• Anonym (Tumme möter tumme)

Tumma ner, varför?

Ibland när jag läser trådar så ser jag att folk tummar ner en viss skribents inlägg oavsett vad denne skriver. Det kan vara helt neutrala inlägg också. Och det är ofta samma skribent som får sina inlägg nertummade i en tråd. Man kan tycka att det bara är en tumme hit eller dit, men helt ärligt tycker jag det är rent av taskigt att göra så. Det tillför inget. Ni som tummar ner på en och samma skribent i valfri tråd, varför gör ni så?

• Svar på tråden Tumma ner, varför?
  • Anonym (Tummetott)
    molly50 skrev 2026-01-25 23:40:59 följande:
    Det är möjligt. Frågan är bara vad man får ut av det.
    De reglerar sina känslor med tummen. 
  • EpicF
    molly50 skrev 2026-01-25 23:40:59 följande:
    Det är möjligt. Frågan är bara vad man får ut av det.
    Det är frågan det...
  • Goneril
    klyban skrev 2026-01-24 12:30:23 följande:

Idag är publiken och skribenterna av en bredare demograf än innan.(Som det vore svårt att förstå och när man pratar om tonårstjejer mycket väl kan vara här.)

Kanske du inte ska ge dig in i så avancerade diskussioner?

Anonym (Wrath) skrev 2026-01-24 12:14:28 följande:
    Vi kallar dom tanter då bättre?

Svårt och veta vad forumet en gång började med skulle ha för relevans idag.

Hur många tonårstjejer eller inte som är, det har jag inte en susning om, men rätt komiskt det inte fick finnas någon här pga syftet från starten var familjer.(Men såklart vi är alla familjer på olika sätt, för vi har inte uppstått ur tomma intet.)

Apropå avancerade diskussioner så heter det "större demografisk bredd" och inte "bredare demograf". För övrigt är Familjeliv ett av Sverges största öppna forum där det står var och en fritt att yttra sig oavsett om vederbörande har familj eller ej. Nedtumningar får man vara beredd på; den som sig i leken ger får leken tåla.
  • Anonym (Självgoda)
    Goneril skrev 2026-01-26 00:22:52 följande:
    Apropå avancerade diskussioner så heter det "större demografisk bredd" och inte "bredare demograf". För övrigt är Familjeliv ett av Sverges största öppna forum där det står var och en fritt att yttra sig oavsett om vederbörande har familj eller ej. Nedtumningar får man vara beredd på; den som sig i leken ger får leken tåla.
    Ja, FL är ju verkligen jättestort numer. Drömmer
  • Postman
    EpicF skrev 2026-01-25 23:33:49 följande:
    I sådana trådar gör folk det för att jävlas och provocerande. 
    Precis tror jag med. Eller att någon har fattat något agg emot en eller flera skribenter. 
  • klyban
    EpicF skrev 2026-01-25 23:32:36 följande:
    Vad är vitsen med att upprepa det jag redan har skrivit? 🤔 

Dock med flera antal ord än nödvändigt. 

För det berättar att du inte förstått att tonårstjejer också är här.
    Och att du tror forumet har sin ursprungliga syfte och familjeliv.
    Sen komiskt nog så är tonårstjejer också i familjer eller erfarenheter av dom.
    Så vart man än vänder baken, så är baken där bak ändå 

Varför inbillar du dig veta vem som är på detta forumet för och påstå annat när någon säger är tonåring?

molly50 skrev 2026-01-25 23:39:28 följande:
    Ja,jag vet inte heller vad de försöker uppnå. Och ärligt talat så bryr jag mig inte speciellt mycket heller.
    Jag bara undrar varför man gör tummen ner på helt neutrala och trevliga inlägg.

Ska inte säga jag bryr mig, men ändå fascinerad över beteendet och hur det ser ut som de inbillar sig att en tumme ned ska berätta något.(Ja, mer än något inte funkar för dom längre och när man pratar om den nivån.)

Anonym (Tummetott) skrev 2026-01-26 00:17:20 följande:
    De reglerar sina känslor med tummen. 

Jo, det är nog mot det enda de gör, för märkt det är få som bryr sig om dom.(Men sure, lite undantag finns.)

Goneril skrev 2026-01-26 00:22:52 följande:

Jag tror alla förstod vad det betydde, och att det handlar om mer än bara mammor/pappor och familjen där från dom.

Och att även tonårstjejer verkar vara ett gäng här, ja, i alla falls säger dom det själva.(Men sure, internet kan folk ljuga, men har märkt stor skillnad sen jag startade här.)

Men tydligen ska forumet ursprung berätta så inte är fallet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Postman skrev 2026-01-26 07:26:06 följande:
    Precis tror jag med. Eller att någon har fattat något agg emot en eller flera skribenter. 

Lite svårt och tro detta i mattråden, för där vart alla med tumme ned.

Men vi skrattade rätt mycket åt det och undrade vad som gick fel där, för det var lite patetiskt måste man säga.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Postman
    klyban skrev 2026-01-26 11:02:06 följande:

Lite svårt och tro detta i mattråden, för där vart alla med tumme ned.

Men vi skrattade rätt mycket åt det och undrade vad som gick fel där, för det var lite patetiskt måste man säga.

Då är det bara för att jävlas och provocera tror jag. Ser det beteendet både här och där på FL. Visst är det patetiskt. 
  • klyban
    Postman skrev 2026-01-26 11:11:47 följande:
    Då är det bara för att jävlas och provocera tror jag. Ser det beteendet både här och där på FL. Visst är det patetiskt. 

Försöker sätta mig in i detta, men för mig är det helt omöjligt att bli provocerad av detta.

En sak om man skulle säga något hemskt, eller påstå helt galna saker.
    Där kan man ha en förståelse, men jag åt mat idag och fick tummen ned.(Förenklat, men folk bara gav sina maträtter de ätit för dagen eller ska göra och äta.)

Den användaren drog sen och det blev en massa hån där, och där flera skrattade åt användaren som gjorde detta och ord som "patetiskt" kom.
    Man hade förstått om någon hade sagt idag åt jag bajs med sallad, tomat och gurka.
    Men det på ätit tacos, ja, då blir det underligt bara.

Personligen pysslar jag varken med tumme upp eller ned, och det är ofta jag missar vad som skett med dom också.
    Men vissa har det så jobbigt har jag lärt mig att de sätter tumme ned per automatik, och det får mig att le varje gång och hur de tror någon bryr sig.

Därför jag antar det är för deras egen skull och hur de minsann knöt knytnäven i fickan.

• Anonym (Och)
    molly50 skrev 2026-01-25 23:39:28 följande:
    Ja,jag vet inte heller vad de försöker uppnå. Och ärligt talat så bryr jag mig inte speciellt mycket heller.
    Jag bara undrar varför man gör tummen ner på helt neutrala och trevliga inlägg.
    Det är obegripligt men antagligen för att provocera och jävlas. 
Svar på tråden Tumma ner, varför?