• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 19:00:06 följande:
    Tillägg till ovanstående: tvärtom så får änkan eller samboänkan disponera barnens barnpension, och hon får också efterlevandepension (så länge som yngsta barnet är under 12 år), något motsvarande stöd från samhället får inte en frånskild eller separerad kvinna. Så änkan/samboänkan har det BÄTTRE än deb skilda eller separerade mamman, oavsett om mannen/sambon testamenterat något till henne eller inte.  
    Barnpension är tänkt att gå till kvarvarande förälder just för att täcka upp den delen den avlidne föräldern skulle ha betalad. 

Jag är osäker på om man får efterlevandepension som sambo. 

Nej, änkan/samboänka behöver inte alls ha det bättre än den separerade mamman. Alla har olika enon9misak förutsättningar. 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-08 20:05:19 följande:

TS, om bostaden är det stora problemet, funkar det om han köper en bostad i området och skriver papper på att du får nyttjanderätt av bostaden så länge du lever och så länge ni är tillsammans eller om han dör när ni är tillsammans. Om han dör, barnen äger lägenheten men du har rätt att bo kvar, då kan knappast en överförmyndare sälja barnens egendom och du och barnen kan bo där tillsammans. 

Han vill inte köpa en bostad tillsammans med mig eftersom jag inte kan bidra med hälften och han enbart vill bo i området vi bor i. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 19:29:50 följande:
    Svårt att erkänna att du inte fattade att det var en maskinöversatt text, eller..? FlörtEller att du inte visste att vi inte har gåvo- eller arvsskatt i Sverige? Tomte TS skrev inget om några tillgångar utomlands, det är ett ovanligt fall att folk har det.

...och om det andra landets arvsregler gäller (så att arvsskatt faller ut), så gäller ju det landets övriga arvslagar också för den egendomen. Då kan det t.ex. vara så att barnen har automatisk arvsrätt och får ut sitt arv på en gång (även gemensamma barn). Och ligger egendomen i Tyskland, gäller att frun bara har giftorätt i den om den införskaffats under äktenskapstiden, och om den inte utgjort ett arv till maken, eller köpts för pengar som utgjort ett arv till maken. Annars ärver barnen egendomen oavkortad.

Sambor har ingen arvsrätt någonstans i världen, utan det brukar vara samma som i Sverige, att de får ut några basbelopp - förutsatt att denna summa inte inkräktar på arvsberättigades starkare rättigheter (t.ex. går barnens laglott före, om det är ett land som har laglotter i sin lagstiftning).
    De får bara ut pengar om ett testamente säger att de ska arva. Summan man som sambo kan ärva kan vara hur stor som helst. Vill man kan man testamentera hela sin förmögenhet till sin sambo, MEN har man barn (gemensamma eller särkullsbarn) så får dessa oavsett alltid ut sin lagstadgade laglott, vilket är hälften av laglotten oavsett vad ett eventuellt testamente säger. 
  • Anonym (M)
    Anonym (En vettig man) skrev 2026-01-08 19:13:25 följande:
    Eftersom det handlar om folk som har tillgångar i flera länder så är det relevant, det är nog mer att du tänker som en fattig.
    Var skriver ts att hennes sambo har tillgångar i flera länder? 
  • Anonym (M)
    Anonym (En vettig man) skrev 2026-01-08 19:38:45 följande:
    Zzzz...jag vet mycket väl att vi inte har arvsskatt i Sverige.

Men som sagt, är man fattig tänker man bara inom Sverige, de flesta vet inte ens hur de kan gå runt laglotten.
    Bara att leva upp alla pengarna så att det inte finns något att arva. Då har man gått runt den ska laglotten och även arvslotten. Barna arver ingenting, sambon/frun arver ingenting eftersom det inte finns något att arva. 

Man kan också gömma undan pengar utomlands. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 19:37:43 följande:
    Det är faktiskt ganska vanligt, och det finns ännu värre historier. Kolla på Youtubekanalen "Catfished" t.ex., den tar upp ett fall i veckan med en person som blivit avlurad pengar över nätet, av nigerianska bedragare som använt stulna bilder och stulna identiteter. Kvinnorna (det är oftast kvinnor som luras) tror att de är tillsammans med en amerikansk militär på utlandsuppdrag, eller en brittisk ingenjör på en oljeplattform eller en schweizisk bankir. Supersnygg och manlig, såklart. 

...sedan händer det en massa olyckor, och mannen kommer inte åt sina pengar, och då måste kvinnorna betala för att rädda honom. Ofta för de bit för bit över hela arvet efter maken - eller skilsmässopengarna - och till barnen blir INGET kvar.

Det var en som hade fått sitta i orubbat bo fast hon hade styvbarn (i USA finns inte våra laglotter), och hon hade gett bort hela förmögenheten på tio miljoner dollar, som hennes styvbarn borde ha fått ärva efter sin far... SÅDANT vill man undvika, om man är förmögen! Det är ett MYCKET stort risktagande att låta en vanlig privatperson förvalta något så viktigt som ens barns arv, det ska göras av en professionell förmyndare. 
    Proffisionell förmyndare? 

Du vet förmyndare är vanliga människor slm påtar sig ett uppdrag. Behövs ingen utbildning eller proffesion. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-08 20:05:19 följande:

TS, om bostaden är det stora problemet, funkar det om han köper en bostad i området och skriver papper på att du får nyttjanderätt av bostaden så länge du lever och så länge ni är tillsammans eller om han dör när ni är tillsammans. Om han dör, barnen äger lägenheten men du har rätt att bo kvar, då kan knappast en överförmyndare sälja barnens egendom och du och barnen kan bo där tillsammans. 

Om bostaden är det enda som kan arvas så kan bostaden tvångsäljas för att barnen ska få ut sin lagstadgade laglott. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-08 20:29:02 följande:
    Att han tvärvägrar och säger att jag får leva i ovisshet är helt nytt. Det skedde igår. Det är vad som ändrats. 
    Du har vetat i flera år att han inte gillar gifta sig. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (M) skrev 2026-01-08 20:33:51 följande:
    De får bara ut pengar om ett testamente säger att de ska arva. Summan man som sambo kan ärva kan vara hur stor som helst. Vill man kan man testamentera hela sin förmögenhet till sin sambo, MEN har man barn (gemensamma eller särkullsbarn) så får dessa oavsett alltid ut sin lagstadgade laglott, vilket är hälften av laglotten oavsett vad ett eventuellt testamente säger. 
    Nja, har man haft ett gemensamt hushåll med någon som man haft ett äktenskapsliknande förhållande med, så har man rätt att få ut ett visst belopp även utan äktenskap och testamente. Men det är inte mycket (i förhållande till den förmögenhet som TS' sambo förmodligen äger, alltså, för vanligt folk kan det ses som mycket):

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/far-jag-bo-kvar-i-huset-om-min-sambo-dor/

Detta innebär att det inte finns någon lagstadgad arvsrätt mellan sambor. Sambor ärver alltså inte varandra så som makar gör.

Finns det samboegendom kan dock den efterlevande sambon begära bodelning. Den efterlevande sambon har då rätt att från bodelningen få ut minst två prisbasbelopp om samboegendomens värde uppgår till så mycket (18 § 2 st SamboL). Två prisbasbelopp är totalt 95 200 kronor år 2021. 

• Anonym (Besviken)
    Anonym (M) skrev 2026-01-08 20:41:42 följande:
    Du har vetat i flera år att han inte gillar gifta sig. 
    Men inte att han inte vill ordna det på annat vis. Ge dig nu!
Svar på tråden Ogift och utan testamente