• Surrkusen1

BF Augusti 2026 🤰🏼????????

Jag kan knappt tro att det är sant! 
    Idag kom äntligen de efterlängtade plusset 🙏🏻 
    Beräknad 2/8-26!! Hoppas så att det lilla pyret ska stanna kvar ♥️

• Svar på tråden BF Augusti 2026 🤰🏼????????
  • Huvudaxlarknäochtåknäochtå

Jag har en fråga som känns lite svår att sätta ord på, men jag undrar om någon annan har upplevt något liknande.

När jag var 14 år blev jag gravid och upplevde graviditeten som väldigt obehaglig. Jag hade starka kroppsliga känslor av att något främmande tog över min kropp, nästan som en parasitär varelse, och tanken på att ett barn skulle komma ut ur mig och sedan fortsätta äta av min kropp skrämde mig mycket.

Nu är jag ju gravid igen, i en helt annan livssituation och med en verklig längtan efter barn. Samtidigt har jag aldrig riktigt tyckt om spädbarn, och jag märker att gamla bilder och känslor ibland dyker upp igen, bland annat i drömmar. Det gör mig orolig, inte för att jag inte vill ha barn, utan för att jag undrar hur de här känslorna kan påverka mig under graviditeten och efteråt.

Är det någon som haft liknande ambivalenta eller kroppsligt svåra känslor, trots att graviditeten är önskad? Hur har ni hanterat det, och förändrades känslorna med tiden?

• Fjällfärd
    Huvudaxlarknäochtåknäochtå skrev 2025-12-29 20:30:09 följande:

Jag har en fråga som känns lite svår att sätta ord på, men jag undrar om någon annan har upplevt något liknande.

När jag var 14 år blev jag gravid och upplevde graviditeten som väldigt obehaglig. Jag hade starka kroppsliga känslor av att något främmande tog över min kropp, nästan som en parasitär varelse, och tanken på att ett barn skulle komma ut ur mig och sedan fortsätta äta av min kropp skrämde mig mycket.

Nu är jag ju gravid igen, i en helt annan livssituation och med en verklig längtan efter barn. Samtidigt har jag aldrig riktigt tyckt om spädbarn, och jag märker att gamla bilder och känslor ibland dyker upp igen, bland annat i drömmar. Det gör mig orolig, inte för att jag inte vill ha barn, utan för att jag undrar hur de här känslorna kan påverka mig under graviditeten och efteråt.

Är det någon som haft liknande ambivalenta eller kroppsligt svåra känslor, trots att graviditeten är önskad? Hur har ni hanterat det, och förändrades känslorna med tiden?

Så fint att du delar med dig av dina känslor och sätter ord på dom. Jag har själv inte upplevt liknande känslor som du beskriver men det är absolut inget ovanligt. Jag som skriver är legitimerad psykolog. Tankar och känslor kring en graviditet kan vara väldigt varierande både från person till person men även variera över tid för samma individ. Och precis som du skriver behöver det verkligen inte ha att göra med att man inte vill ha barn. Kroppen går igenom stora förändringar när man är gravid och det kan upplevas både konstigt och lite skrämmande. Det behöver inte betyda att känslorna kommer finnas kvar efteråt när barnet väl är här, men det kan såklart också göra det. Jag skulle rekommendera dig att prata med din barnmorska om de här känslorna. Då finns det kanske möjlighet att få prata med någon och få utrymme att bena i dina känslor i lugn och ro utan att det behöver vara en stor grej, antingen på vårdcentralen eller exempelvis föräldrabarnhälsovården (det är olika på olika ställen hur man delat upp ansvaret). Och fint att du delar med dig och skriver här också.
  • Fjällfärd
    Severes skrev 2025-12-29 13:07:50 följande:
    Skönt att det inte blev något mer med rosa flytningarna. Nu har jag 8,5 dagar kvar till mitt ultraljud, räknar ner. Jag har jättesvårt att ta mina tabletter (folsyra och omega-tre) vill bara kräkas då. Ska nog sluta med omega-tre och försöka äta extra fisk istället, de kapslarna är så stora!
    Ja väldigt skönt! Mår även lite illa till och från under dagarna. Tänker att det är ett bra tecken haha. Uff jobbigt med stora kapslar. Jag äter också flera olika sorters kosttillskott och än så länge går det bra. Minns att det var en period förra graviditeten där det var jobbigt med mycket tabletter, särskilt på morgonen.
    Fjällfärd skrev 2025-12-30 12:57:32 följande:
    Så fint att du delar med dig av dina känslor och sätter ord på dom. Jag har själv inte upplevt liknande känslor som du beskriver men det är absolut inget ovanligt. Jag som skriver är legitimerad psykolog. Tankar och känslor kring en graviditet kan vara väldigt varierande både från person till person men även variera över tid för samma individ. Och precis som du skriver behöver det verkligen inte ha att göra med att man inte vill ha barn. Kroppen går igenom stora förändringar när man är gravid och det kan upplevas både konstigt och lite skrämmande. Det behöver inte betyda att känslorna kommer finnas kvar efteråt när barnet väl är här, men det kan såklart också göra det. Jag skulle rekommendera dig att prata med din barnmorska om de här känslorna. Då finns det kanske möjlighet att få prata med någon och få utrymme att bena i dina känslor i lugn och ro utan att det behöver vara en stor grej, antingen på vårdcentralen eller exempelvis föräldrabarnhälsovården (det är olika på olika ställen hur man delat upp ansvaret). Och fint att du delar med dig och skriver här också.
    Tack för ditt svar! Ja det kändes faktiskt lite bättre att bara försöka sätta lite ord på oron här i forumet så det är nog en bra idé att ta upp det med barnmorskan också. Det är bara så långt mellan besöken såhär i början, men ska skriva ner det till nästa tillfälle! 
  • Labella9

Hej! Var ett tag sedan jag skrev. Julen och ledigheten kom emellan. Skönt att släppa telefonen ibland ❤️

hur mår ni alla? själv mår jag så illa just nu. Bara tanken på julmat får mig att vilja spy. Detta är min tredje graviditet och det är först denna gången jag känner illamående. Märkligt. Hoppas verkligen det blir bättre snart, detta gör mig deppig. 

• Anonym (Enlitentill)

Känner absolut ingenting. mått bra min tidigare graviditeter också men då fick jag ömma bröst och svullen mage på kvällarna ganska snabbt. Tråkigt med illamående, testat åksjukeband? Mina vänner hade det och det lindrade illamåendet lite och tror de åt pristagaren innan de fick andra tabelleter utskrivna av BM

Labella9 skrev 2025-12-30 21:09:57 följande:

Hej! Var ett tag sedan jag skrev. Julen och ledigheten kom emellan. Skönt att släppa telefonen ibland ❤️

hur mår ni alla? själv mår jag så illa just nu. Bara tanken på julmat får mig att vilja spy. Detta är min tredje graviditet och det är först denna gången jag känner illamående. Märkligt. Hoppas verkligen det blir bättre snart, detta gör mig deppig. 

• Anonym (Ärtan)

Första graviditeten för mig, instämmer angående julmaten. Bara tanken på det får mig att må illa. Tyckte det var rätt tråkigt att illamåendet slog till under sittande julbord för mig. 

Galet trött hela tiden också. Så fort jag gör något måste jag sedan lägga mig och vila och då sover jag ändå ca 11h per natt just nu.  

Ny i tråden och forumet, BF 14 augusti 2026 enligt app. Har inte fått besöka barnmorska än, har ni andra det?

Jag känner mig också deppig av illamåendet och tröttheten? känns så tråkig att spendera ledigheten med att antingen ligga utslagen eller tvinga mig ut och må dåligt. Haft det såhär sedan 15 december nu så det börjar bli tradigt.
  • Severes

Jag tror ändå att jag har ett lindrigt illamående men det är verkligen jobbigt att vara illamående (därav namnet på ordet kanske). Ännu mer besök och gäster väntar nu i dagarna? Men men man får vara med det man orkar. 

• Severes

Idag har jag mått så bra att nu blir jag nervös om jag mår så bra för att det är något med embryot/fostret. Att man aldrig kan vara nöjd utan alltid något att oroa sig för!

Svar på tråden BF Augusti 2026 🤰🏼????????