• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

nicos mamma

Ja, det låter som om hon har personliga problem också..utöver vad som kan ske rent "kulturellt"..jag o min man har varit tillsammans ca 8 år, med ett uppehåll på ca. ett år..då träffade jag en italiensk kille..av nån anledning tyckte min mamma SÅ mycket om honom (han var typ svinrik, kanske därför haha?)..så hon blev ännu mer sur mot min man då vi valde att återförenas igen..suck..man kan inte göra nåt åt dem, är det bättre att inte ha kontakt så är det, det är svårt att förändra folk..

• marina81

Tänkte bara påminna alla att det inte längre är tillåtet att skriva hälsningsfraser på romani

• mammatillpojkar

marina81

ja mitt och min svärmors förhållande har gått upp och ner.. men det har mest varit negativt.. jag har bara så himla svårt att förstå hur man kan ha favoriter mellan sina barn och att man visar det så himla tydligt.. det roliga är att dom barnen som har strulat till det mest, det är dom hon favoriserar.. min sambo och 2 av hans bröder har nästan alltid fått klara sej själva (sen dom va små) medans dom 3 flickorna och den 4:e brodern blivit sååååå bortskämda.. det är samma sak med barnbarnen, tur att min son är så liten så att han inte förstår men dom andra stackarn är ju stora och dom kan inte fatta varför deras mami behandlar dom så konstigt!!! men men, det är ju som sagt inte alla zigenare som är såhär dom flesta jag har träffat har ändå varit väldigt trevliga mot mej fast jag är svensk.. min svärfar har jag dock inte heller några problem med.. men hur har det fungerat för dej att vara "halv".. bor dina föräldrar tillsammans..???

• jguz

Marina skrev:
    Tänkte bara påminna alla att det inte längre är tillåtet att skriva hälsningsfraser på romani

Jenny frågar:
    Varför inte?

Kram

• marina81

För att det blivit tjaffs om att nån skrivit nåt på arabiska som nån sen påstod var nåt elakt och så har det blivit bestämt att man inte får skriva nåt på nåt språk annat än på svenska, engelska, norska, danska. Men jag säger såhär..romani är ett minoritetsspråk i sverige och det ska accepteras som sådant och får användas i kontakt med myndigheter t.ex...det är annat än t.ex. arabiska, som inte har minoritetsstatus..tycker det då är fel att inte få skriva några ord på det!

• marina81

nicos mamma

ja, det är båda och att vara "halv"..mot den zigenska släkten känns det som man måste "bevisa" att man är zigenare, mot den svenska..ja, vi har inte så bra kontakt. Mamma o pappa är fortfarande tillsammans, otroligt nog. Det är inte alltid lätt att få det att funka med olika kulturer, det märker jag ju själv av.

• Halv zigenare

Hum...

Marina, du nämnde förut att zigenare har en ganska speciell andlig tro, och jag är lite nyfiken om det.

Skulle du kunne skriva lite om var de tror på?`
    (efter döden, etc.)

• marina81

Ok, jag ska skriva ner så fort jag får tid..jobbar en massa nu, har tagit på mig extrapass så jag har inte tid att vara här så mycket..

• marina81

Nu, min kära vän ska jag försöka randra ner nåt (randra = skriva, måste tänka på FL:s språkregler ) Det är sent o jag är trött, så du får fråga upp mer sen!

Jo, Gud kallas för Del eller Devel
    Djävulen kallas för Beng

Romer är alltid monoteister, vi tror på en gud, oavsett vilken religion vi officiellt tillhör, så har monoteismen alltid funnits med. Ödet är viktigt, det styr våra liv, det kan man inte undkomma. Det som händer, det händer, är vår filosofi. Man måste visa respekt för en döende, för annars kan den komma tillbaka o "spöka" för en. Förfädernas andar kallas muló, och de vill man inte få efter sig. Därför ska man bränna alla tillhörigheter som en död lämnar efter sig, eller sälja det till gajé (icke-zigenare). Dör någon i hemmet så måste man flytta sen. Man pratar inte om de som är döda.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Halv zigenare

Heh, hallå.

Aha, jag trodde att det var lite tvärt om, att man skulle bevara föremål som den döde hade uppskattat i livet, och så. Men så var tydligen icke fallet...

Jag tackar och bockar för infon!, alltid kul att lära sig lite :)...

Svar på tråden Romer/zigenare