• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • kamd
    Anonym (Lily96) skrev 2026-01-31 08:56:30 följande:

Spännande att följa er som redan haft äggplock och ni som är på ruvardagar. Hoppas verkligen att det trillar in plus för er om några dagar🍀

Jag ska på första UL idag och kolla hur många blåsor som finns och bedöma fortsatt medicinering. Troligen äggplock i mitten av nästa vecka. Tog första Fyrmedel sprutan igår. Tyckte det kändes som ett getingsting 🐝. 

Hur gör ni andra med sprutorna? Tar ni själva eller låter annan göra det åt er? Jag blundar medan sambon sköter resten, haha!

Spännande! Hoppas det ser bra ut på UL!

Tog första själv pga ville ha lite kontroll. Sen fick sambon prova i ett par dagar. Sen insåg jag att han tyckte att det är jobbigare än vad jag tyckte, så jag tog över när det var dags för dubbla (Gonal-f och Ganirelix). Det gjorde mer ont när han gjorde det för han kände inte om han liksom "spände" nålen åt något håll. En gång blev det en rispa i huden för att han var så spänd på vägen ut, stackarn!

Så han plockade fram, tvättade magen, satte på nål och ställde in dos. Jag stack och han plockade undan och fixade med allt runt omkring. Perfekt för oss!

• Anonym (L202344)

Spännande att följa er som redan haft äggplock och ni som är på ruvardagar. Hoppas verkligen att det trillar in plus för er om några dagar🍀

Jag ska på första UL idag och kolla hur många blåsor som finns och bedöma fortsatt medicinering. Troligen äggplock i mitten av nästa vecka. Tog första Fyrmedel sprutan igår. Tyckte det kändes som ett getingsting 🐝. 

Hur gör ni andra med sprutorna? Tar ni själva eller låter annan göra det åt er? Jag blundar medan sambon sköter resten, haha!

Tack!🤞🏻
    Spännande :) Jag gillar att ha kontroll, så jag gör det själv. Det blev mycket bättre när jag började trycka sprutan med kraft i början så den ?spetsar? huden snabbt. Antar att Fyrmedel är som Ganirelix? Tycker det sved som du beskriver det, de två första gångerna jag tog den, och sen märkte jag knappt av den. Försöker ta sprutorna  när jag är halvvaken så jag inte tänker så mycket och kan gå tillbaka till sängen och snooza sen.
  • rajs
    kamd skrev 2026-01-29 21:08:36 följande:
    Jag tog GnRH-trigger (Suprefact) pga risk för överstimulering. Påverkar det när vi kan göra FET?
    Så jag förstår det så kan det göra det? jag tog också GnRh och som jag förstod det ska jag vänta en månad för att allt ska bli ?normalt? igen? men jag kan vara helt ute och cyklar. Jag trodde så när jag först kommenterade men nu är jag osäker. 
  • rajs
    Anonym (L202344) skrev 2026-01-30 12:26:51 följande:

Jag har precis haft äggplock, och alla mina 6 folliklar innehöll ägg. Så det är jag ändå glad för :) Fantastiskt bemötande på sjukhuset, det är jag också tacksam för. Tycker inte det gjorde ont alls, även om det såklart var nervöst.

Åh vad kul, hoppas det går bra för dem 
  • rajs

Spännande!! Jag tog alla mina själv. Jag gör resan som självstående, men tanken på att någon annan skulle ge mig dem känns så obehaglig. Vill ha kontroll när det sticker osv 
  • alison13
    Anonym (Evve) skrev 2026-01-31 07:50:52 följande:

alison13 
    Ruvardag 8 här, tjuvtestade negativt igår n🌹men nu ska jag försöka hålla mej till testdagen 5/2. Har 14 embryon kvar i frysen så om det inte tar sej känns det ändå lite hoppfullt, har många missfall bakom mej med nuvarande sambo. Har 2 stora barn sen tidigare men har nyss fyllt 40 så det finns ju risk för missfall pga ålder också. Hur gammal är du och har ni barn sen tidigare osv?????

oj vad tråkigt att höra - jag beklagar. Hoppas att ni mår okej idag. Mycket bra att ha lite "försäkring" i frysen. Ta hand om dig <3 

Vi är 32 och 33 och inga av oss har barn sedan tidigare. Sjukt hur tiden har bara gått - vi började försöka när jag var 30 och jag tyckte att jag var fortfarande lite "ung" 
  • Vallmo93
    JNMK skrev 2026-01-29 18:25:54 följande:

Håller tummarna! 

Vallmo93 skrev 2026-01-29 08:21:20 följande:

Hej alla,

Vilken fin tråd! Jag är inte riktigt i start av IVF ännu - utan väntar på min bokade tid för fertilitetsutredning. Men såklart, tänker lite längre framåt för att inte tappa hoppet och tänker att IVF kommer det nog bli. Jag och min partner började försöka aktivt i Okt-24 och fick ganska snabbt ett utomkvedshavandeskap. Har under 2025 därför redan fått göra ganska mycket undersökningar/provtagningar så har ganska bra koll på mitt läge. Däremot har vi ingen koll på min killes simmare, så där är vi lite mer nyfikna av vad fertilitetsutredningen kommer visa. 

Vi är inbokade på Sophiahemmet för utredningen om ca 2 månader och har hört så mycket gott om dem. Ser att det är många här i tråden som går på Sophiahemmet. Vill ni dela med er lite snabbt hur lång tid processen tog för er från första besöket vid utredningen till IVF? Hur lång tid tog den att få resultat från? skickades remiss för IVF direkt därefter eller fick ni fortsätta försöka ett tag själva? Och från att remiss skickades, och de blev godkänt, hur lång tid till uppstart av IVFen? 

Hejar på er alla! 🤗💛

Hej! Vi går på Sophiahemmet så kan berätta hur det var för oss 😊 vi fick tid för utredning ca 1 månad efter vi ringde, utredningen tog ca 2 veckor (hade tur att det timade bra i cykeln för de blodprover som ska tas), därefter skickades remissen och det tog ca 1,5 månad att få svar på den. Vi fick tid för uppstartsamtal en månad efter remissen blev godkänd men bad om att få sätta upp oss på återbudslista och hade tur att få en återbudstid. Så från första mötet i utredningen till sprutstart tog ca 3 månader. Hoppas det går fort för er också 🤞

kamd skrev 2026-01-29 21:40:55 följande:
    Välkommen!

Känner igen dig från massa BIM-trådar där jag varit med fast med annat alias. Vilken kämpe du är! Hoppas allt går bra framöver 🤗

Från första besök till provsvar klart: 3 dagar men spolning efter 6 dagar
    Från provsvar klart till återbesök där remiss skickades: 2 veckor + 5 dagar
    Remissen blev godkänd efter: 4 veckor + 1 dag
    Uppstart av IVF efter godkänd remiss: 4 veckor + 1 dag
    Sprutstart: 1 dag efter uppstart
    Äggplock efter sprutstart: 11 dagar
    FET: oklart än

rajs skrev 2026-01-29 15:30:28 följande:
    Har inga svar på dina frågor, men hej! 

Hej! 🤗

Åh så skönt att höra ändå att det gått snabbt för er från utredning till IVF-start! Jag gjorde prIvar spolning i höstas och på den läkaren lät det som att köerna var väldigt långa, vliket har stressat mig i tanken att det skulle ta ytterligare ett år efter utredningen. 

Och ja, har hängt en del i bim-trådarna av och till men känns som jag passerat dem nu.. är ingen kvar nästan från 1 år sedan.. så jag kommer nog heja på er här vid sidan av och så får vi se om jag joinar om några månader. 🤗

Stort lycka till alla som är i ruvardagar nu! 💛

• Anonym (L202344)

Har era kliniker sagt något om träning dagarna efter äggplock? Jag tog ut ägg i fredags (i dag är det söndag) och är sugen på att köra ett lättare styrkepass idag. Bra eller dålig idé?

• JNMK
    Vallmo93 skrev 2026-01-31 15:22:02 följande:
    kamd skrev 2026-01-29 21:40:55 följande:
    Välkommen!

Känner igen dig från massa BIM-trådar där jag varit med fast med annat alias. Vilken kämpe du är! Hoppas allt går bra framöver 🤗

Från första besök till provsvar klart: 3 dagar men spolning efter 6 dagar
    Från provsvar klart till återbesök där remiss skickades: 2 veckor + 5 dagar
    Remissen blev godkänd efter: 4 veckor + 1 dag
    Uppstart av IVF efter godkänd remiss: 4 veckor + 1 dag
    Sprutstart: 1 dag efter uppstart
    Äggplock efter sprutstart: 11 dagar
    FET: oklart än

Hej! 🤗

Åh så skönt att höra ändå att det gått snabbt för er från utredning till IVF-start! Jag gjorde prIvar spolning i höstas och på den läkaren lät det som att köerna var väldigt långa, vliket har stressat mig i tanken att det skulle ta ytterligare ett år efter utredningen. 

Och ja, har hängt en del i bim-trådarna av och till men känns som jag passerat dem nu.. är ingen kvar nästan från 1 år sedan.. så jag kommer nog heja på er här vid sidan av och så får vi se om jag joinar om några månader. 🤗

Stort lycka till alla som är i ruvardagar nu! 💛

Håller tummarna för att det går fort för er också 🤞
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-01 08:02:45 följande:

Har era kliniker sagt något om träning dagarna efter äggplock? Jag tog ut ägg i fredags (i dag är det söndag) och är sugen på att köra ett lättare styrkepass idag. Bra eller dålig idé?

Vi fick info om att träning skulle undvikas en vecka efter äggplock, men promenader går bra. 
  • alison13
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-01 08:02:45 följande:

Vill bara instämma det som JNMK säger ovanför. Min klinik var t o m mer konservativ - jag fick inte träna tills jag hade fått mens. Det är pga risk för äggstocksvridning.
Svar på tråden IVF 2026