• Anonym (Tumme möter tumme)

Tumma ner, varför?

Ibland när jag läser trådar så ser jag att folk tummar ner en viss skribents inlägg oavsett vad denne skriver. Det kan vara helt neutrala inlägg också. Och det är ofta samma skribent som får sina inlägg nertummade i en tråd. Man kan tycka att det bara är en tumme hit eller dit, men helt ärligt tycker jag det är rent av taskigt att göra så. Det tillför inget. Ni som tummar ner på en och samma skribent i valfri tråd, varför gör ni så?

• Svar på tråden Tumma ner, varför?
    Anonym (Ja?) skrev 2026-01-22 16:42:10 följande:

Många här inne är bittra och passivt aggressiva över sina liv, och vet inte bättre än att ha tråkig attityd. Inget att bry sig om. Håller inte alltid med Klyban tex, men hen är åtminstone inte otrevlig som många andra är.

Håller med dig. Många har svårt här inne att hålla god ton trots man tycker olika. Man måste inte vara nedlåtande. Märke det precis nu, jag tycker annorlunda och får direkt ett tråkigt nedlåtande inlägg mot mig. 
  • Anonym (Ja?)
    Anonym (Tumme möter tumme) skrev 2026-01-22 16:44:43 följande:
    Håller med dig. Många har svårt här inne att hålla god ton trots man tycker olika. Man måste inte vara nedlåtande. Märke det precis nu, jag tycker annorlunda och får direkt ett tråkigt nedlåtande inlägg mot mig. 
    Ja, det håller jag med dig om. Förstår inte behovet av en tråkig ton. Jag tycker tummarna missbrukas. Har sett många tokiga inlägg här. Men då låter jag bli att svara istället för att vara dryg. Tyck olika, ifrågasätt gärna, men låt bli att vara nedlåtande.
  • Anonym (Tumme ned!!)
    Anonym (Tumme möter tumme) skrev 2026-01-22 16:38:56 följande:
    Att du tycker olika betyder inte automatiskt att alla andra har fel eller att du ska döma ordval och reaktioner på det sättet. Och ja, det där med att försöka påpeka vad någon ?vet? eller inte vet kommer mest som nedlåtande. Kul att vi tycker olika, men ingen behöver en mini-lecture om hur man ?rätt? tycker.?
    Har inte påstått att andra automatiskt tycker fel. Däremot har jag, precis som du, rätt att ha åsikter. Står dock 100 procent för att Klyban omöjligt kan veta om de som som klickar tumme ned på hans inlägg har läst inlägget inte. 

Kan förresten varmt rekommendera avsnitt 83 av Flashback Forever, som handlar om just Klyban. 
    Anonym (Tumme ned!!) skrev 2026-01-22 16:47:29 följande:
    Har inte påstått att andra automatiskt tycker fel. Däremot har jag, precis som du, rätt att ha åsikter. Står dock 100 procent för att Klyban omöjligt kan veta om de som som klickar tumme ned på hans inlägg har läst inlägget inte. 

Kan förresten varmt rekommendera avsnitt 83 av Flashback Forever, som handlar om just Klyban. 
    Ingen har påstått att du inte har rätt att ha åsikter.
    Anonym (Ja?) skrev 2026-01-22 16:47:19 följande:
    Ja, det håller jag med dig om. Förstår inte behovet av en tråkig ton. Jag tycker tummarna missbrukas. Har sett många tokiga inlägg här. Men då låter jag bli att svara istället för att vara dryg. Tyck olika, ifrågasätt gärna, men låt bli att vara nedlåtande.
    Bra skrivet. Håller med dig.
    Anonym (Tumme möter tumme) skrev 2026-01-22 16:48:12 följande:
    Ingen har påstått att du inte har rätt att ha åsikter.
    Jag är dessutom inte intresserad av en diskussion om klyban. Jag ör intresserad av att diskutera det som står i TS.
  • Klippan89
    Anonym (Tumme möter tumme) skrev 2026-01-21 15:26:19 följande:
    Tumma ner, varför?

Ibland när jag läser trådar så ser jag att folk tummar ner en viss skribents inlägg oavsett vad denne skriver. Det kan vara helt neutrala inlägg också. Och det är ofta samma skribent som får sina inlägg nertummade i en tråd. Man kan tycka att det bara är en tumme hit eller dit, men helt ärligt tycker jag det är rent av taskigt att göra så. Det tillför inget. Ni som tummar ner på en och samma skribent i valfri tråd, varför gör ni så?

Jag kan ärligt känna att vissa nedtummningar är märkliga ja. Men varför bry sig om det? Man kan inte ta allt personligt här inne.
    Klippan89 skrev 2026-01-22 16:51:26 följande:
    Jag kan ärligt känna att vissa nedtummningar är märkliga ja. Men varför bry sig om det? Man kan inte ta allt personligt här inne.
    Har jag sagt något om att ta det personligt? Att man ställer en nyfiken fråga betyder inte att man tar saker personligt?
  • Anonym (Ja?)
    klyban skrev 2026-01-22 15:52:10 följande:

Folk gillar inte att man petar dom i "ögat" och när de undanhåller fakta eller skriver desinformation.
    Och därför det är standard för viss extremhöger att köra tumme ned.
    De är inte så på mig, men det är en annan användare som de är på sam attan, och h*n ger just saklighet och fakta de inte vill veta av för sina argumentationer.
    För tydligen är det viktigt att ljuga, men ingen ska göra så alla kan se det och den användaren är duktig på påpeka detta och det regnar in tummar ned.

Sen förstår vissa det utan problem tummarna ned mig, då jag har varit på dom att oops där, där blev det lite fel för dig.
    Så det är deras irritation att byxorna åkte ned som gör tummen ned kommer fram.

Men oftast så tänker jag inte på det ens, och ser varken tummar ned eller upp, för det är lite av irrelevant för mig vilket det är.

Folk verkar extremt känsliga för annorlunda åsikter. Jag håller inte alltid med om vad du skriver, men tycker ändå det är intressant med andra perspektiv.
  • Klippan89
    Anonym (Tumme möter tumme) skrev 2026-01-22 16:52:53 följande:
    Har jag sagt något om att ta det personligt? Att man ställer en nyfiken fråga betyder inte att man tar saker personligt?
    Nej, men nu har jag sett ett antal trådar där detta diskuteras. Tar man inte åt sig så behöver man väl inte älta denna frågan som en cd-spelare?
Svar på tråden Tumma ner, varför?