• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (anonym13)
    JNMK skrev 2026-01-28 14:32:15 följande:
    jag tycker det låter jättekonstigt att de dömer ut äggen efter ett försök utan icsi. Vår klinik förklarade det som att hos vissa är äggens ?skal? hårdare så spermierna har jättesvårt att ta sig in på egen hand (även om de är bra), men att det löser sig med icsi. När vi var på återbesök efter vår första behandling efter att vi knappt fick någon befruktning sa läkaren att icsi troligen skulle vara en gamechanger för oss. Min sambo hade toppenvärden i utredningen och det var ändå ingen som började prata om att mina ägg var dåliga efter vårt första försök. Hoppas det kan ge lite hopp ❤️
    Tack för att du delar med dig, det ger oss verkligen lite hopp ❤️  Nu håller vi tummarna för att det går bättre nästa gång.
  • Anonym (anonym13)
    rajs skrev 2026-01-28 21:46:15 följande:

Fick idag besked om att 7 blastocyster har frysts. Har bölat av lycka för herregud hade aldrig kunnat ens hoppas på de siffrorna. 3st dag 5 och 4st dag 6

Åh, vad kul! Grattis!!
  • rajs
    Vallmo93 skrev 2026-01-29 08:21:20 följande:

Hej alla,

Vilken fin tråd! Jag är inte riktigt i start av IVF ännu - utan väntar på min bokade tid för fertilitetsutredning. Men såklart, tänker lite längre framåt för att inte tappa hoppet och tänker att IVF kommer det nog bli. Jag och min partner började försöka aktivt i Okt-24 och fick ganska snabbt ett utomkvedshavandeskap. Har under 2025 därför redan fått göra ganska mycket undersökningar/provtagningar så har ganska bra koll på mitt läge. Däremot har vi ingen koll på min killes simmare, så där är vi lite mer nyfikna av vad fertilitetsutredningen kommer visa. 

Vi är inbokade på Sophiahemmet för utredningen om ca 2 månader och har hört så mycket gott om dem. Ser att det är många här i tråden som går på Sophiahemmet. Vill ni dela med er lite snabbt hur lång tid processen tog för er från första besöket vid utredningen till IVF? Hur lång tid tog den att få resultat från? skickades remiss för IVF direkt därefter eller fick ni fortsätta försöka ett tag själva? Och från att remiss skickades, och de blev godkänt, hur lång tid till uppstart av IVFen? 

Hejar på er alla! 🤗💛

Har inga svar på dina frågor, men hej! 
  • JNMK
    Anonym (anonym13) skrev 2026-01-29 09:51:27 följande:
    Tack för att du delar med dig, det ger oss verkligen lite hopp ❤️  Nu håller vi tummarna för att det går bättre nästa gång.

Håller tummarna! 

Hej alla,

Vilken fin tråd! Jag är inte riktigt i start av IVF ännu - utan väntar på min bokade tid för fertilitetsutredning. Men såklart, tänker lite längre framåt för att inte tappa hoppet och tänker att IVF kommer det nog bli. Jag och min partner började försöka aktivt i Okt-24 och fick ganska snabbt ett utomkvedshavandeskap. Har under 2025 därför redan fått göra ganska mycket undersökningar/provtagningar så har ganska bra koll på mitt läge. Däremot har vi ingen koll på min killes simmare, så där är vi lite mer nyfikna av vad fertilitetsutredningen kommer visa. 

Vi är inbokade på Sophiahemmet för utredningen om ca 2 månader och har hört så mycket gott om dem. Ser att det är många här i tråden som går på Sophiahemmet. Vill ni dela med er lite snabbt hur lång tid processen tog för er från första besöket vid utredningen till IVF? Hur lång tid tog den att få resultat från? skickades remiss för IVF direkt därefter eller fick ni fortsätta försöka ett tag själva? Och från att remiss skickades, och de blev godkänt, hur lång tid till uppstart av IVFen? 

Hejar på er alla! 🤗💛

Hej! Vi går på Sophiahemmet så kan berätta hur det var för oss 😊 vi fick tid för utredning ca 1 månad efter vi ringde, utredningen tog ca 2 veckor (hade tur att det timade bra i cykeln för de blodprover som ska tas), därefter skickades remissen och det tog ca 1,5 månad att få svar på den. Vi fick tid för uppstartsamtal en månad efter remissen blev godkänd men bad om att få sätta upp oss på återbudslista och hade tur att få en återbudstid. Så från första mötet i utredningen till sprutstart tog ca 3 månader. Hoppas det går fort för er också 🤞

• kamd
    rajs skrev 2026-01-28 21:44:06 följande:
    tog du GnRh trigger eller hCG? Jag har fått veta att det blir en cykels uppehåll och de gör inte en överföring på bortfallsblödmen?
    Jag tog GnRH-trigger (Suprefact) pga risk för överstimulering. Påverkar det när vi kan göra FET?
  • kamd

Hej alla,

Hejar på er alla! 🤗💛

Välkommen!

Känner igen dig från massa BIM-trådar där jag varit med fast med annat alias. Vilken kämpe du är! Hoppas allt går bra framöver 🤗

Från första besök till provsvar klart: 3 dagar men spolning efter 6 dagar
    Från provsvar klart till återbesök där remiss skickades: 2 veckor + 5 dagar
    Remissen blev godkänd efter: 4 veckor + 1 dag
    Uppstart av IVF efter godkänd remiss: 4 veckor + 1 dag
    Sprutstart: 1 dag efter uppstart
    Äggplock efter sprutstart: 11 dagar
    FET: oklart än
  • alison13

ruvardag 2 och det känns som att jag kommer krypa ut min egen kropp ur ren nervositet och pirrighet. Hur går det för alla? Några uppdateringar?

• Anonym (L202344)

Jag har precis haft äggplock, och alla mina 6 folliklar innehöll ägg. Så det är jag ändå glad för :) Fantastiskt bemötande på sjukhuset, det är jag också tacksam för. Tycker inte det gjorde ont alls, även om det såklart var nervöst.

• Anonym (Evve)

alison13 
    Ruvardag 8 här, tjuvtestade negativt igår n🌹men nu ska jag försöka hålla mej till testdagen 5/2. Har 14 embryon kvar i frysen så om det inte tar sej känns det ändå lite hoppfullt, har många missfall bakom mej med nuvarande sambo. Har 2 stora barn sen tidigare men har nyss fyllt 40 så det finns ju risk för missfall pga ålder också. Hur gammal är du och har ni barn sen tidigare osv?????

• Anonym (Lily96)

Spännande att följa er som redan haft äggplock och ni som är på ruvardagar. Hoppas verkligen att det trillar in plus för er om några dagar🍀

Jag ska på första UL idag och kolla hur många blåsor som finns och bedöma fortsatt medicinering. Troligen äggplock i mitten av nästa vecka. Tog första Fyrmedel sprutan igår. Tyckte det kändes som ett getingsting 🐝. 

Hur gör ni andra med sprutorna? Tar ni själva eller låter annan göra det åt er? Jag blundar medan sambon sköter resten, haha!

Svar på tråden IVF 2026