• elvinaOstefan

Skulle du köpa ut?

Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör". 

Devin, det finaste vi har ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa ut?
  • Tésan

Nej! förbjuder nog henne hellre att gå på festen.

Sänk inte andra för att höja dej själv
  • lyckligmamma
    Guldrosen skrev 2008-09-15 22:08:57 följande:
    Jo, jag vet faktiskt att mina barn inte dricker. Vi bor på landet och de måste alltid hämtas. Det har hänt att de ringer oss mitt i natten och vill att vi ska hämta dem för att de andra festdeltagarna är för fulla och de tycker inte att det är roligt på festen längre. Givetvis åker vi och hämtar dem då. De har inte behov av att supa. De och deras närmaste vänner kan ha roligt utan alkohol.Jag tycker personligen att man talar om för sina barn att man inte kan ha roligt utan alkohol därför skickar man med dem alkohol.Så visst finns det änglar...
    Jag tycker personligen att man talar om för sina barn att man inte kan ha roligt utan alkohol därför skickar man med dem alkohol

bra sagt

Det finns anledningar till varför barn INTE ska dricka, lagen är till för att följas. Visst hon komme r att dricka, smaka, men ser jag min dotter full, då blir jag sur!
    Barns kropp och hjärna är inte utvecklat innan 20 år. ach speciellt inte psyket!
  • Guldrosen

Nicole Bitchie skrev 2008-09-15 22:04:39 följande:

Ja, jag hade köpt ut.Bättre att hon får en kontrollerad mängd, "kvalitets" alkohol än något skit som man inte vet vad det är. Oavsett hur man gör kommer de ändå att dricka, sprit är inte direkt svårt att få tag på i den åldern men den spriten man kan få tag på svart kan innebära en hel del risker, därför anser jag att det är bättre att köpa ut och ha visst kontroll.Mina föräldrar hade en ganska liberal inställning till sprit när jag var tonåring, sprit var ingenting som var förbjudet och därför lockade det ej heller så som det gjorde vissa andra.Jag var aldrig någonsin asplakat eller liggandes spyende i något dike, jag blev aldrig heller hämtad av snuten eller magpumpad - vilket många, många av mina vänner med sk "ansvarsfulla" föräldrar blev. Tro det eller ej, men det som hade de striktaste föräldrarna var också de som flippade mest.
    Enligt poliserna och socialarbetarna som talade på en föreläsning för föräldra så är det de föräldrarna med tillåtande attityd som oftas får barn som börja dricka och röka tidigt och får mest problem. Så det där med att ansvarsfulla och lagliga föräldrar alltid får det värsta busarna är en myt.

Vi har en liberal syn på alkohol. Vi vuxna dricker gärna ett glas vin till maten. Alkohol är inte förbjudet för vuxna, men för barn.
  • Guldrosen
    Nintendo skrev 2008-09-15 21:59:28 följande:
    Nej jag hade inte tyckt att det var pinsamt att bli dömd för langning. Om jag bryter mot lagen så har jag en anledning till det och den står jag för. Jag tycker att det är bättre att köpa ut så jag har lite "koll" på vad som dricks istället för att låta ungen köpa en massa mög. Givetvis kommer dem att dricka annat också men säkert inte lika mycket.
    Tror du inte att alla som bryter mot lagen och blir dömda har en anledning? Hur tror du att samhället skulle se ut med ditt resonemang?
  • lunkentuss

Får jag ett sånt svar får hon inte ens gå på fest...
    Annars hade jag köpt lite till bara henne/honom, ja.
    Met beror helt på hur hon(han beter sig och jag känner att jag kan lite på att hon/han sköter sig och inte dricker sig redlös.

• Majasmamma07

ok...vi bodde ju inte så till. Får de aldrig skjuts hem av annan? Sover borta?

Guldrosen skrev 2008-09-15 22:08:57 följande:
    Jo, jag vet faktiskt att mina barn inte dricker. Vi bor på landet och de måste alltid hämtas. Det har hänt att de ringer oss mitt i natten och vill att vi ska hämta dem för att de andra festdeltagarna är för fulla och de tycker inte att det är roligt på festen längre. Givetvis åker vi och hämtar dem då. De har inte behov av att supa. De och deras närmaste vänner kan ha roligt utan alkohol.Jag tycker personligen att man talar om för sina barn att man inte kan ha roligt utan alkohol därför skickar man med dem alkohol.Så visst finns det änglar...
  • Ms TB

En kompis köpte för många år sedan ut åt hennes lillebror, hon köpte 4 cider enbart (han var nog 16 då) och tänkte att det var en rimlig gräns.. på natten åker han in på akut magpumpning då han varit medvetslös. Givetvis hade han druckit mer än de 4 cidrarna och hon hade dåligt samvete och rejäl ångest.

Att man köper ut garanterar absolut inte att ungen bara dricker det man själv köpt.
    Sen sitter man där med samvetet och inser att man stjälpt och inte hjälpt sitt barn. Nu är det inte så för alla, men varför riskera något?

• Okaa san

De gör saken 10 ggr värre.

Tésan skrev 2008-09-15 22:11:57 följande:
    Nej! förbjuder nog henne hellre att gå på festen.
    Life i fragile
  • Waldo

Nej, aldrig, punkt slut

Och det hade inte varit särskilt intelligent att dra den om att då dricker jag hembrännt.
    För då hade det inte blivit någon utgång alls!

• UFS
    Waldo skrev 2008-09-16 13:03:47 följande:
    Nej, aldrig, punkt slutOch det hade inte varit särskilt intelligent att dra den om att då dricker jag hembrännt.För då hade det inte blivit någon utgång alls!
    *skriver under*
  • Guldrosen
    Majasmamma07 skrev 2008-09-15 23:03:23 följande:
    ok...vi bodde ju inte så till. Får de aldrig skjuts hem av annan? Sover borta?
    Det är så gott som alltid vi som hämtar. De få gångerna de åkt med någon annan har de kommit in till oss innan de går och lägger sig. Och hittills har de aldrig varit onyktra eller luktat alkohol. De vill för det mesta inte sova borta. De gånger de sovit borta har det varit hos kompisar som inte heller dricker. Som sagt, jag är så tacksam och lycklig över att jag inte har problem med tonåringar som dricker och/eller röker.
  • Bengtsson1989

Om du får det till svar så kan du ju informerna henne om att man inte blir blind av hembrännt, det som räknas som det riktigt farliga i hembränt är metanolen som det bildas oerhört lite av.

När man bränner sprit så jäser man först mäsk och om man hande jäst vin så hade man bara låtit det jästa sen är det klart och där är finkel i det, men om man bränner det så serparerar man på ämnena och mindre finkel än det som va i vinet följer med.. det kvittar hur dåligt brännvinet blir man kan inte dö av det! Och om hon då säger att det inte finns kräkmedel i det så kan du informera henne om att hon har fel igen.. Det är en ren myt som har hngt med länge tillochmed systemet förnekar till att dom häller i kräkmedel.. och om man tänker rätt logiskt så har inte systemet rätt till att korka upp spriten och tillsätta en substans som gör att man kräker och sen korka igen det igen! och har hon inte gett sig då och står svars lös så finns det ng inte så mycket att göra.. men enligt min mening alla ungdommar dricker sprit och då är det bättre att du ger dom sprit tex cider eller öl eftersom det är lätt att känna efter när man blir full.. och säg till dom att dom bara ska dricka det.. dricker dom nått annat så är det sista gången man köper ut.. fungerar ju mkt bättre än att inte ge dom sprit, då kanske dom måste gå till en langare som sitter i en skum v70 med tonade rutor å sen gå in i bilen och åka iväg för att deala.. man vet aldrig vem det kan vara och han kanske inte bara sysslar med sprit kanske cannabis? MVH Daniel

• demokrati tack

Min dotter är 19 och jag köper inte till henne...
    Vill hon ha så ordnar hon det själv...

Svar på tråden Skulle du köpa ut?