• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • Alfonsina

Jo, ringar är jättekul!

Jag har en ring på högerhanden som jag fick i examenspresent och den är värd 12 600 kr. Har den på mig varje dag på jobbet, känns inte alls konstigt eller något. När jag och sambon förlovar oss (någon gång i framtiden) blir det rejäla ringar och antagligen glitter i båda för mig. Tycker det är jättefint och vill precis som alla andra känna mig lycklig och stolt över ringarna.

TS, hoppas ni kommer fram till en lösning så du kan få din drömring på fingret.

Och bara för att en ring kostar 12000 kr, vad är det som utesluter att de skulle kunna åka på resa också?

• biomedbonus

"Och bara för att en ring kostar 12000 kr, vad är det som utesluter att de skulle kunna åka på resa också?"

I mitt fall så är det ekonomin

• Pikku Enkeli

"Och bara för att en ring kostar 12000 kr, vad är det som utesluter att de skulle kunna åka på resa också?"

Jag sa aldrig att det ena utesluter det andra för TS.. Har inte insyn i hennes ekonomi.. Baserade mitt inlägg på sådant jag vet, till exempel att jag personligen inte skulle ha råd med både den ringen och en resa. Har iofs inte ens råd med en sån ring.

• jonnysbrud

jag vet inte riktigt vad jag ska säga... det blir ju inte så mycket egentligen om man räknar per år och om ni ska vara tillsammans för resten av livet... men det är klart det handlar om mycket pengar... förstår varför han surar... men han får la spara för att göra sin älskade lycklig... om det är den ringen du vill ha så är det klart att du ska få ringen

• Anonym

När jag skulle välja förlovningsring hittade jag en helt underbar ring som jag kärade ner mig i, problemet var att den kostade ca 90.000kr! Men min sambo tog med sig en bild på ringen och köpte diamanterna och gick sedan till en guldsmed som tillverkade en kopia av ringen. Slutsumman blev på ca 30.000kr, dvs betydligt mindre än butikspriset!
    Ett litet tips till TS bara.

• salvavinnie

Får jag fråga om ni har kollat runt ordentligt...? För oss tog det minst två-tre månader av surfande och fönstershoppande och provande för att hitta det vi ville ha.

Sen när jag väl hade bestämt mig för design så gick vi till en guldsmed som gjorde ringarna enligt min beskriving, de blev perfekta! Det kan hända att det blir billigare att göra den från "scratch"...

Ett tips jag fick av vår guldsmed var att kolla efter gammalt guld som du inte använder hemma... Jag hade bl a en länk som jag ärvt och aldrig kommer att sätta på mig - inte alls min stil! Så jag använde det guldet och reducerade på så sätt priset på ringarna jättemycket!

Guldpriset ligger löjligt högt nu så om du har något gammalt guld som ligger hemma och skräpar - använd det! På så sätt kan du få en väldigt exklusiv ring utan att lägga en förmögenhet.

• Legewiel

Javisst är det mycket pengar men inte alls orimligt, problemet är väl snarare att TS och hennes fästman inte är överens om vad ringarna får kosta... Hoppas ni kan lösa det på något sätt!
    Tycker det är trist att så många inte inser att smycken är en investering, äkta smycken minskar inte i värde utan tvärtom ökar de, många ger ju rådet att man ska investera i smycken istället för i aktier för det är säkrare! Dessutom kan man ju använda dem istället för att ha dem i ett bankfack

När jag och min sambo förlovade oss så köpte vi våra ringar i guld och vitt guld för ca 140? styck, hans var lite dyrare då den var större. Nu ville vi ha ringar som matchade varandra, men det tycker jag inte att man måste egentligen, tex. om kvinnan vill ha stenar på sin.

Vi slog ihop kostnaderna för bägge ringarna och delade sen jämlikt på dem, vad är det för gammalt tjafs om att mannen måste betala?? Vi lever väl inte på 1800-talet mera, det ska ju vara jämlikt idag. Jag skulle _aldrig_ ha kunnat tänka mig att min pojkvän skulle betala båda ringarna, det skulle ju ha varit jättemycket pengar för honom som studerande!

Sen så bestämde vi gemensamt när vi skulle förlova oss, jag AVSKYR att bli överraskad. Varför gå och vänta på att mannen ska fria när man kan prata om det och ta reda på vad hans inställning är?

Nej, vi har inte gemensam ekonomi heller fast vi är förlovade och bor ihop Kommer inte att ha det sen när vi är gifta heller, man delar på kostnaderna och den som har mera pengar betalar mera

• Anonym (Hej!)

Ringen är bara en symbol. Det viktiga är ju själva tanken bakom. Så tycker jag och så tänker kanske även mannen i fråga? Just denna ring blir kanske inte den bästa symbolen för er kärlek eftersom ni inte är överens?!
    Att man ska bära denna symbol resten av livet betyder att man måste gilla den, men det betyder inte att den måste vara exklusiv. Det är ju kärleken som är det viktiga!
    Jag tycker absolut att man ska vara överens om priser etc. Annars kan man ju lika gärna förlova sig med sig själv.
    Och i övrigt kan man ju köpa vilka smycken man vill, särskilt då man har delad ekonomi.

• Anonym (Ekonomisk)

Håller med Anonym Hej...

Våra ringar kostade 1400 för båda. Släta guldringar. Min vigselring kommer kosta 2300 ca. Å då är de 3 små stenar, sen bygger vi på med fler stenar när ekonomin tillåter.

För oss är de e symbol för vår kärlek. OCh jag tror inte många kan se på en ring hur dyr den var eller inte. Finns säkert jättefina ringar där de kanske är glas istf diamanter som bara proffs ser skillnad på.

Men alla gör som dom vill, då brukar de bli bäst

Svar på tråden för dyr förlovningsring?