• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-08 20:29:02 följande:
    Att han tvärvägrar och säger att jag får leva i ovisshet är helt nytt. Det skedde igår. Det är vad som ändrats. 
    Fast du har ju redan levt i ovisshet flera år, och det har ju gått bra. Trodde du verkligen att han skulle ändra dig?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-08 20:42:33 följande:
    Men inte att han inte vill ordna det på annat vis. Ge dig nu!
    Eftersom inget hänt på alla dessa år så måste du förstått att han inte vill. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-08 20:30:00 följande:
    Han vill inte köpa en bostad tillsammans med mig eftersom jag inte kan bidra med hälften och han enbart vill bo i området vi bor i. 
    Det kommer han ju runt om han köper den ensam och äger den ensam. Och så skriver papper på att barnen ärver den men du har rätt att bo kvar på livstid, som någon föreslog. Det löser ju alla problem med bostaden i alla fall. Du behöver inte vara rädd för att stå på gatan om han dör, och han behöver inte vara rädd att du säljer bostaden och lever loppan för det beloppet (eller halva, den andra halvan förvaltas för barnen av överförmyndare när ni inte är gifta) med en ny karl.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-08 20:45:27 följande:
    Fast du har ju redan levt i ovisshet flera år, och det har ju gått bra. Trodde du verkligen att han skulle ändra dig?
    Nu har du missförstått. Jag har vetat att han inte villl gifta sig. Det är inte det frågan handlar om. Han har däremot hela tiden sagt att vi ska ordna med papper/försäkring. Det är detta han nu motsätter sig utan vidare förklaring. 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 20:47:17 följande:
    Det kommer han ju runt om han köper den ensam och äger den ensam. Och så skriver papper på att barnen ärver den men du har rätt att bo kvar på livstid, som någon föreslog. Det löser ju alla problem med bostaden i alla fall. Du behöver inte vara rädd för att stå på gatan om han dör, och han behöver inte vara rädd att du säljer bostaden och lever loppan för det beloppet (eller halva, den andra halvan förvaltas för barnen av överförmyndare när ni inte är gifta) med en ny karl.
    Fast han gör inte sådana saker. Ska jag bo med honom, ska jag också bidra med 50 %. Det är inte tänkbart för honom att själv köpa om jag ska bo där. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (M) skrev 2026-01-08 20:38:38 följande:
    Proffisionell förmyndare? 

Du vet förmyndare är vanliga människor slm påtar sig ett uppdrag. Behövs ingen utbildning eller proffesion. 
    Jo det gör det, så här säger Google AI:
    För att bli överförmyndare (mer korrekt kallad god man eller förvaltare) anmäler du ditt intresse till kommunens överförmyndarnämnd, genomgår en lämplighetsprövning (inkl. kontroll mot polis, kronofogde och socialtjänst) och en obligatorisk utbildning samt test. Du måste vara rättrådig, erfaren, ha en ordnad ekonomi och vara lämplig för uppdraget. 
    Steg för att bli god man/förvaltare:

Gör en intresseanmälan: 
    Fyll i ett formulär på din kommuns webbplats (ofta via e-tjänsten Recruto) för att visa intresse. 

Lämplighetsprövning: 
    Överförmyndarnämnden utreder din lämplighet och kontrollerar din ekonomi och eventuella belastningsregister. 

Utbildning: 
    Du måste genomgå en obligatorisk utbildning, ofta via en kostnadsfri webbkurs eller annan kurs, för att lära dig uppdragets innebörd. 

Kunskapstest: 
    Ett test (ofta självrättande) måste klaras för att visa att du förstått uppdraget. 

Få ett uppdrag: 
    När du är godkänd matchas du med en huvudman som behöver stöd (för att till exempel sköta sin ekonomi eller bevaka sin rätt). 

Viktiga krav:

Lämplighet: Du måste vara rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig. 

Ordnad ekonomi: Du får inte ha skulder eller betalningsanmärkningar. 

Inga brott: Du får inte förekomma i polisens belastningsregister. 

Tid & engagemang: Uppdraget är ideellt men kräver tillräckligt med tid. 

Inga egna hinder: Du får inte själv ha en god man eller förvaltare. 

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-08 20:51:14 följande:
    Fast han gör inte sådana saker. Ska jag bo med honom, ska jag också bidra med 50 %. Det är inte tänkbart för honom att själv köpa om jag ska bo där. 
    Om det är så, håller jag med dig om att han är konstig. (Förutsatt att du hade skrivit på samboavtal, för annars hade du fått rätt till halva värdet ÄVEN som sambo, i och med att lägenheten köps för gemensamt bruk.) Det där hade jag nog inte orkat med heller...
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-08 20:30:00 följande:
    Han vill inte köpa en bostad tillsammans med mig eftersom jag inte kan bidra med hälften och han enbart vill bo i området vi bor i. 
    Men om han köper den ensam är den hans och sen barnens. Ni kan dela på driftskostnaderna. 
  • Anonym (Ö)
    Ok, då är det kört. Då får du vänja dig vid tanken på att du inte får någon fördel om han avlider före dig. 
  • Anonym (Fundering)
    Fast om han köper ett hus kontant för kanske ca 30mille. Och du fortsätter betala hälften av er nuvarande hyra(en hyra till honom) och alla kostnader. Då går han ju pluss varje månad istället för att betala hyra. Och din levnadsstandard är oförändrad. 

Men om du gör slut se till att ha det med i tinderprofilen, att du önskar testamenterat allt från din nya partner när han dör, alt ett giftemål för att säkra upp ekonomin. Så slipper du sätta två barn till världen i god tro.

Hoppas barnen förstår när du förklarar varför du lämnar din make, att det var för att han vägrar visa testamentet.

Det är rätt tuft att ta hand om barn själv, även om det är vv.

Ses på tinder...
Svar på tråden Ogift och utan testamente