• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Undska

Undrar varför dom inte har tagit bort inläggen då?
    Hahaha,manichen fattar tjii va vi randrar!

• marina81

ja, de är väl därför vossnos tji får randra romani! synd om buroarna ju *SAR*

• marina81

ja..så kallas alla icke-romer på resande-romani..på kalderash-romani är ni gadje..samma som att ni kallar oss zigenare ju ..snällt o snällt..det betyder iaf inget elakt, utan bara icke-zigenare (eg ursprunglig betydelse är väl bonde)..

• marina81

men det är ju ordets ursprungliga betydelse från den tiden då många bofasta var bönder, som alltså stod i motsats till de resande folken..nu betyder det bara icke-rom..är det konstigt att vi har ord för de som inte tillhör vår grupp?? Ni har ju ord om oss!

• JohannaAxelsson

Jag menade inget illa så du behöver inte visa agg, det känns som om du gör det när du skriver ett utropstecken. Jag har flera vänner som är romer så jag absolut inget emot romer/zigenare

• marina81

jag är så van med folk som ser ner på oss zigenare så klart jag reagerar..dessutom har jag ett jäkla temperament ..men det var inget agg, bara lite irritation ..ville vi förolämpa nån så säger vi inte buro utan burobeng..

• JohannaAxelsson

Jag är den sista som ser ner på människor kan jag lova. Tycker romer/zigenare är intressanta. Har en kompis vars morbror heter Taikon i efternamn.

Svar på tråden Romer/zigenare