• Anonym (undrar)

för dyr förlovningsring?

I-lands problem jag vet men undrar ändå vad ni tycker.

Min sambo frågade mig för två veckor sedan om jag ville förlova mig med honom. Jätteglad sa jag ja,(har önskat detta sen förra sommaren). I går var vi ute och titta på ringar tillsammans, såg en fin jag vill ha för cirkus 12.000 kr. Mycket pengar jag vet men jag ska ha den alltid och utslaget på en sådär 70 år blir det inte så dyrt. Problemet blev att han surade ihop totalt. Tycker att det var skitdyrt och onödigt. Alla är vi olika och jag sa att jag gärna kan hjälpa till att betala på min ring också. (Vi hade tänkt betala varandras). Men han är ändå sur. Han säger att jag tycker att han är en snål jävel men det gör jag inte alls. Idag har vi knappt pratat och hela grejen känns nu så trisst. Vi kanske inte ens borde förlova oss om det blir såhär för en sådan här sak? suck...

• Svar på tråden för dyr förlovningsring?
  • Anonym (7000 kr)

Måste tillägga att jag tycker att det är konstigt att så många tycker att det är helt ok att lägga massor av pengar på resor och tekniska prylar som TV-apparater och bilar, men när det handlar om något som man ska bära resten av livet så blir man helt plötsligt ifrågasatt?

Heja ts!

• A73H

Anonym 7000 - det är ju faktiskt en bra idé - att man betalar själv. Då blir det kanske annat?...

• A73H

Nä - det var faktiskt inte alls elakt menat, det skulle vara ironiskt men såg inte särskilt trevligt ut, sorry! Jag menar bara att det finns massor av saker som jag skulle vilja ha som är jätedyra, men det måste ju finnas någon rim och reson! Vår ekonomi skulle aldrig tillåta en ring för 12000:-, men gör den det är det ju en helt annan grej! Och jag menar faktiskt att det är en jättebra idé att köpa sin egen ring! Absolut!

• ACKAN
    Anonym (7000 kr) skrev 2006-05-02 00:18:47 följande:
    Måste tillägga att jag tycker att det är konstigt att så många tycker att det är helt ok att lägga massor av pengar på resor och tekniska prylar som TV-apparater och bilar, men när det handlar om något som man ska bära resten av livet så blir man helt plötsligt ifrågasatt?Heja ts!
    Helt rätt! Håller med dig till 100%
  • nattinattio

tycker oxå att det låter som pris på en vigselring...
    har man massa pengar så spelar det naturligtvis ingen roll.. fast å andra sidan då vill man ha ännu dyrare...
    alltså har han friat att ni redan är i full gång med att planera giftemålet så ja då kan jag kanske ha överseende med priset fast det lät mycket för förlovningsring!

• Otis

vadå låter som priset på en vigsel ring? Vem har bestämt att en vigselring ska vara dyrare än en förlovningsring?

• Anonym (??)

Vad är det för jantelag härinne egentligen?
    Vem har sagt att en vigselring måste vara dyrare?
    Och det är helt ok att köpa andra kapitalvaror men inte en ring?

Av tradition är det ju så att man betalar varandras rinngar, då kan jag förstå att din kille tycker att det är mycket pengar.
    Men det är viktigt att man blir nöjd med valet av ring och man ska ju som du säger ha den länge

Vi bodde ihop och hade gemensam ekonomi så för oss kändes det mest naturligt att dela på kostnaden för ringarna.

Om ni har råd med ringen så köp den! Annars finns det säkert en annan som du kan tänka dig! Man börjar ju rucka mer och mer på gamla traditioner, en del har ju bara en ring, en del har förlovningsring med stenar i och en slät vigselring, det är ju så himla olika. Jag börjar ju snarare känna att jag är den enda i världen som har en slät förlovningsring för 1800 kr och en alliansring i klassisk modell med 5 stenar i.

• nattinattio

nej vigselringen behöver inte vara dyrare men det är mer vanligt att den är det, har nån hört ens någon som skulle ha dyrare förlovningsring å sedan vigselringen i budget variant ?

• micki

Gud va dyrt!
    Skulle aldrig köpt den!
    Förstår din kille till 100% och jag är inte snålt lagt ändå. Säkert inte din kille heller. han kanske som jag tycker att man kan slänga de pengarna på viktigare saker, tex betala av lån eller kanske köpa en mysig må-bra-sak ihop. tex ett badkar, liten gäststuga eller kanske en resa?

heja killen!

• Anonym

nattinattio: Min förlovnings ring är en allians ring med stenar hela vägen runt och min vigselring en "en stens ring".Skulle tro att de är ung. lika dyra. De flesta av mina vänner har det så. Det är väl olika pga inkomst nivå och umgänge.

Svar på tråden för dyr förlovningsring?