• Anonym (Trött)

Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

• Svar på tråden Blockera användare?
  • Rataxes
    molly50 skrev 2026-03-17 16:58:59 följande:
    Nej,men frågan är bara hur det ska gå till?
    Borde inte vara särskilt svårt för en halvdålig programmerare, men det är klart, det kostar lite, och det verkar ju löggas minimala resurser på det här forumet, förutom då att lägga gigantiska reklamblaffor över texten.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • molly50
    Rataxes skrev 2026-03-17 19:22:19 följande:
    Borde inte vara särskilt svårt för en halvdålig programmerare, men det är klart, det kostar lite, och det verkar ju löggas minimala resurser på det här forumet, förutom då att lägga gigantiska reklamblaffor över texten.
    Precis. Vill man slippa reklamen kan man dock använda Adblock.
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2026-03-17 16:22:40 följande:

Vi är inte direkt oense om blockering, och de problem det kan skapa.

Och tyvärr har jag inte så stor förhoppning att de klarar av att programmera en sådan och hantera anonyma signaturer och inte, och att folk kan använda den till ta reda på saker.
    Och det blir integritetskränkande.

Dock att TS kan blockera användare, det är en fara för forumet och där kan kan jag inte se om oense, bar du som inte ser att den TS kan skapa en åsiktskorridor och av lögner, desinformation andra hemskheter som inte hör hemma på ett öppet forum.

Men tex på facebook så fungerar det bättre, men också blir dessa ämnen där användaren blockar alla som har sakliga och faktabaserade argument väldigt konstiga.
    Och att inget där kan ens bli objektivt.

En youtubevideo ändras inte av att kommenterar tas bort pga regelbrott, vi har samma här.

Anonym (M) skrev 2026-03-17 14:28:41 följande:
    Spelar ingen roll om ditt råd är tidsbesparande. För ts och många av oss andra var inte det ett bra råd och det är bara för dig att acceptera. 

En fantastiskt bra råd om din tid betyder något, och vill du inte ta råden och lägga mer tid.
    Ja, det är inget jag är emot, rådet är frivilligt och bra och sparar tid om man nu vill lägga mer tid på det som man tycker är nonsens.

Så kör på bara, inte mig emot, men är din tid viktig, ja, superbra råd.

Så varför är det så svårt för dig att acceptera att ts inte tyckte det var ett bra råd?! 
  • klyban
    Rataxes skrev 2026-03-17 19:22:19 följande:

Dock ditt förslag kan användas integritetskränkande och söka efter såna som valt anonym sign i andra trådar, och inte ens har det allra minsta intresset att blockera något.
    Det har inte passerat hjärnbarken än?

Två och med tanke på PM och där de i 10-15år fallerade att programmera bort så man inte kunde skicka PM till de som inte ville och täppa det hålet.
    Som i mina öron låter som en par rader i jämförelse.

För en blockeringsfunktion ens ska kunna fundera, så måste anonym sign tas bort.
    Låter det som något kommer ske tror du?
    Personligen skulle det inte röra mig i ryggen dock om de gjorde, men känns inte som det kommer ske på mycket länge.

Anonym (M) skrev 2026-03-17 21:22:03 följande:
    Så varför är det så svårt för dig att acceptera att ts inte tyckte det var ett bra råd?! 

Jo, jag förstår att TS inte vill spra tid.

Dock är det extremt bra råd för de som vill spara tid, hur kan du inte ens förstå rådet och vad det uppnår.
    För tycker du rådet är dåligt, så gillar du inte att spara tid, svårare än så är det inte.
    Och vill du/TS eller någon annan inte följa rådet, vad bryr jag mig om det?
    För det är oavsett ett extremt bra råd för oss som VILL spara tid.

Anonym (Le) skrev 2026-03-18 00:08:27 följande:

Lämna förslag till modsen om detta.

Det är i sig en bra idé.

Dock för ett sådant förslag, så måste man ju lösa många problem, och om man frångår att de skulle tycka själva idén är okey.

En av de större är ju detta med anonyma sign, och hur en sådan blockeringsfunktion kan användas till jaga ifatt de som vill inte skylta med sitt användare namn.
    Och detta genom sätta på och stänga av blockeringar och se vilka inlägg som försvinner och kommer tillbaka.
    Och kanske en del inte bryr sig om det som utsatt, men andra kommer definitivt inte gilla detta och är ett integritetsproblem.

Så för ett förslag så måste det vara otroligt välskrivet i hur det ska genomföras säkert.
    Intressant i sammanhanget är hur Flashback tog bort denna funktion och för de ansåg den inte fungerade eller hur man ska uttrycka sig.
    Finns en hel tråd om detta, och antar en eller flera admin har uttalat sig där i den frågan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Le)
    klyban skrev 2026-03-18 07:06:50 följande:

Dock ditt förslag kan användas integritetskränkande och söka efter såna som valt anonym sign i andra trådar, och inte ens har det allra minsta intresset att blockera något.

Två och med tanke på PM och där de i 10-15år fallerade att programmera bort så man inte kunde skicka PM till de som inte ville och täppa det hålet.

För en blockeringsfunktion ens ska kunna fundera, så måste anonym sign tas bort.
    Personligen skulle det inte röra mig i ryggen dock om de gjorde, men känns inte som det kommer ske på mycket länge.

Dock är det extremt bra råd för de som vill spara tid, hur kan du inte ens förstå rådet och vad det uppnår.
    För tycker du rådet är dåligt, så gillar du inte att spara tid, svårare än så är det inte.

Det är i sig en bra idé.

Dock för ett sådant förslag, så måste man ju lösa många problem, och om man frångår att de skulle tycka själva idén är okey.

En av de större är ju detta med anonyma sign, och hur en sådan blockeringsfunktion kan användas till jaga ifatt de som vill inte skylta med sitt användare namn.
    Och detta genom sätta på och stänga av blockeringar och se vilka inlägg som försvinner och kommer tillbaka.
    Och kanske en del inte bryr sig om det som utsatt, men andra kommer definitivt inte gilla detta och är ett integritetsproblem.

Så för ett förslag så måste det vara otroligt välskrivet i hur det ska genomföras säkert.
    Intressant i sammanhanget är hur Flashback tog bort denna funktion och för de ansåg den inte fungerade eller hur man ska uttrycka sig.
    Finns en hel tråd om detta, och antar en eller flera admin har uttalat sig där i den frågan.

Mitt råd var till TS och ingen annan. Rikta dina haranger åt nån annan. 
  • Rataxes
    Anonym (Le) skrev 2026-03-18 00:08:27 följande:

Lämna förslag till modsen om detta.

Som om de bryr sig...😅🤣😂
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Le)
    Rataxes skrev 2026-03-18 07:17:42 följande:
    Som om de bryr sig...😅🤣😂
    Provat då? Tjata lite på forumsvärden. 
  • klyban
    Anonym (Le) skrev 2026-03-18 07:10:05 följande:
    Mitt råd var till TS och ingen annan. Rikta dina haranger åt nån annan. 
    Familjeliv är ett öppet forum och jag berätta lite om problemen kring frågan.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trött)

120 kommentarer varav 27 av en och samma person som upprepar saker om och om igen.
    Försöker övertyga alla om att h*n har rätt fast ingen annan håller med.

Det är lite det jag menar, hade jag kunnat blockera denna person så hade inte alla långa intetsägande kommentarer varit här och gjort att människor inte orkar följa tråden.

Och detta är långt, långt ifrån den värsta personen i fråga presterat. Men det är ju för att den andra inte infunnit sig här.

• ClumsySmurf
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-18 17:37:08 följande:

120 kommentarer varav 27 av en och samma person som upprepar saker om och om igen.

Det är lite det jag menar, hade jag kunnat blockera denna person så hade inte alla långa intetsägande kommentarer varit här och gjort att människor inte orkar följa tråden.

Och detta är långt, långt ifrån den värsta personen i fråga presterat. Men det är ju för att den andra inte infunnit sig här.

Det är väl självklart att den som hade blivit blockerad av ganska många envisas med att hans egna råd är bäst, eftersom den inte löser problemet och att din ide är sämst?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trött)
    mosindago skrev 2026-03-18 14:49:24 följande:
    mosindago
    Familjeliv fungerar jätte dåligt!

För alla lek trådar och ingen städning? Ni har 10 olika lektrådar och en massa gamla trådar som inte tas bort.

Vad gör moderatorerna egentligen?

Nå väl inte mitt problem men det blir bara segare och segare ju längre året går.

Meddelande borttaget
    Meddelande borttaget
    Meddelande borttaget
    Meddelande borttaget
    mosindago
    Om du vill ha segt internet så.
    mosindago
    Dom gör det segare totalt onödiga
    mosindago
    exakt
    Anonym (Japp)
    Köp en bättre dator? Jag har inga problem med segt internet. Det är ju bara löjligt. Är det ens möjligt att få segt internet av ett litet forum??
    mosindago
    Det inte datorn som är fel familjeliv är segt och det kommer bara bli värre.
    Pröva titta tillbaka på trådar 1 år sen det går inte.

Inte mitt problem om ni vill ha det så! Jag bara påpekar att ni har många gamla trådar som är onödiga och vad fan gör moderatorer här?   
    Anonym (Japp)
    Inte ett dugg segt för mig. 
    Rataxes

Det man retar sig på är att diverse tecken man försöker kopiera in "översätts" av det intelligenta forumet till ?.

mosindago

Är detta bra?

Ett bra exemplar som vore aktuellt att blockera. 
    Kommentaren är anmäld.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Le)
    klyban skrev 2026-03-18 14:13:34 följande:
    Familjeliv är ett öppet forum och jag berätta lite om problemen kring frågan.
    Fortfarande inte riktat åt dig. Inte intresserad av dina haranger som sagt. Ta en hint och vänd dig till någon annan.
  • klyban
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-18 17:37:08 följande:

Det ä ren intressant fråga om blockering helt enkelt.
    Men tyvärr verkar en del inte förstå problematiken kring den och hur det kan användas på ett dåligt sätt och ett sätt som inte ens funktionen är till för och då ta reda på användare och genom blocka och avblocka och se vad som sker med inläggen.

Men för de som vill spara tid tills en sådan här funktion kommer, om ens någonsin.
    Så finns ett superbra råd man kan göra, det är ett ha koll på färgerna på trådstarterna, och är de gråa så har du redan tittat i dom, och är det nått intressant så hamnar de bland favoriter.
    Och sen om en tråd spårar ur, blir ointressant eller vad nu anledning man tröttnar på tråden, så ta man bort den ur favoriterna.

Men är inte tid något man bryr sig om, ja, då är väl det ett värdelöst råd som du säger.
    Men för mig värdefullt som attan, då det har besparat mig massor av tid.
    SÅ om rådet är utmärkt eller värdelöst, ja, det svarar man enklast på själv, är tiden värt något för mig.

Är svaret nej = värdelöst råd.
    Är svaret ja = utmärkt råd och tills en sådan här funktion kommer, men räkna med mycket lång tid innan den kommer och om den kommer någonsin.

Sen rådet att TS skulle kunna blockera användare från tråden, ja, det är nog den sämsta förslaget jag sett någonsin tror jag.
    Och med tanke på att INGEN tråd blir nyanserad då, och där argument av saklighet, fakta blir svårt lidande.

Anonym (Le) skrev 2026-03-18 20:10:28 följande:
    Fortfarande inte riktat åt dig. Inte intresserad av dina haranger som sagt. Ta en hint och vänd dig till någon annan.

Det är fortfarande ett öppetforum, och det är min rättighet att få svara på exakt vad jag vill.(Eller ja, inom rimliga gränser och regler såklart, som om det vore något som man inte redan visste.)

Och jag vänder mig till många, och i detta fallet dina inlägg, det intressanta är att du inte hade svarat, så hade det redan varit tyst på dina inlägg.

Dock att lägga ett sådant här förslag, så får man vara mycket detaljerad och tänka över hur de ska lösa problemet med att det kan användas för identifiera användares inlägg som anonym sign.
    För om det är möjligt, så blir det svårt integritetskränkande.

• Anonym (Le)
    klyban skrev 2026-03-19 07:04:25 följande:

Det ä ren intressant fråga om blockering helt enkelt.
    Men tyvärr verkar en del inte förstå problematiken kring den och hur det kan användas på ett dåligt sätt och ett sätt som inte ens funktionen är till för och då ta reda på användare och genom blocka och avblocka och se vad som sker med inläggen.

Men för de som vill spara tid tills en sådan här funktion kommer, om ens någonsin.
    Så finns ett superbra råd man kan göra, det är ett ha koll på färgerna på trådstarterna, och är de gråa så har du redan tittat i dom, och är det nått intressant så hamnar de bland favoriter.
    Och sen om en tråd spårar ur, blir ointressant eller vad nu anledning man tröttnar på tråden, så ta man bort den ur favoriterna.

Men är inte tid något man bryr sig om, ja, då är väl det ett värdelöst råd som du säger.
    Men för mig värdefullt som attan, då det har besparat mig massor av tid.
    SÅ om rådet är utmärkt eller värdelöst, ja, det svarar man enklast på själv, är tiden värt något för mig.

Är svaret nej = värdelöst råd.
    Är svaret ja = utmärkt råd och tills en sådan här funktion kommer, men räkna med mycket lång tid innan den kommer och om den kommer någonsin.

Sen rådet att TS skulle kunna blockera användare från tråden, ja, det är nog den sämsta förslaget jag sett någonsin tror jag.
    Och med tanke på att INGEN tråd blir nyanserad då, och där argument av saklighet, fakta blir svårt lidande.

Anonym (Le) skrev 2026-03-18 20:10:28 följande:

Det är fortfarande ett öppetforum, och det är min rättighet att få svara på exakt vad jag vill.(Eller ja, inom rimliga gränser och regler såklart, som om det vore något som man inte redan visste.)

Och jag vänder mig till många, och i detta fallet dina inlägg, det intressanta är att du inte hade svarat, så hade det redan varit tyst på dina inlägg.

Dock att lägga ett sådant här förslag, så får man vara mycket detaljerad och tänka över hur de ska lösa problemet med att det kan användas för identifiera användares inlägg som anonym sign.
    För om det är möjligt, så blir det svårt integritetskränkande.

För tredje gången - är inte intresserad av dina trista utläggningar. Vänd dig åt nån annan.
  • Anonym (M)

Det är i sig en bra idé.

Och var skrivet ts att hon/han Inte vill spara tid? 

Ditt råd var inget bra råd för ts, och det vägrar du acceptera. Erkänna vara det och sluta med ditt jävla spammande med en massa onödigt dravel. 
  • Anonym (M)

Det är i sig en bra idé.

Eftersom du inte kan acceptera att det var ett dåligt råd för ts, utan hela tiden ska argumentera så bryr du dig jävligt mycket om det. Varför?
Svar på tråden Blockera användare?