• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • JosefinU

För mig känns det här sa väldigt okomplicerat: hur stor är den uppoffringen man gör genom att inte använda ordet neger, när det finns alternativa ord, jämfört med det man vinner genom att nagra (om än fa personer) slipper känna sig kränkta?! Nej, inte särskilt stor.

När den negativa laddning av ordet tar slut nan gang i framtiden, kanske man kan ta fram och använda ordet igen. Man behöver inte grata blod för att ett ord, som inte har nan särskild laddning för en själv, skulle försvinna för ett tag. Jag skulle inte känna mig det minsta ledsen.

• vårsol

CoolJen min teori om varför ordet är negativt laddat finns tidigare i tråden. Historien är inte så lätt att ändra på. Om någon mår dåligt av att jag kallar denne neger så gör jag naturligtvis inte det, det handlar om rent hyffs.

• JosefinU

Maria79: menar du verkligen att du tar illa vid dig av "Finska pinnar"?! Eller ljuger du? Har nagon använt det uttrycket för att kränka dig?

VIVO: det var en bra inställning du har!

CoolJen: jag tycker inte att det är fel att välja bort det ordet, MEDANS man kämpar mot att fa bort den negativa laddningen. Det ena utesluter väl inte det andra? Jag tror i detta fallet att det inte gar att vips sudda bort en laddning över en natt, som ordet har fatt över en lang tid. Det krävs ett mera langsiktigt arbetande. Och medans jag kämpar, sa väljer jag bort det uttrycket. Det gar att deltaga i en debatt om ett ord, utan att man använder det ordet själv, eller?!

• Snurp

CoolJen, skrev att ordet Negro betyder Svart på spanska !!

Vad säger då spanjorer om sina svarta medborgare?
    Neger / Negros kan de ju inte säga....?

• pssst

I en del länder i Sydamerika kallar man ofta obildade, fattiga eller kriminella för negros. Även där kan det vara ett negativt laddat ord.
    Jag är så trött på tjatet om ordet neger eller icke.
    Jag tror att i vissa kretsar är det accepterat och i andra inte. Vill man passa in så ska man väl kanske sköta sina ord eftersom alla inte tycker att det är ok och en del kan ta illa upp.
    Jag tycker att det bästa är att hitta en bra synonym till ordet neger, ingen tar skada av ett utöka sitt ordförråd.

• kajsalisah

CoolJen: Jag säger bara suck! Vad som står i någon ordlista tycker inte jag är relevant här.........för mig handlar det om ursrpung av ord och VARFÖR de svarta började tycka illa om ordet!!! Återigen, slavhandlarna och jordägarna kallade de svarta för niggers och behandlade dom som skit SEN har ordet fortsatt använts ända fram i våra dagar ibland nedvärderande ibland bara av gammal vana........

Vårsol: Just det: rent hyfs.....

Tack för mig.....puh

• Maria 79

Får man säga negress då?
    Säkert tionde gången som jag frågar detta utan att få ett enda svar!!

• Jossebell

kan man inte säga neger så kan man inte säga negress. Själv så säger jag neger men viskar lite för jag vet inte om det är korrekt. Mina barn som har bott en sväng i usa säger givetvis att man inte får säga det. Men negerboll går bra. Det är ett bakverk och inget annat!

• Snurp

Har också en fråga.

Bodde i England ett antal år och hade en hel del svarta vänner. Visst var vi Black people and White people, men ville vi beskriva en persons utseende och denne var en neger så hade ingen emot att man sa detta.

Alltså här min fråga:

Är det bara i USA som de är så känsliga med vad de kallar schokladbruna människor?

Är de schokladbruna människorna mer toleranta med ordet neger här i Europa?

• Bert Karlssons ena son

Klart som fan att man får säga neger! Alexander Bard höll ett bra uttal om det ordet och dess historia. "Om man säger att en svart människa är neger så är man inte rädd för att bli kallad rasist"

• Betty Boop
    Bert Karlssons ena son skrev 2017-04-11 22:11:03 följande:

Klart som fan att man får säga neger! Alexander Bard höll ett bra uttal om det ordet och dess historia. "Om man säger att en svart människa är neger så är man inte rädd för att bli kallad rasist"

Man får varken säga neger eller lyfta trådar som är 13 (etta trea, tretton, TRETTON) år gammal!
  • oOOo  oOOo
    Betty Boop skrev 2017-04-13 20:47:25 följande:
    Man får varken säga neger eller lyfta trådar som är 13 (etta trea, tretton, TRETTON) år gammal!
     13 år är väl ganska safe. Att lyfta trådar från tiden då det var ok att säga neger är kanske lite mer känsligt :D
Svar på tråden Får man säga neger?