Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • mamma mys

min ring kostade 4000 o min sambos 5000 men jag tycker inte att priset är det viktiga.....men det kan ju vara kul att göra något annat för pengarna.vi skulle aldrig ha haft råd med det om inte min sambo sålt sin cadillac. o den dagen vi gifter oss så kanske ringarna kostar mer men vi tyckter om dom här ringarnao de är ju mer en symbol än något annat....jag går ju inte runt o skryter om vad min ring kostade...men skulle jag ha en ring för 12000 så skulle jag inte våga använda den.....tänk om man skulle tappa den...tänk om den skulle bli förstörd....nä....för 12000 kan man ju få en skaplig bil....nä jag förstår din sambo som blev sur...han kanske inte anser att det är värt dom pengarna....men hoppas ni kommer fram till något. leta vidare så lovar jag att ni hittar något som passar er båda.

• Pistou

Ni som förfasar er över tanken på att lägga ner mer än en tusenlapp på en förlovningsring/köper den allra billigaste modellen, vad får kosta hemma hos er? Datorn? TV-apparaten? Lädersoffan? Bilen? Alla dessa varor måste bytas ut/uppdateras efter x antal år, men förlovningsringen behåller man förhoppningsvis livet ut.

• Pikku Enkeli

Om Pistou syftar på mig bland annat så är mitt svar detta: datorn, ja, utan den kan jag inte plugga. Bilen, ja, utan den kan sambon inte pendla. Och dessutom förfasar jag mig inte över tanken på att lägga ned över en tusenlapp på ring. Skrev att det symboliska värdet är mer betydande för mig och då kan ringen lika gärna vara billig.

• nattinattio

det handlar nog mer om synen på själva förlovningen? jag känner ingen som tycker förlovning är nått märkvärdigt i sverige i dag, många förstår inte ens innebörden av den...
    Många förlovar sig utan att gifta sig eller separerar innan de gift sig...

• Brasset

Min man designade våra ringa från scratch, två silverringar med nedsängt text : Nil volentibus Arduum = In i döden trogen (på latin) och så har jag en rubin i min! Sååå romantiskt!

Vet ej vad det kostade och det bryr jag mig inte om heller!

• Anonym (undrar)

Oj, diskussionen är visst igång fortfarande!!! Att alla tjatar om resa istället förstår jag inte riktigt. Ville inte säga något innan för att det kansle låter som skryt men när nu alla skriver om att jag borde uppskatta en resa istället för dyr ring (som jag för övrigt har sagt att jag kan betala på också) så ska vi resa i juni. Två veckor till Ibiza och en vecka till Barcelona på hemvägen. Så resa ska jag ändå ; ).

• Anonym

Våra ringar kostade 6500 kr, vi köpte dom på Guldfynd.
    Just då hade dom ett erbjudande att man fick den mindre ringen till halvapriset!

• ALMTL

Min kille betalade ca 8000 för min ring. Jag hade aldrig ens tittat på de dyra ringarna, men min svägerska drog dit mig...och min stackars kille kände sig tvingad av syrran att köpa den som jag ville ha...haha
    Själv har jag inte köpt någon ring till honom, då män i NZ oftast inte bär förlovningsring!

• koje

Våra förlovningsringar ja de köpte vi för en vinst på guldfynd och bingolotto. 2 ringar 3 års försäkring o 30 kr över. sen vigselringen kostade 1900. Nu har vi kollat vad den kostar nu o då e den uppe i 4000.

• 4 barn

Vi gjorde precis som signaturen Brasset, med skillnaden att det var jag som designade ringarna till mig och min man... det var för övrigt jag som friade åxå... Ringarna är släta, grova i gult guld med en bild av hällristningen "Brudparet" inlagt i svart och med inskriptionen Alea iacta est vilket betyder Tärningen är kastad...Supersnygga och väldigt orginella!

Svar på tråden för dyr förlovningsring?