• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Motherofdachshunds
    vinterlängtan skrev 2026-03-24 08:28:40 följande:
    Hoppar in här! Jag och min kille har försökt över ett år. Nyligen gjort en fertilitetsutredning som visar oförklarlig infertilitet. Enligt läkaren behöver vi försöka ytterligare ett år innan vi kan få någon hjälp. Tycker det låter länge, men kanske är standard? Någon mer som varit med om samma? 
    Bra att veta att man måste vara 25+ (båda parter) för att få starta ivf-behandling och man måste ha varit tillsammans i en ?stabil relation? (vad det nu betyder) i minst två år. Men är ni över det i ålder och förhållandelängd ska det inte finnas några hinder.
  • vinterlängtan
    Motherofdachshunds skrev 2026-03-24 16:58:43 följande:
    Det enda jag skulle kunna tänka är om ni är väldigt unga, då vet jag att vissa läkare rekommenderar fortsatt försök. Däremot har du rätt att få hjälp efter 12 månaders aktivt försök som inte har gått. Bra att veta dock att det oftast är varierande kötid mellan utredning och start så det kan ju såklart ta tid, men ni ska absolut kunna ställa er i kö för start! Stå på er och lycka till!
    Nej, vi är 33 båda två. Och har såklart en stabil relation. Tycker mig minnas ha läst någonstans att de kan rekommendera att man får försöka sex månader till men ett år lät länge.. Sen kanske det inte är IVF som är aktuellt direkt men någon form av hjälp framåt hade känts rimligt.
  • Solstickan

Idag har vi varit på äggplock i Uppsala. Det gick över förväntan smärtmässigt. Fick lugnande och 2 alvedon innan. Kände av det lugnande så det var bra.

Under tiden för ingreppet kände jag bara när de stack in själva nålen per sida. Annars ingenting och höll faktiskt på att somna (blev sömnig av bedövningen).

Vi fick ut 9 ägg. Fick därefter veta att min sambos spermaprov var avvikande, mängden var bra men rörligheten lite lägre. Så de skulle köra hälften ICSI och hälften traditionell befruktning. Blir en totalfrys och insättning på min nästa mens.

Överlag är jag jättenöjd och lättad. Personalen var superbra, proffsiga och omhändertagande.

• Hejasommaren
    Solstickan skrev 2026-03-25 13:12:51 följande:

Idag har vi varit på äggplock i Uppsala. Det gick över förväntan smärtmässigt. Fick lugnande och 2 alvedon innan. Kände av det lugnande så det var bra.

Under tiden för ingreppet kände jag bara när de stack in själva nålen per sida. Annars ingenting och höll faktiskt på att somna (blev sömnig av bedövningen).

Vi fick ut 9 ägg. Fick därefter veta att min sambos spermaprov var avvikande, mängden var bra men rörligheten lite lägre. Så de skulle köra hälften ICSI och hälften traditionell befruktning. Blir en totalfrys och insättning på min nästa mens.

Överlag är jag jättenöjd och lättad. Personalen var superbra, proffsiga och omhändertagande.

Grattis till ett väl genomfört äggplock, vad stark du är ❤️ jag var också väldigt imponerad av personalen i Uppsala och väntar på nästa mens nu för att kunna göra FET 🥰
  • Solstickan
    Hejasommaren skrev 2026-03-25 13:28:02 följande:
    Grattis till ett väl genomfört äggplock, vad stark du är ❤️ jag var också väldigt imponerad av personalen i Uppsala och väntar på nästa mens nu för att kunna göra FET 🥰
    Tack för de fina orden.

Hur funkar det där. Jag har också fått instruktioner nu om att ringa nästa riktiga mens, men när under den nästa "riktiga" cykeln brukar isättning ske? Är det kring ägglossning?
  • Solstickan
    Solstickan skrev 2026-03-25 16:32:02 följande:
    Tack för de fina orden.

Hur funkar det där. Jag har också fått instruktioner nu om att ringa nästa riktiga mens, men när under den nästa "riktiga" cykeln brukar isättning ske? Är det kring ägglossning?
    Kan tillägga att jag fått med mig information hem men vi reser fortfarande hemåt så inte hunnit kika 😅
  • Anonym (Elen)
    Solstickan skrev 2026-03-25 13:12:51 följande:

Skönt att nu ha erfarenhet av ett äggplock och att det gick bra smärtmässigt, starkt jobbat av dig❤️ 
    Har ni tidigare fått svar på din mans spermier att det såg bra ut och nu att det var avvikande?
  • Solstickan
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-25 19:50:27 följande:
    Skönt att nu ha erfarenhet av ett äggplock och att det gick bra smärtmässigt, starkt jobbat av dig❤️ 
    Har ni tidigare fått svar på din mans spermier att det såg bra ut och nu att det var avvikande?
    Ja tidigare har de bara sagt att spermaprovet varit normalt, så blev väldigt chockad. De ringde o berättade det när vi var påväg hemåt.

Vet inte vad det kan bero på. Sambon har inte ändrat nåt i sina "vanor" sedan förra provet gavs och upplever sig inte stressad osv. Så väldigt klurigt vad som kan ha orsakat det.
  • Hejasommaren
    Solstickan skrev 2026-03-25 16:32:02 följande:
    Tack för de fina orden.

Ja exakt, återföring sker 5-6 dagar efter positivt ÄL-test ☺️ de brukar också meddela kring nästa steg när du får information om hur många som klarat sig till frysen🌸
  • Solstickan
    Hejasommaren skrev 2026-03-26 07:17:11 följande:
    Ja exakt, återföring sker 5-6 dagar efter positivt ÄL-test ☺️ de brukar också meddela kring nästa steg när du får information om hur många som klarat sig till frysen🌸
    Tack! 

Jag ringde nu o fick höra att av 9 ägg så var 7 mogna och 3 blev befruktade. Kunde ringa igen på måndag eftermiddag och se hur dessa har tagit sig. Lite orolig när så många "rök" men det behövs ju bara ett guldägg. Hoppas hoppas!
Svar på tråden IVF 2026