• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • Myran H

Utmana könsmönstren lite i stället, tycker jag. Leta reda på en snygg ring som HAN kan ha, och överraska honom med den. Kanske bäst att hålla priset nere lite i alla fall (för är han ekonomiskt sinnad kan han börja oroa sig för framtida delad ekonomi ? det skulle både jag och min fru ha gjort).

• Otis

Proudwoman: Ja om man är tillsammans med någon som har olik smak förstår jag problemet...men då hintar man väl lite. Vill inte de flesta att frieriet ska vara en överraskning:)

• Banana82

jo, men man behöver inte en ring för att fria... alla jag känner som blivit friade till ha köpt ringarna ihop sen, möjligen fått en enkel provisorisk silverring under tiden

• morzan4

Egentligen kan man ju undra varför priset på ringen/ringarna överhuvudtaget är så viktigt. Har man ekonomi till att köpa en dyr ring och känner att det är viktigt att ha just en dyr en så är väl det OK. Själv skulle jag aldrig drömma om att prata om priset på ringen i första hand när det kommer till sådant som förlovning. Lyckan och kärleken får man hoppas är det som styr beslutet att förlova sig och inte att få den dyraste, lyxigaste ringen! Sen får ju vem som helst prioritera som man vill bara man är överens inbördes och ingens känslor trampas på...
    Har varit lyckligt förlovad i snart 14 år (gift i 12) och det utan de dyraste ringarna! Det är betydelsen av dem som ger dem dess värde, inte prislappen...

• Anonym (kär)

Jag tycker att 12.000 innebär att någon blir totalt uppkörd.
    Nu har jag en mycket vacker 23 karats guldring som vi köpte på pantbanken i Örebro. Den kostade 600.
    Som svar på fråga 2 tycker jag inte att ni ska förlova er när ni blir sura kring ett så kärt ämne.

• Anonym (kär)

Får tillägga att det var förra året vi köpte ringen för 600.

• Anonym (7000 kr)

Otis: Vi bor ihop men har inte delad ekonomi. När vi går ut och äter betalar han ibland och jag ibland. Har han sämre ekonomi en månad drar jag ett större lass och tvärtom. Fungerar alldeles utmärkt!

Kan tillägga att min förlovningsring kostade 7000 kr och den betalade jag helt själv. För jag har egna pengar och vi hade faktiskt ingen aning om att det var "tradition" att killen skulle betala tjejens ring...

• Yrslan

Varför en förlovningsring för 12000??? En vigselring hade jag kunnat förstå att den kostade så men en förlovningsring????
    Det skulle aldrig falla mig in att begära en ring i den prisklassen om jag inte var gjord av pengar....Men alla är vi olika. ska hans ring vara likadan så blir det 24000kr. det är bara att hoppas då att förhållandet håller i 70år

• Anonym (7000 kr)

För att den är fin såklart... och för att det är något man ska bära resten av livet och då är det ju jätteviktigt att både ringen och fästmannen känns rätt.

• A73H

Måste instämma med flera andra som skrivit - varför i hela fridens namn köpa en förlovningsring för 12000:- ? Jag skulle aldrig någonsin ens tänka tanken?! Håller med Yrslan om att hans ring också då ska kosta lika mycket - 24000;- är verkligen ganska mycket pengar...och när det kommer till kritan är det väl ändå inte priset utan innebörden av förlovningen som är det viktiga?! Hoppas det löser sig för er och grattis till den förestående förlovningen, men kika ni på ett något billigare alternativ...

Svar på tråden för dyr förlovningsring?