• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Indianica

exiteme: Jag har ändå svårt att tro att romer inte har kännedom om att det är lag med bilbarnstol för barn upp till 6 år...så "utanför" samhället är knappast jättemånga att man inte kan lagen. Det skulle kunna vara så om de är relativt nyinflyttade romer ifrån balkan och så, men har de bott här länge låter det märkligt.

Men jag bor själv numera på ett litet ställe där nästan ingen annan svensk, läskunnig, välbeställd förälder har barnen i bilbarnstol. Som "utbölingar" ifrån sta´n blev vi chockade när folk bara kastade in 2-3 små barn i Volvon "lösa" i baksätet och drog iväg utan att ens ta på sig bilbältet själva. Men jag tror det handlar om att man oftast åker så korta sträckor och inte vill "böka" utan komma iväg fort och på 500 meter hinner väl inget hända, typ. För bil åker man om man så bara skall till grannen Jag vet att de finska romerna iaf är väldigt förtjusta i sina bilar och man bor ju ofta samlade i en stad. Min pappa t ex har inte varit i någon annan stad än där han är uppvuxen(!) och han bor i en relativt liten stad. Men bil åks det ju. Jag kan tänka mig att man KANSKE i vissa fall resonerar lite på samma sätt som här om man får för sig att lite oplanerat hastigt ta familjen till en annan stadsdel, att "vi ska ju bara åka i 5 minuter" och så stuvar man in barnen lite hur som helst

En teori bara, lite inne på Britney-spåret...

• marina81

Indianica

Det handlar inte om att inte kunna lagen utan om okunskap om risker..du är ju inne på rätt spår..man tänker att det händer ju inget..men jag tror svenskar är mer informerade om riskerna än vad romer och många utländska personer är..svenskar blir mer matade med info om det ena och andra..vi zigenare blir inte det på samma sätt, och många ser sig själva som ståendes utanför samhället, vilket innebär att man inte lyssnar på info från myndigheter, man tar inte åt sig infon på samma sätt som en svensk som respekterar och har förtroende för myndigheterna, något vi zigenare sällan har. Dessutom så kan man fråga sig vilken kunskap om samhället många har då många inte ens går ut grundskolan, eller har väldigt sporadisk skolgång..jag har varit med om att zigenare i min närhet gjort saker man inte får utan att ens förstå att det är olagligt..och jo, vi är väldigt utanför, jag och många med mig känner oss tvungna att dölja vårt ursprung då vi t.ex. går i skolan eller söker jobb, många känner sig inte som en del av samhället eller känner sig inte accepterade av samhället..det är inte ens alltid lätt att få hyra eller köpa bostad..att säga att romer inte är utanför samhället är inte sant..

• Halv zigenare

Marina

Hum... Kollade lite snabbt på några av filmerna. Jäklar!...
    Jag blev nästan lite fulliskratt, jag tänkte att snart kommer väl frågan: "Så, hur är det på eran planet?"

Jag hann inte se så mycket, tyvärr, och nu är jag för trött. Annars tackar jag för att du grävde fram dem. Ser fram emot att se dem imorgon.

• Halv zigenare

Marina

Hum... Kollade lite snabbt på några av filmerna. Jäklar!...
    Jag blev nästan lite fulliskratt, jag tänkte att snart kommer väl frågan: "Så, hur är det på eran planet?"

Jag hann inte se så mycket, tyvärr, och nu är jag för trött. Annars tackar jag för att du grävde fram dem. Ser fram emot att se dem imorgon.

• marina81

halv zigenare

Haha..ja eller hur?! Tänkte på när de besökte Taikons zigenarläger, som var prydligt(!!!)
    Vilket beskrevs med en något förvånad ton ...ja..sådär levde mina släktingar för..

• Halv zigenare

Marina

Haha. Jo, jag tycker faktiskt att det är lite småkul när folk blir sådär chockade.

Och, hur fasen orkar prata sådär...? Jag tänker på 60-tals filmerna... En såndära riktig docent-betoning... Jag pratar mest som en sönderknarkad version av en ung Leonard Cohen... Inte för att jag har använt droger, jag bara pratar som om min hjärna var körd i en mixer ett par gånger...

Hrm... *mumlar*

• Undska

Hallå..finns d nårra resande här då?Som kan rackla romani me miro?

• marina81

Gillar du Leonard Cohen?? Han är en av mina favoriter Förstår vad du menar iaf hahaha..själv pratar jag nån slags dålig förortssvenska fastän jag aldrig bott i nån förort hahaha..men måste jag så kan jag snacka med jättefina ord och betoning *s*

• marina81

becka

lattjo belven!! Mander racklar dåligt me resande-romani.. ..

• Halv zigenare

Förfasen... Jag har bara en CD med honom (skäms lite över att köpa hans musik, för det verkar vara riktat till kvinnor lite mer... heh). Man jag gillar det jag hört hittils... Det roliga är, att när min röst är lite sliten (TEX mornar) så kan jag sjunga som honom... Tjohoo...

*hm... seems like I'm using a lot of dots...*

Heh, jag pratar "knarkigt" mestadels PGA att jag biter ihop käkarna när jag pratar...

Svar på tråden Romer/zigenare