• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • exiteme

Hej!
    Har en liten fråga. Kanske känslig, men jag hoppas att någon vill svara.
    På vårt område bor ca 20-25 olika familjer som är romer. Ser dagligen hur barn stuvas in i bilar huller om buller och åker lösa. Spädbarn sitter lösa i mammornas knän. Inte någon har bilbarnstol. Varför är det så?

• Halv zigenare

exiteme

Jag lever inte som en, men jag skulle gissa att vissa zigenska familjer har jäkligt dåligt med pengar i vissa områden/familjer etc...
    Det skulle ju kunna vara anledningen...? Annars vet jag inte.... Tyvärr... Marina kan nog svara bättre när hon loggar in igen...

• exiteme

Halv zigenare: Njaäää... Deras bilar är både nya och dyra. Tror inte riktigt på att INGEN skulle ha råd med bilbarnstol. Dessutom ser man på övrig standard att ekonomi för en bilbarnstol finns. (Vi bor i ett radhusområde).
    Jag kände en av familjerna på området. Tyvärr flyttade de så jag kan inte fråga själv..

• Halv zigenare

Okej... Men du får prata med Marina istället, hon kan mycket, mycket mer än mig...

• marina81

exitme

dålig utbildning skulle jag vilja säga. Att ha barnen lösa i bilarna förekommer i många andra länder, liksom att inte använda bilbälte är mer vanligt i andra länder. Zigenare lever i mycket utanför samhället och har dålig utbildning, många är analfabeter, information på romani är ovanligt..man använde inte bilbälte och liknande förr i sverige heller, innan man började informera om det, och lagstifta..men sån information som är självklar för svenskar är inte lika självklar för zigenare. Det är inte för att vara slarvig som man inte använder bilbarnstol, utan av okunskap.

halv zigenare

jag pratar kalderash romani lite sisådär..och kan en del resanderommani också..men är ingen expert.

• Mälaröbo

Ang barn utan bälte.....Fråga Brittan Spears. Hon är väl inte rom så vitt jag vet utan säger att: Så gör man på landet. Så gjorde min pappa med mig. osv

• Indianica

Men, en grej till... Låt oss säga att vi har 2 finsk-zigenska familjer. (det fruktas blodshämnd efter att något hemskt har hänt). Då skulle väl inte en ifrån den ena familjen mörda en oskyldig ifrån den familjen de är ovänner med... Jag skriver som en kratta, så det är förmodligen lite sluddrigt... Jag ska försöka skriva hur jag menar... Ehm..

De jag ville säga var, även om 2 personer från olika familjer är riktigt ovänner, (affärer och misshandel etc), så skulle väl aldrig någon som inte gjort något bli dödad?

Jag har för mig att oskyldiga inte blir mördade i sådana situationer, men, du verkar veta mycker mer än mig.. så...
    -------------------

Nej, inte dödar man någon på sådana grunder. Som jag skrev har jag uppfattat att blodshämnd praktiseras eller har i enstaka fall praktiserats vid mord eller dråp inte vid t ex dåliga affärer där man lurat varandra, dock kan ju en sådan sak och har så gjort, leda till mord alltså att den lurade dödar den som lurat honom och polisen hämtar vederbörande. Låt säga att min romske släkting blir mördad av en annan rom, polisen hämtar mördaren. Jo, jag tror då någon i min släkt kan utföra "blodshämnd", på en totalt oskyldig i den andra släkten. Att man tar av daga en i deras släkt också, så det blir "rättvist" liksom. Märkligt rättvisetänkande ja visst. Minst lika märkligt som vissa kulturers hedersmord. Men det är väldigt ovanligt.

Svar på tråden Romer/zigenare