• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (En vettig man)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 19:37:43 följande:
    Det är faktiskt ganska vanligt, och det finns ännu värre historier. Kolla på Youtubekanalen "Catfished" t.ex., den tar upp ett fall i veckan med en person som blivit avlurad pengar över nätet, av nigerianska bedragare som använt stulna bilder och stulna identiteter. Kvinnorna (det är oftast kvinnor som luras) tror att de är tillsammans med en amerikansk militär på utlandsuppdrag, eller en brittisk ingenjör på en oljeplattform eller en schweizisk bankir. Supersnygg och manlig, såklart. 

...sedan händer det en massa olyckor, och mannen kommer inte åt sina pengar, och då måste kvinnorna betala för att rädda honom. Ofta för de bit för bit över hela arvet efter maken - eller skilsmässopengarna - och till barnen blir INGET kvar.

Det var en som hade fått sitta i orubbat bo fast hon hade styvbarn (i USA finns inte våra laglotter), och hon hade gett bort hela förmögenheten på tio miljoner dollar, som hennes styvbarn borde ha fått ärva efter sin far... SÅDANT vill man undvika, om man är förmögen! Det är ett MYCKET stort risktagande att låta en vanlig privatperson förvalta något så viktigt som ens barns arv, det ska göras av en professionell förmyndare. 
    Ja för youtube visar ju verkligen hur det funkar i verkligheten och styr inte dina algoritmer så att du får se mer av det du gloatar över?

Stackars fjols...
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (En vettig man) skrev 2026-01-08 19:19:58 följande:
    Hur vanligt är det, på allvar?

Och varför ska TS fortsätta hänga upp sitt liv på en som inte ens vill äga en bostad ihop? Bara att stå utanför bostadsägande har innebärit rejäla förluster i ett längre perspektiv intill alldeles nyligen. 
    ...och dessutom. Även om det inte skulle bli ett sådant extremfall, så kan en kvinna i det läget, om hon är ung nog, gifta om sig och skaffa nya barn. Och då kommer hennes nye man och hennes nya barn också - i vardagen - att få leva gott för de pengarna. Och ingen skulle stoppa det, om mamman skulle betala väldigt dyra saker till sina nya barn för arvpengarna, eller snilla undan pengar på annat sätt... Det skulle vara en fruktansvärd kränkning. SÅDANT vill man också undvika. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (En vettig man) skrev 2026-01-08 19:41:51 följande:
    Ja för youtube visar ju verkligen hur det funkar i verkligheten och styr inte dina algoritmer så att du får se mer av det du gloatar över?

Stackars fjols...
    Det handlar om verkliga fall, och egentligen borde alla se några avsnitt av "Catfished". Eftersom dessa bedrägerier bara ökar. Alla borde titta på dem tillsammans med sin mamma också - de flesta som blir lurade är kvinnor 50-70 år.

Rätt som det är så tror TS att hon är tillsammans med Brad Pitt, och så ger hon bort barnens arv till afrikanerna... Poängen är att hennes sambo inte har någon garanti för hur hon kommer att förvalta hans pengar, om hon kan lägga vantarna på dem.
  • Anonym (Ö)

TS, om bostaden är det stora problemet, funkar det om han köper en bostad i området och skriver papper på att du får nyttjanderätt av bostaden så länge du lever och så länge ni är tillsammans eller om han dör när ni är tillsammans. Om han dör, barnen äger lägenheten men du har rätt att bo kvar, då kan knappast en överförmyndare sälja barnens egendom och du och barnen kan bo där tillsammans. 

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-08 20:05:19 följande:

TS, om bostaden är det stora problemet, funkar det om han köper en bostad i området och skriver papper på att du får nyttjanderätt av bostaden så länge du lever och så länge ni är tillsammans eller om han dör när ni är tillsammans. Om han dör, barnen äger lägenheten men du har rätt att bo kvar, då kan knappast en överförmyndare sälja barnens egendom och du och barnen kan bo där tillsammans. 

Detta var faktiskt en väldigt bra idé! För då kan inte TS heller sälja lägenheten, och leva upp pengarna tillsammans med en annan man. Utan värdet kvarstår hos barnen, samtidigt som TS får bo kvar där med barnen! Fast om jag var TS' sambo skulle jag även lägga in det villkoret, att hon inte få låta någon ny person flytta in i bostaden. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 18:45:26 följande:
    Jag svarade på detta som du skrev, det lät som att du menade att de som INTE gifter sig gör fel på något sätt:

Jag tycker det är vettigt att gifta sig om när man har barn oavsett vad man har för ekonomiska förutsättningar. För mig så är man en familj när man skaffar barn och man gifter sig innan man skaffarbarn. Och i äktenskapet sä hjälper man varandra ekonomiskt oavsett. Inget dit tpcj mitt, utan allt är allas. 
    Jag tycker att man ska gifta sig innan man skaffar barn.
    Ja, man hjälper varandra ekonomisk i ett äktenskap. 

Var har överhuvudtaget nämnt att man inte kan vara sambo, att man inte älskar varandra om man enbart är sambo osv osv? 

Alla gör precis som de själva vill. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-08 18:47:07 följande:

Jag är osäker på relationen eftersom han stänger mig ute och vägrar att ens tala om det. För att handslaget att jag får leva i ovisshet. Hade han varit tydlig och ärlig från början, hade läget varit ett annat. 

Förstår du bättre nu?

Och så har du haft det i flera år. Vad är det som plötsligt har ändrats?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 18:53:32 följande:
    ...sedan finns det heller inget som säger, att familjen måste ha kvar exakt samma standard som de hade medan familjefadern levde. Det hade de ju inte haft om han valt att lämna familjen, heller. Även då hade TS fått flytta till en billigare lägenhet, som alla andra.

...och här kom jag osökt att tänka på den s.k. "Skilsmässoringen" i Djursholm - hyreshus dit f.d. fruar och sambos till rikemän i Djursholm får flytta när förhållandet tar slut...  för att barnen ska ha fortsatt nära till båda sina föräldrar, kunna gå kvar på samma dagis eller skola o.s.v.. De får ju inte heller ett lika stort hus som de hade innan, betalat av sin exmake.

Så jag tycker egentligen att det här är ett lyxproblem - en änka eller samboänka är inte mer utsatt än vilken ensam mamma som helst... Livet är fullt av förändringar.
    Nej, det är rätt vanligt att levnadsstandarden förändras när ens partner dmr. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 18:53:32 följande:
    ...sedan finns det heller inget som säger, att familjen måste ha kvar exakt samma standard som de hade medan familjefadern levde. Det hade de ju inte haft om han valt att lämna familjen, heller. Även då hade TS fått flytta till en billigare lägenhet, som alla andra.

...och här kom jag osökt att tänka på den s.k. "Skilsmässoringen" i Djursholm - hyreshus dit f.d. fruar och sambos till rikemän i Djursholm får flytta när förhållandet tar slut...  för att barnen ska ha fortsatt nära till båda sina föräldrar, kunna gå kvar på samma dagis eller skola o.s.v.. De får ju inte heller ett lika stort hus som de hade innan, betalat av sin exmake.

Så jag tycker egentligen att det här är ett lyxproblem - en änka eller samboänka är inte mer utsatt än vilken ensam mamma som helst... Livet är fullt av förändringar.
    Nej, det är rätt vanligt att levnadsstandarden förändras när ens partner dör
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (M) skrev 2026-01-08 20:25:06 följande:
    Och så har du haft det i flera år. Vad är det som plötsligt har ändrats?
    Att han tvärvägrar och säger att jag får leva i ovisshet är helt nytt. Det skedde igår. Det är vad som ändrats. 
Svar på tråden Ogift och utan testamente