• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (..)

beckah82, jo kanske tidigt på förmiddagen men du vet ju inte när hon gick up.. dsjälv gick jag upp fyra imorse så..

• Winnertaco

Det är ditt val, men knappast ditt ofödda barns val. Om det bara gällde dig själv så vore det en sak, men nu gäller det även ett litet barn som är helt okapabel till att välja i detta sammanhang.

• Anonym

Det är minsann inte lätt detta ämne! Jag har tre barn och rökte inte med de två första. Mellan de två sista graviditeterna började jag feströka och helt plötsligt var jag fast. Jag blev gravid igen och kunde inte sluta. Ju mer jag tänkte på det ju mer ångest fick jag och ju mer röksugen blev jag. Helt sjukt! Jag skämdes som en hund och rökade aldrig offentligt. Vart besök hos BM kräkte jag av mig allt mitt dåliga samvete och trodde att mitt barn skulle vara skadat och vara hur liten som helst. Tillslut sa hon till mig att lägga ner min noja, försöka dra ner på cigaretterna och njuta av graviditeten istället för att oroa mig. Jag fick ett friskt och fullgånget barn med den högsta födelsevikten av mina tre.

• evaviola

idiblon: Tack! Än så länge känns det inte av så mycket, mer än när sambon går ut o röker på balkongen. DÅ vill jag oxå, men så tänker man på vad det är man bär inne i magen

• anezka

ja och jag var uppe 4 i morse så det tycker jag är bra i alla fall har fortfarande inte rökt

• Anonym (Malin32)

Jag förstår inte varför man röker under en graviditet, när jag fick + slutade jag med det samma. Och det var inga konstigheter med det, ville bara inte skada livet som fanns i magen. Men man är väl olika, så är det bara. Kan det inte bli massa sjukdomar pga rökning under graviditet??

• evaviola

anezka: Nä, har aldrig påstått att det ska vara roligt. Det är inte så roligt heller att läsa inlägg där folk bara vill "berätta" att den o den som dom känner minsann både rökte och drack när dom var gravida, och deras barn vägde minsann mycket mer än andra + att dom är hur friska som helst. JAg personligen tycker i alla fall inte att det tillför så mycket i en sådan här diskusion, men det är ju personlig åsikt.

• MonicaH

becka varför klanka ner för någon som försöker hålla sig borta från cigg när du klagar på att man inte ska röka det är väl dubbelmoral.

Cigaretter är ganska ångestdämpande och lugnande . Jag blev röksugen när jag diskuterade såna här trådar när jag var gravid så jag struntade i att diskutera. Det borde ju ge motsats effekt

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----