• Anonym (Tumme möter tumme)

Tumma ner, varför?

Ibland när jag läser trådar så ser jag att folk tummar ner en viss skribents inlägg oavsett vad denne skriver. Det kan vara helt neutrala inlägg också. Och det är ofta samma skribent som får sina inlägg nertummade i en tråd. Man kan tycka att det bara är en tumme hit eller dit, men helt ärligt tycker jag det är rent av taskigt att göra så. Det tillför inget. Ni som tummar ner på en och samma skribent i valfri tråd, varför gör ni så?

• Svar på tråden Tumma ner, varför?
  • Anonym (Tummen)
    klyban skrev 2026-01-22 07:04:20 följande:

Måste säga detta med tummar upp och ned är lite för barn.

Har nog inte ens någonsin använt dom, kan ha testat på youtube en gång och för se bara.
    Men använda dom dagligen vet jag inte varför man gör ens.
    Men sett gråterskor i politiktrådar som har det som standard utan ens läsa att göra en tumme ned på vissa användare.
    Komiskt nog är dessa mycket MYCKET höger, precis som de är sårade av saklighet och fakta och vet inte vad dom ska göra och tumme ned verkar vara allt de mäktar med.

Det är oerhört fascinerande, och ler varje gång jag ser en tumme ned på mina inlägg och faktiskt ställer mig frågan ibland och hur det står till med dom.
    Men oftast ser jag det inte alls, vet inte ens om jag fått någon tumme upp, men även det är betydelselöst för mig.

Jo, vi hade en rolig i mattråden innan och som spenderade mycket tid på att göra tummen ned på alla maträtter folk gjorde och oavsett vad det var.
    Det hade vi rätt roligt åt där, hen gav sen upp för insåg väl att det var lite patetiskt.

Hej Klyban, jag tummade precis ner ditt inlägg för att muntra upp dig lite. Cool
    Du skrev ju att du ler när du får en tumme ner, så varsågod!

Skillnaden här på tummeriet jämfört med FB är att man kan se där vem som bjudit på tummen. Vore kanske en idé att införa här också.
  • klyban
    Anonym (Tummen) skrev 2026-01-22 09:08:43 följande:
    Hej Klyban, jag tummade precis ner ditt inlägg för att muntra upp dig lite. Cool
    Du skrev ju att du ler när du får en tumme ner, så varsågod!

Skillnaden här på tummeriet jämfört med FB är att man kan se där vem som bjudit på tummen. Vore kanske en idé att införa här också.

Lugnt är mestadels munter, men visst blev det ett leende med ditt inlägg.
    Dock ingen inte den största glädjen, men får mig le att folk kan vara så bedrövliga.

Kanske man skulle ha det här med, och så får folk ta ansvar för sina tummar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2026-01-22 15:21:35 följande:

Lugnt är mestadels munter, men visst blev det ett leende med ditt inlägg.
    Dock ingen inte den största glädjen, men får mig le att folk kan vara så bedrövliga.

Kanske man skulle ha det här med, och så får folk ta ansvar för sina tummar.

Jag förstår inte varför dina inlägg ofta tummas ner. Tycker du resonerar sunt.
  • klyban
    Anonym (Tumme möter tumme) skrev 2026-01-22 15:31:25 följande:

Folk gillar inte att man petar dom i "ögat" och när de undanhåller fakta eller skriver desinformation.
    Och därför det är standard för viss extremhöger att köra tumme ned.
    De är inte så på mig, men det är en annan användare som de är på sam attan, och h*n ger just saklighet och fakta de inte vill veta av för sina argumentationer.
    För tydligen är det viktigt att ljuga, men ingen ska göra så alla kan se det och den användaren är duktig på påpeka detta och det regnar in tummar ned.

Sen förstår vissa det utan problem tummarna ned mig, då jag har varit på dom att oops där, där blev det lite fel för dig.
    Så det är deras irritation att byxorna åkte ned som gör tummen ned kommer fram.

Men oftast så tänker jag inte på det ens, och ser varken tummar ned eller upp, för det är lite av irrelevant för mig vilket det är.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Tumme ned!!)
    Anonym (Tumme möter tumme) skrev 2026-01-22 15:31:25 följande:
    Och det är precis det här jag tycker är så märkligt. Kan du på riktigt inte förstå att folk resonerar och tycker olika? Jag tycker till exempel inte att Klybans inlägg ovan var särskilt vettigt, där hen pratar om "gråterskor" som inte ens läser. Det vet väl Klyban inte något om. Och varför kalla folk för gråterskor? Eller använda ord som patetiskt? Nej, vi tycker olika helt enkelt. Därav tummarna. Hade lätt kunnat ge ett sådant inlägg en tumme. 
    Anonym (Tumme ned!!) skrev 2026-01-22 16:14:26 följande:
    Och det är precis det här jag tycker är så märkligt. Kan du på riktigt inte förstå att folk resonerar och tycker olika? Jag tycker till exempel inte att Klybans inlägg ovan var särskilt vettigt, där hen pratar om "gråterskor" som inte ens läser. Det vet väl Klyban inte något om. Och varför kalla folk för gråterskor? Eller använda ord som patetiskt? Nej, vi tycker olika helt enkelt. Därav tummarna. Hade lätt kunnat ge ett sådant inlägg en tumme. 
    Jo, men det betyder inte att jag behöver hålla med eller att jag inte har rätt att ifrågasätta tummarna.
  • Anonym (Tumme ned!!)
    Anonym (Tumme möter tumme) skrev 2026-01-22 16:31:02 följande:
    Jo, men det betyder inte att jag behöver hålla med eller att jag inte har rätt att ifrågasätta tummarna.
    Det sa jag inte heller. Det jag ifrågasätter är att du skriver att du inte förstår. Det tycker jag är märkligt. 
    Anonym (Tumme ned!!) skrev 2026-01-22 16:33:20 följande:
    Det sa jag inte heller. Det jag ifrågasätter är att du skriver att du inte förstår. Det tycker jag är märkligt. 
    Det får du tycka Precis som jag får tycka det är märkligt att man tummet ner utan förklaring.
    Anonym (Tumme ned!!) skrev 2026-01-22 16:14:26 följande:
    Att du tycker olika betyder inte automatiskt att alla andra har fel eller att du ska döma ordval och reaktioner på det sättet. Och ja, det där med att försöka påpeka vad någon ?vet? eller inte vet kommer mest som nedlåtande. Kul att vi tycker olika, men ingen behöver en mini-lecture om hur man ?rätt? tycker.?
  • Anonym (Ja?)

Många här inne är bittra och passivt aggressiva över sina liv, och vet inte bättre än att ha tråkig attityd. Inget att bry sig om. Håller inte alltid med Klyban tex, men hen är åtminstone inte otrevlig som många andra är.

Svar på tråden Tumma ner, varför?