• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • Anonym (ringar)

Har inte läst hela tråden, men jag tycker att det enklaste är väl att betala halva summan var av de båda förlovningsringarna, spelar väl ingen roll om den ena är dyrare än den andra?

Sedan måste man väl iofs rätta munnen efter matsäcken, dvs inte handla dyrare än man har råd med. Om nu inte din kille har råd just nu att betala hälften så kanske ni kan lägga undan en summa tillsammans varje månad och vänta tills ni har pengarna. Eller om det är så att du har bättre ekonomi än honom så är det väl inget konstigt i att du isåfall betalar mer än honom? Det viktiga är att ni båda får varsin ring som ni själva är nöjda med. De ska ju förhoppningsvis användas varje dag i en herrans massa år framöver.

• Dumla1

Håller md ts,man ska ju ha en ring som man verkligen vill ha =) och den ska ju förhoppningsvis sitta där hela livet..Hurvida sen man ska dela på kostnaden osv är ju upp till var och en.Själv ville min man stå för hela kostnaden för våra ringar trots att jag erbjöd mig att stå för hälften...Vilket är liite roligt eftersom vi hade gemensamm ekonomi *skratt*..Hoppas ring löser sig för dig,lycka till!!

• mysan82

lite nyfis på vad ni kommit fram till ts... blir det den ringen eller?

• malin21

vad kostar hans ring??
    du kan väl betala mellanskillnaden??
    förstår att han ville betala din, men om båda betalar lika mycket , å sen betalar du som sagt mellanskillnaden??

själv tycker jag att 12000 e väldigt mycket för en förlovnings ring, men som du sa så e det ju inte så dyrt om man slår ut det på så många år man ska vara tillsammams (hela livet)

måste bara fråga vad skulle din giftas ring kosta

• Anonym (cd)

KAn du inte ta en billigare??
    och sen en lite dyrare när ni gifter er?

• Anonym (undrar)

Monky - vi har "satt bo" och har råd!!! Dessuton är jag trött på jämförelsen att jag inte skulle älska honom tillräckligt för att jag fallit för en dyrare ring. Hur kan han vara ekonomisk när det handlar om mina pengar???

Ringar - om du hade läst tråden så handlar det som sagt inte om vad vi har råd med. Det handlar om att han blev arg och inte ville ge mig en förklaring till varför!!!

tack Dumla 1 : )

Gomorrn Mysan. Två underbara personer gick bort två dagar i rad i hans familj så vi har rätt naturligt inte hunnit gå och titta igen som vi tänkt. Men det blir nog den. Vi pratade ut och förstår varann. Skönt

Malin 21 - varför måste min vigselring vara dyrare?????

cd- varför tror ni automatiskt att han i sådana fall skulle tycka att det var roligare att han eller jag köpte en dyr ring då istället, bara för att ni tycker det.....och nej jag vill ha denna ring. När vi väl gifter oss finns det kanske barn och massa andra utgifter som gör att det inte finns utrymme för en dyr ring. Bättre passa på nu när vi har det rätt bra ställt och vi bara har varann att ta hänsyn till, Och vi har pratat och det tycker han med.

• malin21

alltså det va inge illa menat!!
    undrade bara , vet en tjej som gjorde om sin förlovningsring
    å det blev 23000.....

• Anonym (undrar)

Förlåt Malin21 inte meningen låta grinig. Verkligen inte. Jag undrade bara, varför du trodde att jag absolut ville ha en ännu dyrare då? har föreslagit att vi ska dela men det var inte heller bra då men nu har det löst sig...tror jag. Kram på dig : )

• Anonym (undrar)

Vi har pratat och förklarat vad vi vill och varför osv. Han varför han blev sur och jag varför jag vill ha denna ring. Känns mycket bättre. Jäklar vad tiden går fort här, måste sticka till skolan, orienterings dax!!!! hahaha låter som jag går i mellanstadiet : ). ha det bäst.

• Anonym (ny ring)

för det första tycker jag det är skrämmande att så många tycker att det är mannens reaktion som ska gälla... om hon vill ha en ring för 12000 och han tycker att det är för dyrt så är det automatiskt han som har rätt och hon som har fel?!

jag skulle inte vilja bråka mig till en ring som min man tyckte var för dyr... men samtidigt vet jag att vi förstår varandra när det gäller sån't här. vi litar lixom på varandra. vi köpte förlovningsringar för någon tusenlapp/styck (släta i vitt guld). när det var dax för bröllop tyckte vi inte att vi hade så mycket pengar, pluggade båda två...så det blev en vigselring som nog var billigare än förlovningsringarna. ojjj vad jag ångrade det. inte för PENGARNA i sig utan för att jag kände att vi borde ha satsat på något så viktigt som vårt bröllop och vigselring. det där gnagde mig... och efter något år när ekonomin var bättre igen föreslog faktiskt min man att vi skulle byta ut ringen. jag har naturligtvis sparat den första vigselringen, det är ju den som är "äkta" men har idag en jättevacker ring för betydligt mer pengar som han köpte och valde åt mig...

ts, känner du redan nu att du får svårt att leva med någon annan ring så kommer det bara att eskalera. och att din man skulle vara rädd för frågan om vem som betalt... frågar er omgivning er sån't? skulle faktiskt bli lite förnärmad om någon frågade vad min ring kostade och vem som betalt den.... ingen frågar ju min man vad hans tag heuer klocka kostat..och om det är han eller jag som pröjsat.

Svar på tråden för dyr förlovningsring?