• Anonym (Superfemman)

Bf September 2026

Hej! 

Finns det fler härinne som precis plussat och har bf i september 2026?

Jag plussade den 26/12 och är således gravid med mitt femte barn. Ska bli så spännande om allt går vägen! Mina andra barn är födda 2014, 2016, 2021 och 2024.

Bf nu är lite oklart då jag har haft rätt oregelbunden mens efter sista barnet, vi slutade amma för någon månad sedan bara. Jag tippar på 8/12 iallafall. Kul om vi blir fler härinne! 

• Svar på tråden Bf September 2026
  • Anonym4042
    ananaspajas skrev 2026-01-19 16:32:30 följande:

Statusuppdatering (v. 7+1)

Symptomen kommer och går lite. Vissa dagar inget alls medan andra dagar är det mycket illamående. Har spytt en morgon för exakt en vecka sedan i 6+1 (gick upp kl 5 och tänkte jag skulle hålla mig med frukost till kl 7 men strax före kl 6 sa magen ifrån och det blev spya med efterkommande frukost). Blir tydligt att man måste lyssna mer på kroppen nu och att man inte pallar samma saker som innan.

Illamåendet är rätt lindrigt och vissa dagar inget alls. Har dock haft svårt med aptiten. Har känt mig hungrig men känt ett äckel till det jag äter (dock verkar sötsaker gå bra men vanlig mat är jobbigare). Nu är det lite mildare men förra veckan så var det typ bara Bröd och fil som jag kunde äta med glädje, mycket vanlig mat är jobbig. 

Brösten spänner och har sig. Lite titt som tätt.
    Magen har lite molande värk då och då. Blir alltid orolig då för det var så mina tidigare missfall startade. Dock är skillnaden nu att jag känt molande värk konstant sedan beräknad mens. Tidigare när jag fick MF och MA (båda omkring v. 7) kände jag ingenting (inte heller något illamående) och så plötsligt började det göra ont. Det känns därmed positivt för mig att det nu är annorlunda mot sist och med mer symptom. 

Är dock överlag rätt pigg och märker inga större skillnader i humöret ännu...

Ska se om jag får tid på gyn för VUL inom kort eller om vi håller oss till UL i v. 12-13. Är inte helt säkra ännu om vi ska göra KUB eller ej. Där jag bor får alla göra det oavsett ålder. Vill man inte göra KUB så kan vi ändå få ett tidigt UL så det är schysst. Är det lika på andra håll?

Roligt med en uppdatering!😍 tänk att tiden lyckas gå framåt och det är vecka 8 ändå nu! Jag är också vecka 8 nu, 7+0 idag.

Jag har också molande varje dag och har haft hela tiden i princip, hoppas o tror det är växtvärk, livmodern, ligament osv. Dock har jag lite mer ont i ena sidan så funderar på att kontakta gyn för att utesluta utomkveds..

samma där jag bor; man får välja på antingen KUB eller bara ultraljud, oavsett ålder ☺️
  • Anonym4042
    Anonym (Bebis2) skrev 2026-01-20 11:44:53 följande:

Efter tidigt VUL pga smärta i ena sidan så kan dom inte utesluta utomkvedshavandeskap. Det sitter en hinnsäck och förmodligen en fosterstruktur i livmodern men min ena äggledare är svullen på ett ställe. Någon som vart med om detta?

Åh vad oroligt! Vad är nästa steg nu då? Vilken vecka är du i?

har tyvärr ingen erfarenhet att dela med mig av mer än att jag har lite smärta som är ensidig och varit der några dagar nu. Hur ont har/har du haft? Har du ont hela tiden?
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym4042 skrev 2026-01-20 20:42:40 följande:
    Åh vad oroligt! Vad är nästa steg nu då? Vilken vecka är du i?

har tyvärr ingen erfarenhet att dela med mig av mer än att jag har lite smärta som är ensidig och varit der några dagar nu. Hur ont har/har du haft? Har du ont hela tiden?

Idag tog vi prover på HCG som kom tillbaka på 9802. ska ta nya prover på torsdag och förmodligen ett nytt ultraljud nästa vecka(hoppas jag iaf). Är i vecka 5+. Lite osäker då senaste mens säger 5+5 och min cykel 5+1. Läkaren tror på en heterotopisk graviditet men hon ville inte uttala sig helt förrän proverna är inkomna. 

Min smärta började igår som huggande lite då och då men blev värre över natten och idag har den varit konstant. Är typ en 6 på smärtskalan. 

Kolla upp det är mitt tips. Om det är ett x så är det bättre att hitta det tidigt än innan det hinner brista sa läkaren idag. 

• Haja98

Någon som har tips på hur man överlever oron fram till VUL. Jag ska in på måndag (alltså 26/1) och känns som varje sekund tickar fram så otroligt långsamt. 

Vi har försökt i snart 2 år, och blev gravida i april 2025 första gången efter 1 års försök. Det slutade i ett MA som upptäcktes på ett ultraljud i vecka 10. Jag är så extremt rädd att återigen få höra orden att de inte kan se ett hjärta slå. Jag är så rädd att det då kommer ta ytterligare ett år till nästa chans.. 

Jag försöker tänka på annat, men mitt fysiska mående (som inte är topp om man säger så) påminner mig ständigt om vilken situation jag är i! Tips mottages gärna!! 

• Anonym4042
    Anonym (Bebis2) skrev 2026-01-20 21:04:30 följande:

Idag tog vi prover på HCG som kom tillbaka på 9802. ska ta nya prover på torsdag och förmodligen ett nytt ultraljud nästa vecka(hoppas jag iaf). Är i vecka 5+. Lite osäker då senaste mens säger 5+5 och min cykel 5+1. Läkaren tror på en heterotopisk graviditet men hon ville inte uttala sig helt förrän proverna är inkomna. 

Min smärta började igår som huggande lite då och då men blev värre över natten och idag har den varit konstant. Är typ en 6 på smärtskalan. 

Kolla upp det är mitt tips. Om det är ett x så är det bättre att hitta det tidigt än innan det hinner brista sa läkaren idag. 

Hur känns det nu för dig? Håller tummarna för dig!

Jag kollade upp det idag efter att ha vaknat upp inatt med lite mer smärta på höger sida. Ultraljud visade ett foster i livmodern, mättes till 6+4. Enligt beräkning är jag 7+1, men läkaren sa att det är svårt att mäta exakt såhär tidigt. Ett litet hjärta som tickade. Så det var jätteskönt att se❤️ Dock har jag ett hematom, som läkaren sa ger ökad risk för missfall men att det oftast går bra..

någon av er som har erfarenhet av hematom sedan tidigare?
  • Anonym (Längtar)
    Anonym4042 skrev 2026-01-21 16:09:43 följande:

Jag kollade upp det idag efter att ha vaknat upp inatt med lite mer smärta på höger sida. Ultraljud visade ett foster i livmodern, mättes till 6+4. Enligt beräkning är jag 7+1, men läkaren sa att det är svårt att mäta exakt såhär tidigt. Ett litet hjärta som tickade. Så det var jätteskönt att se❤️ Dock har jag ett hematom, som läkaren sa ger ökad risk för missfall men att det oftast går bra..

Åh vad härligt att få se det lilla Hjärta 
  • Anonym (Nr4)

Var på mitt tidiga ultraljud idag för att kontrollera hur långt gången jag var då jag har så långa och oregelbundna cykler.

Det blev en chock, där var två!! Tvillingar!! Vi som skulle ha vår nummer 4 och vara färdiga.. oj vad alla känslor är överallt och ingenstans just nu.. jobbiga känslor och tankar..

Hjärtslag på dom båda och skiljde sig 1 dag i storlek på dom. Beräknas vara 8+3 idag så blev väl flyttad så beräknad av slutet av augusti nu istället. 

Vill bara vara glad men jag grät och grät lite mer. 
    Jag är såklart tacksam över att igen kunnat bli gravid men jag måste också vara realistisk och se över allt, så inget är satt i sten ännu.

Mannen blev jätteglad iallafall, han trodde det var missfall när jag ringde och grät stackarn haha.

Nu ska jag ta hand om mig själv och försöka landa i detta och bearbeta så får vi se.

• Anonym (Längtar)
    Anonym (Nr4) skrev 2026-01-22 12:04:22 följande:

Var på mitt tidiga ultraljud idag för att kontrollera hur långt gången jag var då jag har så långa och oregelbundna cykler.

Det blev en chock, där var två!! Tvillingar!! Vi som skulle ha vår nummer 4 och vara färdiga.. oj vad alla känslor är överallt och ingenstans just nu.. jobbiga känslor och tankar..

Hjärtslag på dom båda och skiljde sig 1 dag i storlek på dom. Beräknas vara 8+3 idag så blev väl flyttad så beräknad av slutet av augusti nu istället. 

Jag är såklart tacksam över att igen kunnat bli gravid men jag måste också vara realistisk och se över allt, så inget är satt i sten ännu.

Mannen blev jätteglad iallafall, han trodde det var missfall när jag ringde och grät stackarn haha.

Nu ska jag ta hand om mig själv och försöka landa i detta och bearbeta så får vi se.

Förstår att du är chockad! Men vad härligt att får se deras hjärtan :)
  • Anonym (Längtar)

Tidigt ultraljud idag och jag har nu fått se det lilla hjärtat slå. Så skönt att kunna andas ut lite Glad Hon trodde på 6+2 vilket bara diffar en dag från vad jag trodde. Men det är ju så svart att veta exakt såhär tidigt. Nu ser jag fram emot mitt inskrivningssamtal imorgon!

• Anonym4042
    Anonym (Nr4) skrev 2026-01-22 12:04:22 följande:

Oj vilken chock förstår jag!! Hoppas du kan ta dig lite tid nu och landa i allt, kram! ❤️
  • Anonym4042
    Anonym (Längtar) skrev 2026-01-22 12:30:45 följande:

Tidigt ultraljud idag och jag har nu fått se det lilla hjärtat slå. Så skönt att kunna andas ut lite Glad Hon trodde på 6+2 vilket bara diffar en dag från vad jag trodde. Men det är ju så svart att veta exakt såhär tidigt. Nu ser jag fram emot mitt inskrivningssamtal imorgon!

Åh grattis så skönt att se det lilla hjärtat!❤️
  • ananaspajas
    Anonym (Längtar) skrev 2026-01-22 12:30:45 följande:

Vilken enorm lättnad❤️ 
    Ska försöka få ett VUL nästa vecka. 
    Det är intressant att det kan variera så himla mycket mellan regioner när man har inskrivning. Jag har inskrivning i v 10+1. Vid inskrivningen bokar man KUB och tidigt UL. Tycker inskrivningen är lite sent. 
  • Anonym (Längtar)
    ananaspajas skrev 2026-01-22 22:02:14 följande:
    Vilken enorm lättnad❤️ 
    Ska försöka få ett VUL nästa vecka. 
    Det är intressant att det kan variera så himla mycket mellan regioner när man har inskrivning. Jag har inskrivning i v 10+1. Vid inskrivningen bokar man KUB och tidigt UL. Tycker inskrivningen är lite sent. 
    Oj, det verkar verkligen lite sent! Jag blev uppmuntrad att ringa så fort jag plussade, men jag avvaktade en vecka den här gången efter det tidiga missfallet i december.  Tror de vill att man gör det direkt för att hinna ta tester för att kunna ge extra järn och sånt i tid :)
  • ananaspajas
    Anonym (Längtar) skrev 2026-01-23 07:54:23 följande:
    Oj, det verkar verkligen lite sent! Jag blev uppmuntrad att ringa så fort jag plussade, men jag avvaktade en vecka den här gången efter det tidiga missfallet i december.  Tror de vill att man gör det direkt för att hinna ta tester för att kunna ge extra järn och sånt i tid :)
    Jo precis första besöket gör man egentligen direkt också (dock är det inte samma sak som inskrivning här). Vid första besöket som sker så tidigt som möjligt gör man lite hälsokoller och får information. I och med att jag var på ett sådant i mars förra året så behövde jag inte komma in igen. Det räckte med att jag åkte till vårdcentralen och lämnade blodprov. 

Angående VUL så får jag komma på måndag, så det blir vansinnigt spännande... 🤯😵?💫 Är så rädd att något ska vara fel. Samtidigt känns denna graviditeten så mycket mer än de förra. Då hade jag inget illamående alls och denna gång har jag spytt en gång och har svårt med maten och att saker smakar och luktar blä. Hoppas att det är positivt i mitt fall! 
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym4042 skrev 2026-01-21 16:09:43 följande:

vad skönt för dig att det inte var något! Mina provsvar kom tillbaka på 15616 och jag har ett till vul inbokat idag. Inte säkert att dom fortfarande kan se nånting då det är så tidigt men håller tummarna. 

jag hade ett hematom förra graviditeten, han är idag 8 månader gammal så det gick bra för mig. Jag blödde fram till v 20 ungefär sen slutade det helt plötsligt :) 

• Anonym (Längtar)
    ananaspajas skrev 2026-01-23 09:07:18 följande:
    Jo precis första besöket gör man egentligen direkt också (dock är det inte samma sak som inskrivning här). Vid första besöket som sker så tidigt som möjligt gör man lite hälsokoller och får information. I och med att jag var på ett sådant i mars förra året så behövde jag inte komma in igen. Det räckte med att jag åkte till vårdcentralen och lämnade blodprov. 

Angående VUL så får jag komma på måndag, så det blir vansinnigt spännande... 🤯😵?💫 Är så rädd att något ska vara fel. Samtidigt känns denna graviditeten så mycket mer än de förra. Då hade jag inget illamående alls och denna gång har jag spytt en gång och har svårt med maten och att saker smakar och luktar blä. Hoppas att det är positivt i mitt fall! 
    Ok, men då är det lite samma :) fick vet att de uppdaterat policyn i Sthlm så nu kan man välja bara UL och skippa KUB. Men jag kommer fortfarande göra KUB. Jag vill ha så mycket information som möjligt!
  • Anonym (Bebis2)

Det är en intrauterin graviditet mätandes v 6+0 så verkar stämma ganska bra med vad jag själv tänkte :)

Nu tänker jag bara njuta med att inte ha några symtom alls och må toppenbra

• Anonym (Lugn)
    Anonym (Bebis2) skrev 2026-01-23 19:38:20 följande:

Det är en intrauterin graviditet mätandes v 6+0 så verkar stämma ganska bra med vad jag själv tänkte :)

Grattis! Hur gammal är du? 
  • ananaspajas
    Anonym (Bebis2) skrev 2026-01-23 19:38:20 följande:

Å så skönt! Njut du🥰
  • ananaspajas

Är lite nyfiken på att höra om ni upplever några synliga förändringar på kroppen? Kanske någon som varit gravid tidigare har erfarenheter kring när magen börjar synas osv. Längtar tills det känns mer på riktigt liksom och det börjar synas, men samtidigt är det skönt att det dröjer, både för att kunna hemlighålla det men också för att man säkert kommer tröttna ändå🙃
    När har brösten börjat bli synligt större? Jag tycker mina ömmar och spänner inte men har kanske inte vuxit så värst mycket. Magen är dock svullen men det är väl tarmarna som spökar. Hade svårt att knäppa jeansen som jag hade någon vecka tidigare och fick köra med hårsnoddsmetoden. Dock ser jag typ alltid gravid ut på något vis för att min kropp är byggd lite så + IBS-besvär då och då. En liten tajtare tröja eller klänning/kjol och magen putar oavsett om jag är gravid eller ej. Så med det sagt så kan jag ju se gravid ut om jag vill ändå😂 Blir dock kul om folk kommenterar att man ju ser såå gravid ut om det liksom är ens normala mage haha😅 

Svar på tråden Bf September 2026