• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

Guzzzel

Jo, jag vet..en del finska zigenare är sådär faktiskt. Jag vet inte varför, det kan ju vara nåt att de känner sig väldigt utsatta i samhället och därmed har skapat nån slags "anti-kultur" mot gajo..för att gajo ska bli lite rädd för dem o låta dem vara ifred. Tänker på det där ordspråket att om man inte blir älskad vill man iaf bli respekterad o blir man inte det vill man bli fruktad..eller hur det nu var. De gör i vart fall inte så mot andra zigenare. Sen tror jag utomstående upplever zigenarnas beteende mer negativt just för att vi är annorlunda, sticker redan ut och allt vi gör som kan tolkas som negativt får större proportioner än om en vanlig svensk skulle göra det.

• mammatillpojkar

hejsan!!

jag är tillsammans med en svensk zigenare, har en son tillsammans som är 11 månaer.. tyvärr så har vi en hel del problem med hans familj :( jag hafde alltid fått för mej att zigenare va väldigt amilje kära.. att familjen alltid håller ihop och umgås med varandra, detta är

• mammatillpojkar

det är inte faller för oss.. !!

• marina81

nicos mamma

Jo, familjen är viktig men det kan också bli mycket tjafs pga. detta, att familjen vill lägga sig i och bestämma om familjemedlemmarnas liv. Jag kommer inte heller överrens med alla i min familj, vi har också haft mycket tjafs tidigare.

• mammatillpojkar

marina81
    ja tyvärr så har vi haft väldigt mycket problem.. min sambo lever inte efter deras traditioner utan har sagt att det är upp till mej om jag t.ex vill ha kjol på mej eller inte. jag har valt att jag inte vill det.. visst på sommrarna så går jag oftast i trekvarts kjolar men resten av året så är det byxor som gäller, med undantag om jag vet att det är mycket äldre som kommer..mina svärföräldrar har sagt att detta va okej för dom men jag märkte väldigt tidigt att det inte va okej för dom att deras son va tillsammans med en svensk (framför allt för min svärmor, har igentligen aldrig haft problem med min svärfar), en vecka efter att jag och min sambo förlovade oss så förlovade hans syster sej och då gick min svärmor runt och sa till alla att hennes son visst va singel och att vi bara "dejtade", detta va då början på våra problem.. det har varit mycket strul i familjen och jag har i bästa mån försökt att stötta dom i deras problem.. kännde mej ofta väldigt utnyttjad av dom då jag aldrig fick ett tack för att jag har tagit hand om deras dotter och hennes barn.. droppen för mej va när hon sa att jag va svensk skit och att min sambo va försvenskad i ett bråk.. nu har jag sagt att jag inte vill träffa henne något mer och min son kommer inte helle att göra det!!

• marina81

nicos mamma

Jag förstår det är svårt, nu är jag ju bara "halv" men mamma o pappa hade jättejobbigt då de träffades, sen har de anpassat sig helt till reglerna och blivit accepterade..sen har jag haft jobbigt för min man är somalier..men vi försöker också leva efter reglerna, men har beslutat att bo en bit bort från släkten för att slippa värsta konflikterna. Men vi lever väldigt zigenskt på sätt o vis, jag är noga med renhetsreglerna och har ofta kjol, i vart fall alltid i närheten av släkten..

kan säga att som svärdotter förväntas man ställa upp massor på släkten, typ städa, passa andras barn osv. utan knot..gör man inte det blir man inte populär, jag har upplevt detta på nära håll i släkten, hur tjejer som gift in sig men inte velat ställa upp på det här inte ens varit välkomna hem till svärföräldrarna tillslut. Som unga tjejer har vi inte heller mycket att säga till om i familjen.

• marina81

och de anklagar säkert dig för att din man inte följer traditionerna..det värsta zigenare vet är när någon överger traditionerna, det är skräcken nummer ett och anledningen till att man inte gillar blandäktenskap.

• mammatillpojkar

fast mina svärföräldrar följer inte heller traditionerna till 100%, dom har plockat ut dom delar som dom tycker är "bra/roliga" och kör på det men skiter i resten.. och jag har inte haft något emot att hjälpa till men men ibland hade det varit kul med ett TACK!! jag är uppfostrad (som svensk) att man måste förtjäna respekt.. det är inte bara nånting som man kan få för att man förväntar sej det, jag har fått kämpa medans hon bara tar saker förgivet..

• marina81

nicos mamma

Jag kan föreställa mig att det är jättesvårt, min man har också haft jättesvårt, mamma tycker inte alls om honom, hon var så otrevlig mot honom i början, men nu accepterar de väl varann, även om de inte alls kommer överrens. Jag får många gånger höra dumma saker från henne om honom! Det enda du kan göra egentligen är att ligga lågt, blir det öppet gräl så blir det bara värre. Jag förstår att det känns otacksamt att inte ens få ett tack för vad du gör, men tyvärr så är den zigenska kulturen så att svärdöttrarna ska göra allt, ananrs är de dåliga *suck*..får höra massor av sådant från t.ex. min bästa vän som är zigenare från Balkan, alla hennes bröders fruar är mer eller mindre skit i deras mammas ögon, om de inte städar, lagar mat, passar barn etc åt henne..

• mammatillpojkar

marina81

jag kan förstå att man kan vara lite resarverad i början men jag och min sambo har varit tillsammans i 6½ år.. och jag har alltid ställt upp för dom, försökt göra det bästa av situationen men det finns en gräns för vad jag går med på.. vi har ingen kontakt längre och jag är väldigt tacksam för det, hon bryr sej inte heller.. spelar ingen roll att hon har ett barnbarn här hon kommer inte ens ihåg vad han heter... jag tycker att man är väldigt usel som mamma om man skiter i sina barn och barnbarn.. spelar ingen roll om man är svensk eller zigenare.. hon ringde inte ens till min sambo när han fyllde år.. :( han blev såååå himla lessen, det är så himla synd för hon har favoriter bland sin barn och barnbarn och det märks så himla tydligt..

Svar på tråden Romer/zigenare