• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

Haha..man vet ju knappt själv vad som är rätt.

• Halv zigenare

Marina

Vilken slags religion följer zigenare/romer?

Jag undrar, eftersom jag tycker att leva som zigenare verkar vara som en religion i sig självt...

• marina81

Vi zigenare tror alltid på EN Gud, oavsett om vi är kristna, muslimer eller nåt annat. Sen har vi en del egna saker vi tror på, som kan sägas vara folktro, t.ex. om avlidnas andar och sånt. Vi tror mycket på ödet, det förutbestämda.

Omorfia

tack tack

• Halv zigenare

Hallå!... Nu är den frågvise tillbaka igen...

Jag har träffat några i min släkt nu, och det gick bra. Det kom tyvärr väldigt mycket folk den dagen(annan släkt och klan som strövade runt och tiggde hushåll), så vi hann inte prata så mycket med släktingarna.

Men, jag kom att tänka på:

När "erbjuds kvinnorna kjolen"? Alltså vid vilken ålder.
    Och när bör männen börja klä sig "kostym-ish"?

Har lärt mig ett ord på finska... Lusikka... Tror att det betyder sked...

• marina81

lattjo belven chavo!!

Låter kul att du träffat släkten!

Ja, det är ju när man hamnar i tonåren som man måste börja klä sig vuxet, alltså när man börjar räknas som vuxen..de finska zigenartjejer jag träffat har väl börjat med kjolen nångång i 16-17-årsåldern.

• Halv zigenare

[insert hälsningsfras på romani] Jag kan säga, "Hei!", istället...

Jodå, det var trevligt. Jag hann träffa min ena moster ordentligt, men resten av släkten hann jag inte prata med eller någonting. Men, tyvärr kom det som jag sa, zigenare från en annan släkt och annan "klan" eller nåt, som ville ha mat och sängar, så det tog upp lite tid för min moster att laga mat åt dem. (hon ville egentligen inte släppa in dem, men hon ville ge den lilla sonen de släpade runt på mat)
    Men annars var det trevligt, jag fick många komplimanger eftersom att jag "är så mörk". (det tog ett tag innan jag uppfattade att det var en komplimang, heh...)
    Jag hade jeans på mig, och utsläppt långt hår, så de tyckte jag var lite "un-orthodox" tror jag. Fick nån kommentar om det:
    "Om du klippa hår, du blir bra och vacker man."

Jäklar vad jag babblar...

Okej, jag tror att jag nästa gång jag kommer dit ska ha på mig finbyxor och slips, och håret uppsatt i hästsvans, så att jag inte sticker ut så jättemycket...

• marina81

halv zigenare

Jo, de gillar att man är mörk, det är en riktigt komplimang . Nästa gång får du dra på de mörka finbyxorna så ska du se de gillar din klädstil! Lycka till, håll mig uppdaterad!

• Halv zigenare

...Jo, min post lät lite negativ, så jag tänker skriva det som var trevligt!... Bara för att jag kan!
    Det var så kul, att för första gången kunna sitta och kolla på foton, och höra någon säga "Oj, vad du liknar din morbror etc"...
    "Du har hans näsa", "våra ögon"...
    Haven't really experienced that before... Så det var väldigt trevligt. Det var annorlunda, klädsen, och sånt, men det kändes lite "familje-aktigt".

En leten fråga bara...
    Hur viktigt är det för mig att inte "gå emot" kjolarna? Jag steg respektfullt åt sidan när en kvinna passerade, men jag undrar om jag skall fortsätta med det?

• jguz

Halloj,

Jag upplever mig själv som en person med inga eller i alla falll mkt lite fördomar, jag har följt den här tråden och tycker det är jätte intressant.

Min man kommer ifrån Turkiet och Zigenarna som bor där blir verkligen illa behandlade, när det var ramadan så köpte min man bröd för 2000:- som vi sedan delade ut till zigenarna som bodde i närheten. (bröd i turkiet är jätte billigt så det var massor med bröd... i turkiet så ses brödet grunden för överlevnad... alltså är det en fin gest att ge bort bröd till främmande människor under ramadan)

Ialla fall de uppskattade det jätte mkt.
    De var så vänliga och gulliga.

Förra veckan var jag på McDonalds, framför mig i kön stod ca 6-7 finska zigenar kvinnor + deras barn.
    De var otrevliga mot personalen i kassan, de puttades och en kvinna spottade på govlet...

De pratade jätte högt och tog över hela restaurangen... ja det kändes så i alla fall... då kom jag på mig själv att jag faktiskt har lite fördomar... jag tyckte de var respektlösa och otrevliga...

Självklart ska man inte dra alla över en kant...
    Men det jag upplevde på Mcdonalds stämde inte alls in med bilden jag hade fått i den här tråden...
    Fast de kanske bara var så där framför oss svenskar? Hemma är de kanske lugnare och mer respektfulla?

Kramis

Svar på tråden Romer/zigenare