• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • MonicaH

Det är nog för att man var rökare och gravid som man vet hur det känns . Jag skulle aldrig kunna röka under en graviditet eftersom jag tycker att det är orättvisst mot barnet jag ångrar ingenting jag har skrivit om barnet, hur det mår mm tack vore att kvinnan röker.

Men det var klumpigt av mig att skriva att fostret skadas för att mamman VÄLJER att fortsätta tt röka. Det är ju bara till att ge någon dålig samvete och det hjälper ju ingen. Väljer ni at röka och verkligen inte kan sluta, gå ut och rök istället, det är en tips. Tvinga er själv att gå 50 meter för att röka. Ha en rökplats. Det är för smidigt att röka på balkong mm. Man ska inte göra lätt för sig om man nu vill röka.

• anezka

hehehe 50 meter skulle då inte hindra mej från att röka om jag värkligen ville men en god tanke är det

• idiblon

anezka: "Ja ja jag är i alla fall stolt över mej själv som lyckats dra ner från 1.5 packet om dan till 5 cigg om dagen och i dag har jag änsålänge inte rökt enenda cigg"

Bra! Jättebra att du inte rökt idag! Försök att dra ut på det så länge som möjligt med, så kanske du i slutet av dagen har kunnat hålla dig ifrån ännu någon/några av de dagliga ciggen! *hoppas och håller tummarna och tror på dig, OM du vill*

• Anonym

Jag har inte läst hela tråden! Men vill skriva ändå!

När min mamma väntade sitt tredje barn, min bror, både rökte hon och drack! Trots att vi sa åt henne!

När min bror föddes både vägde han mer och va längre än vi 2 andra syskon vars graviditeter mamma inte rökt under..

Han heller inga missbildningar, inga allergier och ingen astma! Han är en helt normal liten kille!

Jag och min syster därimot har både allergier och astma..

• MonicaH

men det finns ingen garanti på att barnet inte skadas eller hur. Då man vet att det är skadligt för barnet att det inte mår bra av en rökande mamma, så bör man avstå från cigaretter och alkohol mm. Eller huR?
    Jag röker inte för att en kompis mamma har fött 6 friska barn och rökt 2 paket om dagen (!)
    Men hennes syster rökte ej och fick tvillingar, den ena överlevde ej.

• MonicaH

Jag tycker bara såna här förklaringar idiotfrklarar allt

• evaviola

Anonym: Vad vill du ha sagt med det inlägget? Att det är ok att röka o dricka under graviditeten? Vad bra att du skrev det, då kan jag gå ut nu och ta mig några cigg som jag verkligen längtat efter.

• MonicaH

ja och ta ett glas vin med. Då smakar cigaretterna godare

• Beckah82
    anezka skrev 2006-05-08 09:35:51 följande:
    Ja ja jag är i alla fall stolt över mej själv som lyckats dra ner från 1.5 packet om dan till 5 cigg om dagen och i dag har jag änsålänge inte rökt enenda cigg
    Hallå...klockan är liksom 09:35 när du skriver detta
  • evaviola

MonicaH: Ja, det glömde jag ju bort! Varför inte ta en hel vinare så blir dagen mycket roligare!?

Kan för övrigt medela att jag + i onsdags, och har inte rökt sen i torsdags! *stolt*
    Men det är inte ciggen jag saknar mest, utan snuset....

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----