ananaspajas skrev 2026-02-02 12:42:45 följande:
Välkommen hit och stort grattis! ❤️
Jag känner igen mig mycket i vad du skriver, den här ensamheten och oron. Jag har haft två missfall under början av 2025 väldigt tätt på varandra (blev gravid första månaden när man fick börja igen efter MF). Sedan kändes det helt hopplöst och jag blev lika ledsen varje månad. Ingen ny graviditet på ett halvår. Kände då att jag typ hellre tog ett till missfall snabbt för att få en utredning (som man gör efter tre MF). Sedan gick det äntligen! Och jag har också sett ett litet foster med tickande hjärta för precis en vecka sedan. Och har man sett ett hjärta i v 7 så minskar risken för missfall avsevärt. Och nu var jag i v. 9!! Så försöker tänka positivt, att denna gång är det vår tur! Enligt appen är jag idag i 9+1 men enligt VUL så borde jag vara i 9+3 idag. Alltså samma BF som dig om det stämmer! Vi har inte berättat för någon ännu men jag och min man pratade igår kväll om detta och kommit fram till att vi ska berätta för våra föräldrar och syskon om 1,5-2 veckor. Då är vi i slutet av v. 11.
Svårt det där med jobbet. Men enligt lag så får man inte säga upp någon pga graviditet, inte ens under provanställning. Om du är med i ett fackförbund kan du vända dig till dem för att få pepp och stöd. Tror detta är betydligt vanligare än man tror! Hur tidigt gravidmagen syns vet jag inte. Är nog otroligt olika! Men tror det är klokt att iallafall berätta innan du börjar, iallafall för chefen. Så de får så lång tid på sig som möjligt att hitta en plan framåt. Sen tycker jag inte att du behöver berätta redan nu om du inte absolut vill. Kan ju gott och väl vänta till ett par veckor innan start. Men som sagt, jag har ingen erfarenhet och du gör såklart helt som du vill! När du berättar för nära och kära, bolla med dem! Hur hade de gjort? Kanske har det varit med om liknande eller att de haft någon kollega i liknande situation? 😊
Hoppas vi får fortsätta följa varandra! 🥰
Tack så mycket, och stor grattis själv!
Jag förstår precis de känslorna av hopplöshet. Det är den där känslan av kontrollförlusten också, när man förväntas sig att bli gravid och så blir man inte det. Trots att man gör "alla rätt" och prickar in ÄL testar och ligger på rätt dagar. Så ser man ändå det där negativa testet. Det är en så jobbigt att gå igenom, och eftersom man inte vet när det kommer lösa sig så känns det som en evighet.
Såå härligt att ni också sett ett litet hjärta. Har också hört att risken sjunker avsevärt nu, och det känns så betryggande. Jag hoppas verkligen det blir bra för oss nu, och tänk vad kul att följa varandra när vi till och med har samma BF? Ska verkligen bli kul att följa, jag hoppas så mycket !
Så mysigt att ni ska berätta! Hur var det era tidigare graviditeter, hann ni berätta för någon eller var det så pass tidigt att ni aldrig hann dela det?
Jag ser fram emot när vi ska berätta också, det känns som att det börjar bli dags snart.
Jag ska faktiskt ta upp det med facket. Då kan jag också rådfråga dem lite om jag ska berätta i förväg eller inte. Sen ska det också bli skönt som du säger, att bolla med anhöriga. Men jag misstänker att de kommer finnas lite olika syn på vad som är bäst, men då får jag bara ta det som känns bäst för mig.
Första steget är egentligen att ta mig förbi alla tester, då ser jag ju också hur stor magen blivit, och efter det ska jag ta ett beslut om när och hur.