• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

johanna

Jag har också Taikons i släkten..och Caldaras..

• marina81

Ja, det är det..många har bytt namn också o heter nåt svenskt istället för Taikon för d är så svårt o få jobb och bostad o heta Taikon..

• Halv zigenare

Ah... En liten fråga till...

Jag har för mig att zigenare har ganska "komplicerade" regler när det gäller otrohet... Skulle du (eller nån annan som vet såklart) kunna förklara lite?

• Halv zigenare

becca86

Ah, sorry... Till Marina81 tänkte jag, men om du vet får du gärna svara.

• marina81

Lattjo belven miros malas! Hoppas ni haft en fin midsommar!

Ah..otrohet. Ja, det är ju något som är strängt förbjudet, när man gifter sig så är det förväntat att man är trogen sin partner till döden. Är en kvinna otrogen så straffas hon genom att man klipper av henne håret, ett tecken på att hon brutit mot reglerna, hon är då vanärad. Hon kan även bli utesluten ur gemenskapen en tid, men ibland räcker det med håret, att hon får gå omkring med skammen s.a.s. En man som är otrogen riskerar att bli marimé, alltså oren, vilket även det ger uteslutning ur gemenskapen för en utsatt tid. En man måste alltid passa sig för att komma i kontakt med en kvinnas kjolar, underkläder och de nedre delarna av en kvinnas kropp om hon inte är hans fru, eftersom han blir oren om han rör detta (gäller kvinnor som är i fertil ålder, inte unga tjejer och gamla).

En zigenare som blandar sig med en gaje blir alltid av princip oren så det är ännu värre att vara otrogen med en gaje än med en annan zigenare, uteslutningen ur gruppen kan då komma att bli permanent.

De som beslutar om uteslutning är de äldre männen som går tillsammans i en kris och man bildar en slags domstol där alla parter får komma till tals.

• Halv zigenare

Detsamma!...

Jag tackar för svaret!...

Men, vad händer om 2 föräldrar har barn, och den ene är otrogen...? Lämnas barnen hos någon, eller vad händer?

• marina81

Om de skiljer sig så är det oftast mamman som tar hand om barnet. Utesluts hon så drabbas ju även barnet, ibland kan ju hela familjer bli uteslutna för att en person i i familjen gjort nåt felaktigt.

Svar på tråden Romer/zigenare