• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • 4 barn

Hmm, glömde skriva vad vi betalade... det var knappt 6000 kronor för båda.. och det var vi överens om att de fina ringarna var värda!

• Kaosspassageraren

Nu har jag bara läst lite i början och lite i slutet av tråden, men jag blir förvånad över hur fasta uppfattningar det finns om hur det ska vara.

För det första är väl den gamla svenska traditionen två släta guldringar till kvinnan eller? Så det faktum att många av oss har glitter i vigselringen är väl ett precis lika stort avsteg från ngn slags tradition som det TS vill göra?

Sedan har alla olika ekonomi. Om man har råd och inte äventyrar buffertar och annat tycker jag att man ska köpa det man vill ha. Nu har ju TS + pojkvän ett problem att de inte tycker likadant och det måste naturligtvis lösas. TS, har du lyckats få reda på varför? Blev han besviken när han hörde att du ville ha en ring han inte kunde köpa själv, han kanske hade en helt annan bild av hur det skulle vara? Jag hoppas att ni hittar en lösning som passar er båda. Som vissa har föreslagit, kolla om ni kan låta göra samma ring billigare. Min (vigsel)ring kostade en riktigt fet summa där jag såg den första gången, men när jag gick direkt till en guldsmed fick jag den för knappt halva priset, och då var diamantkvaliteten samma goda! Guldsmedens sakkunskap bidrog dessutom till vissa förbättringar som gjorde att ringen blev ännu snyggare. Självklart betalade jag en del av ringen själv, precis som vi delade på alla andra bröllopskostader, min man och jag.

Man får ha en dyr ring om man vill, har råd och tycker att det är snyggt. Jag är glad varje dag åt min, känner mig välklädd med den på och både jag och min man är lyckliga över att ngt så vackert symboliserar vår relation. T.ex. min mamma tycker ringen är alldeles för mycket, så min uppfattning är ju inte objektiv. Icke desto mindre är det min uppfattning och det är ju den enda man har.

• Anonym (Kille)

Jag betalade 29000:- För min tjejs förlovningsring. Min ring kostade mig ingenting, då jag bytte in guld som jag hade liggandes hemma. Visst att 29000:- är väldigt mycket pengar. Men jag skiver som nån annan skrev. Slår man ut det på 70 år så är det inte så himla dyrt!! Sen är ju min tjej den finaste som finns och bara det bästa är gott nog till henne Hon skall ju förhoppningsvis bära denna ring resten av sitt liv och då måste hon ju trivas med ringen....

• Yinsan

Vi betalade 4500 för våra ringar och det tyckte jag var mycket pengar då... Men man måste trivas och vara överens, för man ska ju bära ringen för resten av livet!! (tanken är ju den iaf)

• Blåkråka

ok, en objektiv syn på saken då genom att jag har en 500kr bronsring med granat i och "bilder" på blmmor och ringen är inte menad som vigsel/förlåvningsring!

Men visst ska man få satasa på en ring som kåstar mycket om man vill!!! Jag byter gärna min ring lite då och då, vissa vill ha samma ring i 70 år. Litre kånstigt att man inte själv skulle få bestämma och gilla ha något på fingret utan att grannen ska få hicka Svenska avundjukan tror jag visst det åkomman hette

• Anonym (kär)

Jag köper billiga ringar för jag vet att förlovar sig gör man många gånger i livet. Själv är jag inne på min nionde förlovning.

• ACKAN
    Anonym (kär) skrev 2006-05-02 14:07:52 följande:
    Jag köper billiga ringar för jag vet att förlovar sig gör man många gånger i livet. Själv är jag inne på min nionde förlovning.
    Oj.. Hur lång tid är ni tilsammans innan ni förlovar er?
  • ALMTL

"Jag köper billiga ringar för jag vet att förlovar sig gör man många gånger i livet. Själv är jag inne på min nionde förlovning."

9:e förlovning!!!
    Vad olika människor tänker!!
    För mig var det otroligt stort att min kille friade! Hade inte sagt JA om jag inte ville gifta mig med honom! Och gifta mig gör jag bara EN gång i livet!

• Pikku Enkeli

"Jag köper billiga ringar för jag vet att förlovar sig gör man många gånger i livet. Själv är jag inne på min nionde förlovninG."

Oj shit?! Vad betyder förlovning för dig??

• Blåkråka

Anonym kär! Ja, jag är inne på mitt 3e äcktenskap så man tappade det speciuella med ringar efter nr 2

Svar på tråden för dyr förlovningsring?