• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

halv zigenare

Ja, det ska nog hända nåt riktigt allvarligt. Som jag förstått det så praktiserar finska zigenare ett slags undvikande av varandra om man råkat i fejd, just för att förhindra blodshämnden, man delar in sig i olika områden och undviker de som man är ovän med.

• Halv zigenare

Marina

Jo, något allvarligt måste det vara... Misshandel etc...
    Jo, jag vet inte jättemycket, har pratat lite med min mamma, och jag har för mig att, låt oss säga att Familjen "Delete" och familjen "Page Down" har nåt väldigt allvarligt problem, då det kan hända att det blir blodshämnd, så tror jag att de brukar flytta på sig. För om de två möts på "neutral mark", så tror jag inte att något händer...

Jag är inte säker, men jag har för mig att det var något liknande...

Har också fått veta av min mamma att det händer att man kan bli "fixad" om man blåser dem i affärer mer än en gång...
    Men det är nog mindre vanligt...

• marina81

Ja, som sagt, vi praktiserar inte blodshämnd, men jag vet att även vissa jugoslaviska zigenare gör det..det kan då handla om hämnd för våldsbrott eller våldtäckt osv. Har diskuterat det en del med min fostersyrra som är zigenare från Balkan.

• Halv zigenare

Okay...

Det kanske är lite smått oerhört dumt av mig att sitta och diskutera om något jag faktiskt inte har levt med själv, eftersom att jag kan säga så felaktiga saker då...

Menmen... Måste kila... Du-vet, dygnsrytmen kallar!...

• Indianica

Jo, något allvarligt måste det vara... Misshandel etc...
    Jo, jag vet inte jättemycket, har pratat lite med min mamma, och jag har för mig att, låt oss säga att Familjen "Delete" och familjen "Page Down" har nåt väldigt allvarligt problem, då det kan hända att det blir blodshämnd, så tror jag att de brukar flytta på sig. För om de två möts på "neutral mark", så tror jag inte att något händer...

Jag är inte säker, men jag har för mig att det var något liknande...
    -----------------------------

Ja! Precis så där är det hos finska romer iaf. Men så vitt jag vet är det bara död (mord eller dråp) som kan aktualisera blodshämnd. Nu minns jag inte helt 100, men om en rom dödar en annan rom, har den dödade romens släkt rättighet att döda en släkting till den som dödade och den, ett slags öga-för-öga resonemang alltså. Och hela släkten till den som mördat hamnar i "onåd" hos den andra gruppen romer släkt med den dödade. Att det bara gäller vid mord kan förklara varför det är så ovanligt då mord knappast är vanligare bland finska romer än i andra grupper.

Jag her en gång varit släkt både med den som mördade en annan rom och med den möärdade romen. Märkligt sits kan man säga. Men det kan ju bli så om två romska grupper lever nära varandra och är ingifta i respektive grupp.

• Halv zigenare

Indianica

Men, en grej till... Låt oss säga att vi har 2 finsk-zigenska familjer. (det fruktas blodshämnd efter att något hemskt har hänt). Då skulle väl inte en ifrån den ena familjen mörda en oskyldig ifrån den familjen de är ovänner med... Jag skriver som en kratta, så det är förmodligen lite sluddrigt... Jag ska försöka skriva hur jag menar... Ehm..

De jag ville säga var, även om 2 personer från olika familjer är riktigt ovänner, (affärer och misshandel etc), så skulle väl aldrig någon som inte gjort något bli dödad?

Jag har för mig att oskyldiga inte blir mördade i sådana situationer, men, du verkar veta mycker mer än mig.. så...

• Halv zigenare

Ah... Och en fråga till...

Hur skulle en zigensk-familj se på en kille med långt hår?

• marina81

halv zigenare

Hos oss är det ok, finns en del som har typ hästsvans o så. Men de finska vet jag inte, de verkar vara striktare med utseendet. De finsk-zigenska männen klär sig ju speciellt, det var längesen kalderash-männen gjorde det, fast många gillar ju att ha kostym och så och vara välklädda. Tycker det är lite komiskt, min man som är somalier har helt anpassat sig till det här, har alltid mörka finbyxor och vit skjorta, ibland även väst, kavaj osv. Jag retar honom och säger att han ser ut som en jättemörk zigenare.

En undrar, är det fler än jag som inte klarar att vara ensam, som mår jättedåligt av det? Jag undrar om det är typ genetiskt eller om det beror på kulturen? En ensam zigenare är ju någon som är utstött, vet inte om det är därför jag får halvpanik då jag måste vara ensam..

• Halv zigenare

Marina

Hehe... Men, jag har för mig att männen klär sig i, mörka finbyxor, svarta "herrskor", vit skjorta, slips och blazer... Jag vet knappt hur en blazer ser ut, men, jag har för mig att de klär sig i det... Olika i olika familjer, förståss, men i "min" familj gör dem det...

Hm... Jag gillar att ibland stänga in mig i ett rum och lyssna på musik, eller spela gitarr... Men annars känner jag mig ganska vilsen och nervös när jag är utan min familj... Jag gillar det inte heller...

Vet ej varför... Det kan ju vara genetiskt...? Vem vet...?

• Halv zigenare

BTW... Jag vill klä mig i finkläder med min mamma gillar det inte... hmph... Hon tycker att det är "löjligt" att gå så finklädd på stan etc...
    Jag brukar skippa slipsen när jag är i stan med henne, men annars så blir det finkläder.

Jag ska också spara till en maffig guld eller silver-ring för ett par tusen kronor. mm-hm... Jagvetinte, jag är nog lite snobbig av mig...

Svar på tråden Romer/zigenare