• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Videli
    Kavat skrev 2009-06-29 22:10:22 följande:
    Kanel är rättså vanligt att man reagerar på, eller tja, inte helt ovanligt då det är så starkt. Men om jag minns rätt brukar de kalla det överkänslighet, dvs sällan allergi. Är ni minsta osäkra på vilket det är, så kan ni testa med rena havregryn och kanel mot huden på underarmen på olika ställen och se om det blir någon reaktion där.
    Jag smart ska testa kanelen.

Men kan hvaregryn oxå ge det typen av känslighet?
  • Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-29 19:47:53 följande:
    Har ingen aning om den. Vi brukar använda Scans "Klassisk bredbar Leverpastej" eller deras Original Ugnsbakad (har jag för mig den heter) eller Willys bredbara
    Det va nog den bredbara jag sett för länge sen men inte hittar på nu. Får ta och kika på willys istället då. Visste inte att deras va mjölkfri.
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-06-29 22:07:58 följande:
    Den med två små delar är inte Pastejkökets.Men det känns säkrare att köra Scans än den om man har mjölkallergi eftersom nästan alla scans är mjölkfria och Pastejkökets bara skrivit laktosfri... Misstänker att den körs i samma maskiner som mjölk, men inte säker. För hade den körts separat borde de ju fått märka mjölkfri...?
    Lillasnigel07 skrev 2009-06-29 22:05:20 följande:
    Finns många mjölk- & glutenfria sorter. Bl.a. en ekologisk. Kan det vara scans? Har slängt förpackningen...
    Vi behöver egentligen inte glutenfri, men den vi brukar köpa från arbogapastej är både mjölk- och glutenfri så det va därför jag skrev så. Visste inte attd et fanns så många mjölkfria sorter. Dom innehåller inte ägg heller eller? Det är ju mjölk- och äggfritt vi har till lilltjejen.

Jag får ut och läsa lite i affärerna. Vore ju smidigt om jag kunde hitta nån på coop forum eftersom det är där vi handlar mest, men annars har vi ju Willys också så då kan jag alltid åka dit och köpa deras. Tack för hjälpen allihop!
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-30 09:05:52 följande:
    Kavat skrev 2009-06-29 22:07:58 följande:Vi behöver egentligen inte glutenfri, men den vi brukar köpa från arbogapastej är både mjölk- och glutenfri så det va därför jag skrev så. Visste inte attd et fanns så många mjölkfria sorter. Dom innehåller inte ägg heller eller? Det är ju mjölk- och äggfritt vi har till lilltjejen. Jag får ut och läsa lite i affärerna. Vore ju smidigt om jag kunde hitta nån på coop forum eftersom det är där vi handlar mest, men annars har vi ju Willys också så då kan jag alltid åka dit och köpa deras. Tack för hjälpen allihop!
    Eftersom jag ändå håller på att duka fram frukost kan du få innehållsförteckningarna här på en gång:

Scan klassisk bredbar: Fett fläsk, grislver, vatten, potatismjöl, socker, koksalt, druvsocker, lökpulver, kryddor, antioxidationsmedel E301, arom, konserveringsmedel E250

Willys leverpastej bredbar: Grislever, vatten, griskött, fett från gris, potatismjöl, bindväv från gris, koksalt (med konserveringsmedel E250), socker, krydor (lök, ingefära, kryddextrakter (kardemumma, muskotnöt, nejlika, peppar, timjan)

Scan har utöver klassisk bredbar och Original ugnsbakad även en Ugnsbakad provescal (dock med smakförstärkare E621) och även en skivbar (som innehåller fruktkärnmjöl E410) som är utan mjölk och ägg mm.

Willys har både vanlig, light och med gurka som alla är utan mjölk, ägg, soja mm i innehållsförteckningarna

Det är de som jag kommer på så här ur minnet.
  • Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-30 09:43:21 följande:
    Eftersom jag ändå håller på att duka fram frukost kan du få innehållsförteckningarna här på en gång:Scan klassisk bredbar: Fett fläsk, grislver, vatten, potatismjöl, socker, koksalt, druvsocker, lökpulver, kryddor, antioxidationsmedel E301, arom, konserveringsmedel E250Willys leverpastej bredbar: Grislever, vatten, griskött, fett från gris, potatismjöl, bindväv från gris, koksalt (med konserveringsmedel E250), socker, krydor (lök, ingefära, kryddextrakter (kardemumma, muskotnöt, nejlika, peppar, timjan)Scan har utöver klassisk bredbar och Original ugnsbakad även en Ugnsbakad provescal (dock med smakförstärkare E621) och även en skivbar (som innehåller fruktkärnmjöl E410) som är utan mjölk och ägg mm.Willys har både vanlig, light och med gurka som alla är utan mjölk, ägg, soja mm i innehållsförteckningarnaDet är de som jag kommer på så här ur minnet.
    Då finns det ju massor att välja på. Blev lite orolig när jag inte hittade dom jag brukar köpa. Tack så jättemkt för hjälpen!
  • CountryGirl 72

Hej !
    Ny på denna tråden.
    Har en son på drygt 5 månader. Han har reagerat på semper risgröt med banan. (smakis 3 tsk) Fick nässelutslag över hela kroppen. Dock hade han fått detta i en vecka innan han fick en reaktion. Där efter så väntade vi i en vecka för att testa ren havergryn som jag självmixat från en axa paket. gick oxå bra i en vecka sen kom nässlutslag. Midsommar atfon skulle sambon vara snäll och ge honom semper 2 tillägg för att jag skulle få vila. Han fick i honom 30 ml , han fick en så kraftig reaktion att vi fick ta ambulas till akuten. Nu är jag rädd för att ge honom något. Jag helammar men det funkar ju inte hur länge som helst. Ni får gärna adda mig till msn om ni vill, vill jättegärna ha råd och tips på vad jag kan ge honom.
    Tack på förhand!

• Blå Flygare

CountryGirl 72 skrev 2009-06-30 18:03:54 följande:

Hej ! Ny på denna tråden. Har en son på drygt 5 månader. Han har reagerat på semper risgröt med banan. (smakis 3 tsk) Fick nässelutslag över hela kroppen. Dock hade han fått detta i en vecka innan han fick en reaktion. Där efter så väntade vi i en vecka för att testa ren havergryn som jag självmixat från en axa paket. gick oxå bra i en vecka sen kom nässlutslag. Midsommar atfon skulle sambon vara snäll och ge honom semper 2 tillägg för att jag skulle få vila. Han fick i honom 30 ml , han fick en så kraftig reaktion att vi fick ta ambulas till akuten. Nu är jag rädd för att ge honom något. Jag helammar men det funkar ju inte hur länge som helst. Ni får gärna adda mig till msn om ni vill, vill jättegärna ha råd och tips på vad jag kan ge honom. Tack på förhand!
    Jag hade backat med alla former av smakisar (även ersättning!) till minst 6 mån. Ibland behöver bara tarmen läka och mogna för att de ska tåla mat. Det mildaste om man har allergier ska vara rotfrukter, därefter majs. Det är vad vi blivit rådda att börja med till vår grabb. De vanligaste allergenerna är mjölk, soja, ägg, vete, havre, fisk. Var det den mjölkfria gröten ni testade med? Axa har väl inte ren havre, det är väl bara Semper som har? Eller du menade enbart havre?
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-06-30 09:05:52 följande:
    Kavat skrev 2009-06-29 22:07:58 följande:Vi behöver egentligen inte glutenfri, men den vi brukar köpa från arbogapastej är både mjölk- och glutenfri så det va därför jag skrev så. Visste inte attd et fanns så många mjölkfria sorter. Dom innehåller inte ägg heller eller? Det är ju mjölk- och äggfritt vi har till lilltjejen. Jag får ut och läsa lite i affärerna. Vore ju smidigt om jag kunde hitta nån på coop forum eftersom det är där vi handlar mest, men annars har vi ju Willys också så då kan jag alltid åka dit och köpa deras. Tack för hjälpen allihop!
    Har arbogapastej en mjölkfri!? Det har jag missat helt och då har jag ändå letat eftersom jag helst åt Arbogapastej förut. Måste nog ta och leta en ny sväng!
  • Jasusu
    CountryGirl 72 skrev 2009-06-30 18:03:54 följande:
    Hej !Ny på denna tråden. Har en son på drygt 5 månader. Han har reagerat på semper risgröt med banan. (smakis 3 tsk) Fick nässelutslag över hela kroppen. Dock hade han fått detta i en vecka innan han fick en reaktion. Där efter så väntade vi i en vecka för att testa ren havergryn som jag självmixat från en axa paket. gick oxå bra i en vecka sen kom nässlutslag. Midsommar atfon skulle sambon vara snäll och ge honom semper 2 tillägg för att jag skulle få vila. Han fick i honom 30 ml , han fick en så kraftig reaktion att vi fick ta ambulas till akuten. Nu är jag rädd för att ge honom något. Jag helammar men det funkar ju inte hur länge som helst. Ni får gärna adda mig till msn om ni vill, vill jättegärna ha råd och tips på vad jag kan ge honom.Tack på förhand!

Håller med blå myran i allt hon skriver. Backa med smakisarna. Bröstmjölk kan barn oftast leva längre på än vad man faktiskt tror.

• Slippy
    Amulett skrev 2009-06-30 20:18:53 följande:
    Har arbogapastej en mjölkfri!? Det har jag missat helt och då har jag ändå letat eftersom jag helst åt Arbogapastej förut. Måste nog ta och leta en ny sväng!
    Jo dom har en skivbar. En sån där upp och nervänd med kupa. Den som är mjölk- och glutenfri är röd på förpackningen och den vanliga är grön.

Här är en länk: www.arbogapastej.se/
  • Slippy
    Slippy skrev 2009-06-30 21:58:03 följande:
    Jo dom har en skivbar. En sån där upp och nervänd med kupa. Den som är mjölk- och glutenfri är röd på förpackningen och den vanliga är grön. Här är en länk: www.arbogapastej.se/
    Nu blev det visst knepigt med länken igen, men du kaan ju kopiera den.

Den där leverpastejen är ju skivbar, men vi brukar bre på den på lilltjejens mackor ändå och det funkar lika bra som dom som är bredbara.
  • Allrona

Hej

Min dotter har haft eksem ända sedan hon var några veckor. Slutade då med mjölkprotein och nästan alla eksem försvann. Efter några månader provade vi mjölkprotein igen och då var det inga problem.
    Efter ytterligare några månader fick hon astma. Hon har alltid haft lite eksem, knäveck, armveck, mage, lår. Nu är hon 15 månader och har fått mer eksem och även i ansiktet och på halsen. Vi har upptäckt att hon reagerar kraftigt mot curry och har uteslutit det. Men jag misstänker att hon reagerar på fler saker och söker därför tips på andra födoämnen de som reagerar på curry brukar reagera på.

• Amulett
    Allrona skrev 2010-05-24 18:31:25 följande:
    HejMin dotter har haft eksem ända sedan hon var några veckor. Slutade då med mjölkprotein och nästan alla eksem försvann. Efter några månader provade vi mjölkprotein igen och då var det inga problem. Efter ytterligare några månader fick hon astma. Hon har alltid haft lite eksem, knäveck, armveck, mage, lår. Nu är hon 15 månader och har fått mer eksem och även i ansiktet och på halsen. Vi har upptäckt att hon reagerar kraftigt mot curry och har uteslutit det. Men jag misstänker att hon reagerar på fler saker och söker därför tips på andra födoämnen de som reagerar på curry brukar reagera på.
    En ny tråd öppnades innan alla fick evigt liv. Familjeliv skulle stänga de gamla, men det verkar ha gått så där ... den aktiva tråden är:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • susannaelectra

Någon som vet vart soyatoo säljs någonstans? Har sett online men tänkte om någon visste om det kanske finns på Willys, ica eller Coop?

Svar på tråden Allergitråden!