• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-07 13:37:51 följande:
    Det där stämmer ju inte. Man kan inte ta en livförsäkring på någon utan att han vet om det. Det skulle vara fruktansvärt om det vore så - skulle bli incitamentet till många mord... Eller menar du att du förfalskade din mans namnteckning? I annat fall så har någon gjort fel, eller du minns fel. 
    Min man vet förstås att vi har livförsäkringar på varandra, han var med och fattade beslutet. Men han behövde inte signera nåt. Inte ens med bank-ID, jag frågade honom igår. Han mindes inte det alls utan säger bara "det där skötte ju du". Så det verkar möjligt, eller var i alla fall hos den aktören via den portalen för ett antal år sedan. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Svea) skrev 2026-01-08 07:11:18 följande:
    I sak ja. Men vill man leva med en sån person?
    Inte jag.
    Det kanske du redan gör. Din man kan också ha uppdaterat sitt testamente sedan du fick se det sist. Och det är det nyaste som gäller. Kan bli en liten chock där, när han trillar av pinn! Tomte

Det är ju JÄTTEVANLIGT att folk ljuger för sina anhöriga om det här, för att det inte ska bli bråk under deras livstid. När testamentet öppnas, spelar det ju ingen roll längre vad de anhöriga tycker, den döde hör det inte mer. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Svea) skrev 2026-01-08 07:12:44 följande:
    Min man vet förstås att vi har livförsäkringar på varandra, han var med och fattade beslutet. Men han behövde inte signera nåt. Inte ens med bank-ID, jag frågade honom igår. Han mindes inte det alls utan säger bara "det där skötte ju du". Så det verkar möjligt, eller var i alla fall hos den aktören via den portalen för ett antal år sedan. 
    Det låter ju livsfarligt. Då skulle man i princip kunna försäkra sin man för stora belopp på några olika försäkringsbolag... och när karenstiden har gått blanda lite ospårbart gift i hans kaffe.
  • Anonym (En vettig man)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-07 21:44:21 följande:
    Ja..? Och det är JUST DÄRFÖR som det är vettigt för en förmögen man att inte gifta sig med sina barns mor. På så sätt säkerställer han att de pengar han slitit ihop går till hans barn, och inte någon annanstans. 

Tycker inte du också att det är vettigt, eller vad ville du säga med ditt inlägg..?
    Ingen har sagt att de inte kan ha äktenskapsförord, men varenda bankman ger rådet att vara gifta om man har barn, för att säkra situationen så att inte efterlevande make/maka behöver ge arv på en gång.

Så här skriver en privat investerare:

Att gifta sig är mer än en symbolisk handling för kärlek och engagemang. För förmögna familjer spelar äktenskapet en central roll i att säkerställa ekonomisk trygghet, arvskydd och skatteeffektivitet. I denna artikel går vi igenom varför det är särskilt viktigt att vara juridiskt sammanslutna om ni har gemensamma barn och en betydande förmögenhet.

Som gifta har ni ett automatiskt arvsrättsligt skydd. Om ni är sambor och den ena parten går bort, kan barn eller andra arvingar kräva ut sitt arv direkt, vilket kan leda till oönskade ekonomiska konsekvenser för den efterlevande. Som gifta ärver den kvarvarande partnern först, vilket ger trygghet och kontinuitet.

Vid arv mellan makar undviks ofta betydande skattekostnader som kan uppstå vid direkt arv till barn eller andra arvingar. Gåvor mellan makar kan också ges utan beskattning, vilket gör det enklare att fördela tillgångar strategiskt.

Förmögna familjer har ofta bolagsägande, fastigheter och internationella investeringar. Genom äktenskap kan dessa tillgångar skyddas från att splittras vid arv eller separation. Ett genomtänkt äktenskapsförord kan reglera hur tillgångarna fördelas.

Med rätt juridisk planering kan ni optimera hur förmögenheten förvaltas och fördelas över generationer. Trusts, holdingbolag och andra juridiska strukturer kan anpassas efter familjens specifika behov.

Upprätta ett äktenskapsförord: Bestäm vad som ska vara enskild egendom.

Se över testamente och framtidsfullmakter: Säkerställ att familjens vilja respekteras.

Anpassa bolagsstrukturer och förvaltning: Undvik framtida arvstvister och ineffektiv skattehantering.

Att gifta sig är en strategisk åtgärd för att skydda förmögenhet och efterlevande. Genom rätt juridisk planering kan ni minimera risker och maximera ekonomisk trygghet för familjen. Om ni har en betydande förmögenhet och barn tillsammans är äktenskap inte bara en formell handling utan en investering i familjens framtid.

coeli.se/arv-och-familjeratt-for-formogna/
  • Anonym (En vettig man)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-08 07:21:23 följande:
    Det kanske du redan gör. Din man kan också ha uppdaterat sitt testamente sedan du fick se det sist. Och det är det nyaste som gäller. Kan bli en liten chock där, när han trillar av pinn! Tomte

Det är ju JÄTTEVANLIGT att folk ljuger för sina anhöriga om det här, för att det inte ska bli bråk under deras livstid. När testamentet öppnas, spelar det ju ingen roll längre vad de anhöriga tycker, den döde hör det inte mer. 
    Det är inte "jättevanligt", men det förekommer.

"Undersökningen från Familjens Jurist visar att 7 procent av svenskarna tror att deras testamente kommer chockera anhöriga,"

via.tt.se/pressmeddelande/3390706/en-halv-miljon-svenskar-tror-att-deras-testamente-kommer-chockera-anhoriga&lang=sv
  • Cissi40

Jag tycker inte alls att TS är girig; här handlar det ju främst om barnen och det tycker jag det verkar som om TS också inser.

Om TS sambo går bort, de är inte gifta och inget testamente finns, så kommer barnen ärva. I och med att de inte är gifta och om barnen inte är myndiga får barnen en förmyndare som beslutar om deras arv, TS har inget att säga till om. Som jag förstod det bor de i dag i en hyreslägenhet med hög månadshyra. Troligtvis kommer förmyndaren inte låta del av barnens arv användas till att betala hyran, utan då måste barnen som precis förlorat sin pappa också förlora sitt hem och kanske också (beroende på hur det ser ut med hyreslägenheter) sina kompisar, byta skola o s v. Ja, det är upp till TS att anpassa munnen efter matsäcken och liknande klichéer som folk strör sig med här, men det känns väl väldigt onödigt när det faktiskt finns pengar som skulle kunna användas till det bästa för barnen.

Det är ju inte bara att TS sambo skiter i hur det går för hans sambo om han skulle gå bort, han skiter också i hur det går för hans barn (för jag tror inte att en förmyndare skulle kunna avgöra det bättre än deras mamma). Jag skulle känna det som att min sambo omyndigförklarade mig; att jag inte var kapabel till att fatta de bästa besluten för våra gemensamma barn.

• Anonym (Hmmm...)

Den texten behandlar ju inte svenska förhållanden. Det verkar vara en direktöversättning från engelskan. I Sverige har vi varken arvs- eller gåvoskatt - kommunisterna bråkar ibland om att dessa bör återinföras, men än har det inte skett. Så det spelar ingen roll om frun eller barnen ärver, det går inte bort några pengar i skatt i någotdera fallet. 

Ja äktenskapet "skyddar" den fattigare parten, det är det väl ingen som förnekar? Men det är inte alltid det den rikare parten VILL, eftersom det kan bli så illa att den svagare parten slösar bort alla pengar - eller blir frånlurade dem av någon bedragare - och då blir det inget kvar till barnen. Därför vill många rika att arvet ska gå direkt till barnen, och att en överförmyndare ska kopplas in ifall barnen skulle vara minderåriga när den rike föräldern dör. Detta ser jag som helt normalt. 

Då är det vettigare att förbli sambo, och testamentera något lagom belopp till sambon - inte större än att barnen både kan ha det och mista det, så att säga. 

Anonym (En vettig man) skrev 2026-01-08 07:41:41 följande:
    Ingen har sagt att de inte kan ha äktenskapsförord, men varenda bankman ger rådet att vara gifta om man har barn, för att säkra situationen så att inte efterlevande make/maka behöver ge arv på en gång.

Så här skriver en privat investerare:

Att gifta sig är mer än en symbolisk handling för kärlek och engagemang. För förmögna familjer spelar äktenskapet en central roll i att säkerställa ekonomisk trygghet, arvskydd och skatteeffektivitet. I denna artikel går vi igenom varför det är särskilt viktigt att vara juridiskt sammanslutna om ni har gemensamma barn och en betydande förmögenhet.

Som gifta har ni ett automatiskt arvsrättsligt skydd. Om ni är sambor och den ena parten går bort, kan barn eller andra arvingar kräva ut sitt arv direkt, vilket kan leda till oönskade ekonomiska konsekvenser för den efterlevande. Som gifta ärver den kvarvarande partnern först, vilket ger trygghet och kontinuitet.

Vid arv mellan makar undviks ofta betydande skattekostnader som kan uppstå vid direkt arv till barn eller andra arvingar. Gåvor mellan makar kan också ges utan beskattning, vilket gör det enklare att fördela tillgångar strategiskt.

Förmögna familjer har ofta bolagsägande, fastigheter och internationella investeringar. Genom äktenskap kan dessa tillgångar skyddas från att splittras vid arv eller separation. Ett genomtänkt äktenskapsförord kan reglera hur tillgångarna fördelas.

Med rätt juridisk planering kan ni optimera hur förmögenheten förvaltas och fördelas över generationer. Trusts, holdingbolag och andra juridiska strukturer kan anpassas efter familjens specifika behov.

Upprätta ett äktenskapsförord: Bestäm vad som ska vara enskild egendom.

Se över testamente och framtidsfullmakter: Säkerställ att familjens vilja respekteras.

Anpassa bolagsstrukturer och förvaltning: Undvik framtida arvstvister och ineffektiv skattehantering.

Att gifta sig är en strategisk åtgärd för att skydda förmögenhet och efterlevande. Genom rätt juridisk planering kan ni minimera risker och maximera ekonomisk trygghet för familjen. Om ni har en betydande förmögenhet och barn tillsammans är äktenskap inte bara en formell handling utan en investering i familjens framtid.

coeli.se/arv-och-familjeratt-for-formogna/
  • Cissi40

Tillägg: för mig skulle det alltså vara betydligt viktigare att gifta sig, än att ha ett testamente, för jag vill inte ha en förmyndare som "extra förälder" om något skulle hända pappan till mina barn.

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (En vettig man) skrev 2026-01-08 07:46:31 följande:
    Det är inte "jättevanligt", men det förekommer.

"Undersökningen från Familjens Jurist visar att 7 procent av svenskarna tror att deras testamente kommer chockera anhöriga,"

via.tt.se/pressmeddelande/3390706/en-halv-miljon-svenskar-tror-att-deras-testamente-kommer-chockera-anhoriga&lang=sv
    "Jag testamenterar hela min sammanlagda förmögenhet till min ungdomskärlek Lisbet. Lisbet, du ska veta att jag har tänkt på dig alla dagar och alla nätter! Till min sambo Hilda testamenterar jag det som finns i kylskåpet när jag dör... hon har alltid varit matglad, det är därför hon är så rund". {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-08 06:51:03 följande:
    Nja, så är det inte riktigt. Tidigare har han sagt att det ska ske. Nu deklarerade han att det inte ska ske, attt jag inte har med det att göra och att jag får leva i ovisshet utifall att han bestämmer sig för att göra det. DET anser jag orimligt. 
    Fast det var ju länge sedan, för varje år som det inte skett så borde du ju förstå att det inte kommer att hända. 
Svar på tråden Ogift och utan testamente