Halv zigenare
Ja, jag kan ju tänka mig att färgen har med respekt att göra..det är bara lite konstigt för mig att svart ses som nåt positivt..det finns svenska zigenare som går så långt att de påstår att de finska inte är zigenare..bl.a. för att de bär svart (och för att de knappast talar romani)..men sånna där "gruppfejder" är nåt jag inte håller med om. Jag tycker det är ganska uppenbart att kaalet (de finska) är zigenare om vi tittar på våra respektive utseenden och våra renhetsvanor.
Aga/smisk..ja, nog hände det förr att zigenska barn fick smisk, precis som svenska fick det förr, men det är inget som lärs ut att man ska göra så nu. Jag vet dock att min mamma och hennes syskon fick stryk då de var små, min morfar var en man med mycket häftigt temperament och jag var livrädd för honom då jag var barn.
Zigenska barn har dock relativt mycket frihet att vara egna individer, man har tolerans för hur barn är, det är om de bryter mot de grundläggande värderingarna som bestraffningar kan bli aktuellt, våld har aldrig varit en grundläggande uppfostringsmetod och är det definitivt inte idag.
Om du byter efternamn till din mammas (vad heter finska zigenare? De jag känner till heter Lindberg, Grönfors o Schwartz!
) så kan du få problem med jobb o bostad. Jag har ett svenskt efternamn och skulle nog inte byta till Taikon, Caldaras, Dimitri, Bessik eller Millon..mycket för att min man har ett arabisk-klingande namn, så om vi båda har "konstiga" namn så blir det ännu svårare för oss med t.ex. bostad.
Det är okej att du har ett judiskt förnamn, många zigenare har ju svenska förnamn. Ofta har vi flera namn, ett hemligt som bara mamman vet om, ett som används bland zigenare och ett som används bland gaje. Jag tycker att de finska zigenare jag träffat ofta har lite spansk/italiensk-klingande namn, t.ex. Robertino, Valentino..åt det hållet. Kanske Indianica har bättre koll på finsk-zigenska namn??