• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

ja, det lät som en bra beskrivning för hur de klär sig. Jag har ju umgåtts lite med finska zigenare, när vi bott grannar och så, och de är ju alltid finklädda..en del har snygga hattar också..

haha, nu kommer jag att tänka på en gång då jag var tonåring..då kom två finsk-zigenska män med full utstyrsel, inklusive hatt, till mig och framförde att deras yngre bror, som stod en bit bort och såg mycket generad ut, var intresserad av mig och de undrade om jag ville träffa honom .

• marina81

halv zigenare

Klä dig som du vill, och skulle du vilja ha en zigensk tjej nångång så har du större chans om du klär dig bra. Jag tycker om när min man klär sig fint, även om folk stirrar.

Smycken är alltid trevligt, själv har jag maffiga örhängen och armband..många av de svenska zigenarna har ju börjat ta av sig allt sånt men jag vill bevara traditionen.

• Halv zigenare

Heh, neat... Det är konstigt... Jag har alltid velat klä mig fint, kostym-ish, överock, och hatt... Och jag har alltid älskat "Maffia-filmer", bara för att se hur nära familjen är varandra, och hur mycket de ställer upp för varandra... Och så kommer min mamma en dag, (CA ett halvår sen), och säger, i princip, att vi "är" zigenare... Liksom, YAY!... typ...

Hah!... Hade min mamma gjort så mot mig (alltså om jag varit pojken) så hade jag inte pratat med henne på en månad!

• Halv zigenare

"Smycken är alltid trevligt, själv har jag maffiga örhängen och armband..många av de svenska zigenarna har ju börjat ta av sig allt sånt men jag vill bevara traditionen."

Jag har för mig att det är jättevanligt att finska zigenare har på sig ringar, smycken etc.. Inte bara för att de gillar att smycka ut sig, utan även för att när affärerna går sämre, och de behöver pengar så säljer dem sina smycken och ringar...

Iallafall vad min mamma har sagt...

• marina81

halv zigenare

Haha, jag har också alltid älskat maffia-filmer! Just det där med familjen..jag tror inte jag kunnat gifta mig med en svensk faktiskt..min pappa är ju det, och hans släkt har vi inte mycket kontakt med..min man är ju somalier och även de har stor gemenskap mellan varandra, något jag inte tycker svenskar har tyvärr. Jag var tidigt inställd på att jag inte skulle ha en svensk man.

Ja, finska zigenare har mycket smycken, de är ju en slags försäkring, man säljer dem om man har dåligt med pengar, det är samma hos oss.

• Halv zigenare

marina81

Neat... Jag tror att jag har lite samma åsikt som dig, inte bara för gemenskapen typ, utan också för att jag tycker svart-ish hår och mörk-ish hy är så vackert!...
    När jag var liten, och inte riktigt "fattade" att jag inte var "svensk", så ville jag vara ifrån en Maffia-familj, inte för att jag tyckte att "pang-panget" såg kul ut, utan för att jag var så avundsjuk på hur folk respekterade varandra, kindpussar, kramar... Jag har inte haft nån direkt kärleksfull och respektfull uppväxt pga min pappa (som jag igår sa att jag inte ville ha någon kontakt med honom!... Yay! tårta och kaffe till alla!), och jag hatade den där "skaka-hand-och-prata-med-folk-man-egentligen-inte-förtjänar-min-respekt" stilen, som verkar vara så vanligt när jag träffar mina icke-biologiska morföräldrar...

Meh... Jag ber om ursäkt för att min text inte innehåller mycket vettigt, menmen... heh...

• marina81

halv zigenare

Ja, vi zigenare gillar ju de mörka dragen, min son är storfavorit hos min mormor o morfar..och jag har ofta fått höra vilken fin son jag har från zigenare jag inte känner utan bara stött ihop med på gatan.  Vi säger på romani: may kali i muri may gugli avela - ju mörkare bäret är desto sötare är det .

Det är kul att snacka med dig tjavo!!

• Halv zigenare

Heh, okej... Skulle du kunna nämna några typiska zigenska drag? Svart, eller väldigt mörkt hår har dem, tror jag... Mer vet jag ej...
    Jag gillar det ordspråket!... Måste nästan ha det som signatur på ett RPG forum... heh...

Detsamma! *misstänker att tjavo betyder "dum vit man..?"* hehe...

• marina81

hehe..tjavo eller tjave (chave) betyder ung romsk kille rom är en vuxen man, romni en kvinna, tjave(chave)ung kille, tjej(chei) en ung flicka..romalen betyder vuxna romer, chavalen unga romer..

mörkt hår, ofta mörka ögon, de flesta blir lätt solbrända(jag var ute två timmar igår i solen och är nu en pepparkaka hihi), en del ser ganska indiska ut..

• Halv zigenare

Wooow... There are so many things I don't know... Talar du Rome flytande? (tror att det kallas så, dock vet jag ej vilken dialekt etc du talar...)

Okidoki!... Passar mer eller mindre hyffs in på mig... De flesta tycker att jag ser italiensk/grekisk/indisk ut... Har en grov näsa, som folk brukar vilja förknippa italienska män med... *dunno*

I could sit here and talk about my nose all day...

Svar på tråden Romer/zigenare