• Anonym (Tumme möter tumme)

Tumma ner, varför?

Ibland när jag läser trådar så ser jag att folk tummar ner en viss skribents inlägg oavsett vad denne skriver. Det kan vara helt neutrala inlägg också. Och det är ofta samma skribent som får sina inlägg nertummade i en tråd. Man kan tycka att det bara är en tumme hit eller dit, men helt ärligt tycker jag det är rent av taskigt att göra så. Det tillför inget. Ni som tummar ner på en och samma skribent i valfri tråd, varför gör ni så?

• Svar på tråden Tumma ner, varför?
  • Tow2Mater

Tumme ner från mig för att du startar ännu en tråd om ämnet när det redan finns minst en aktiv tråd startad för inte alls länge sedan.

• fultextad användarhandbok

Jag gör inte så, men kort förklarat tror jag att det handlar om att det finns en identifikation med vissa åsikter eller kolor inom olika ämnen. Då andra säger emot kan jaget känna sig hotat och då måste det försvaras.

Lite längre förklarat så går det att applicera på gruppnivå med. En grupp med liknande åsikter som de anser rätta och riktiga och identifierar sig med dem, så handlar det inte bara om vad som skrivs, utan vem som gör det. Social exkludering och inkludering på de sätt som är möjliga på forum, för att stärka flocken. Starka känslor skapar starka reaktioner, och de kan kännas rimliga just eftersom känslorna är så starka i sig. Analys av faktisk text är då inte så noga. Urgamla instinkter som tar sig uttryck i modern form, inget konstigt i sig. Jag tittar inte längre i så många kedjor här, men vissa ämnen, som politik, verkar kunna dra igång sådant, oavsett plattform. Till och med filosofi kan göra det. Diskuterar man däremot linjär algebra eller diskret matematik blir det sällan sådana reaktioner. Men äh, inte är det så noga! Tyck och låt tyck.

• Anonym (Tumme ned!!)

Ja, tumme ned från mig också. Hur många trådar om detta orkar man?

Men kan du ge exempel på inlägg som får tummar och är helt neutrala?

• Tukt

Problemet är väl att ingen riktigt vet hur tummen ska användas. En del använder den för att den ogillar det skrivna, en del tycks tumma ned för att det personen kanske råkat ut för är fel. Och en del tummar förmodligen ned för att de ogillar personen som skriver.

• Anonym (Och)
    Tukt skrev 2026-01-21 16:32:46 följande:

Problemet är väl att ingen riktigt vet hur tummen ska användas. En del använder den för att den ogillar det skrivna, en del tycks tumma ned för att det personen kanske råkat ut för är fel. Och en del tummar förmodligen ned för att de ogillar personen som skriver.

Och en del bara för att.
  • Anonym (Tummen)

Jag har idag tummat ner en hel del inlägg om att klä sig "sexigt" på jobbet, där skribenten ger exempel på klädsel som bäst passar på en glädjeflicka.
    Har svårt att tro att någon vettig människa går till ett normalt arbete klädd så som beskrivits.

Ibland tummar jag ner inlägg som skryter anonymt om allt möjligt också. 
    Ärligt talat tror jag att de flesta srytmånsar bara är så framgångsrika i fantasin, och ofta märks det också då de har dålig koll på rätt mycket.

Att tumma ner är en markering för mig.

Har även tummat ner denna ts då ämnet var uppe för bara några dagar sedan.

• Anonym (Självgoda)

Jag tummar ner inlägg från sådana som verkar självgoda och verkar tro att deras åsikter och syn på saker är "självklara" och som ganska uppenbart fikar efter ryggdunkar.

Snusktrådar som enbart är till för att mannen som startat den ska få något att runka till.

Trådstarter som verkar ogenomtänkta eller fördomsfulla får också tumme ned.

• Tyra myra

Jag skrev i en liknande tråd för ett tag sedan. Där föreslog jag att det bara skulle vara tråd startaren som kan tumma.

Fick då reaktionen att det skulle bli ORÄTTVIST.  Fortsatte inte diskussionen då men nu vill jag motivera varför jag tycker att det är tråd startarens rätt att tumma. 

Det är ju den som ställer frågan som väljer vilka svar och råd man vill ta till sig och vilka svar man tycker är bra och har gett något.

Då skulle det säkert bli mycket mindre tummar men tummarna skulle äntligen betyda något. Som det är nu, betyder varken upp eller ner tummar någonting. Man vet inte om det är svaret i sig eller av antipati eller sympati för skribenten.

Jag förstår inte hur man kan tycka att det vore orättvist.

• Anonym (....)

I en tråd om ett visst ämne, så förfäktar ju personer sin åsikt i det ämnet i varje inlägg. Driver sin agenda. Då är det inte konstigt om man tummar ner alla personens inlägg i just den träden. Däremot skulle jag aldrig hugga om jag skulle se personen i någon annan form av tråd. Men detta verkar det tyvärr finnas folk som gör. 

Jag tycker att man ska FÖRSÖKA i alla fall, att bedöma varje inlägg för sig innan man sätter en tumme upp eller ner. Eller kanske helst avstår från tummar, det är ju lite barnsligt. 

• klyban

Måste säga detta med tummar upp och ned är lite för barn.

Har nog inte ens någonsin använt dom, kan ha testat på youtube en gång och för se bara.
    Men använda dom dagligen vet jag inte varför man gör ens.
    Men sett gråterskor i politiktrådar som har det som standard utan ens läsa att göra en tumme ned på vissa användare.
    Komiskt nog är dessa mycket MYCKET höger, precis som de är sårade av saklighet och fakta och vet inte vad dom ska göra och tumme ned verkar vara allt de mäktar med.

Det är oerhört fascinerande, och ler varje gång jag ser en tumme ned på mina inlägg och faktiskt ställer mig frågan ibland och hur det står till med dom.
    Men oftast ser jag det inte alls, vet inte ens om jag fått någon tumme upp, men även det är betydelselöst för mig.

Jo, vi hade en rolig i mattråden innan och som spenderade mycket tid på att göra tummen ned på alla maträtter folk gjorde och oavsett vad det var.
    Det hade vi rätt roligt åt där, hen gav sen upp för insåg väl att det var lite patetiskt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Tumma ner, varför?