 
    Haha jag e nu sjukskriven 50% pga foglossning.. livet leker 😅
  • SaBiEl

Hoppar med i den här tråden också! ☺️ Vi är beräknade 18/9 så är nu i v.16+2.

Var på KUB i februari och fick sannolikhet 1/900 vilket enligt barnmorskan va bra men jag har velat fram och tillbaka om vi ska ta NIPT ändå och betala själva för att lugna mina nerver lite (1/200 ger gratis NIPT här) samtidigt känner jag att det börjar bli lite sent ändå, nästa ultraljud är om 3v och tänker att jag kanske blir lugnare då.. 5000kr för ett blodprov är ändå mycket pengar kan jag tycka. Hur har ni andra tänkt som gjort KUB eller även ni som inte gjort :) 

• Severes

Går in i vecka 19 om två dagar dvs är i vecka 18 just nu. Jag har RUL 23/3, längtar så efter att få se lilla killen igen! Jag ville göra NIPT direkt i vecka 10 så att jag visste så tidigt vad jag hade att göra med för att undvika många veckor av oro om möjligt. Så jag gjorde inte KUB alls. Men det var ffa för att jag inte skulle hamna i att först göra KUB som kanske skulle visa hög risk och sedan NIPT och sedan kanske fostervattenprov i en lång utdragen process. Så det är ju inte riktigt din situation (i och med att du ej fått hög risk) som jag tänkte på. Jag håller med om att testet är dyrt! 

Svar på tråden BF Augusti 2026 🤰🏼????????