• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • HannaS86
    Bette skrev 2009-08-06 09:20:15 följande:
    Jo fast det måste ändå vara upp till den donatorn hur hon/han gör, du handlar på ditt sätt och den donatorn på sitt sätt eller hur. Bette
    Jag har aldrig sagt att jag bestämmer över hur donatorerna gör utan jag har bara uttryckt min åsikt precis som dig.
  • HannaS86
    Marelb skrev 2009-08-08 22:36:35 följande:
    Hej hopp! Jag hoppas på att kunna få donera i framtiden. Kul att läsa om era resonemang. Det är mycket möjligt att jag blir korsdonator. Jag förstår inte riktigt hur ni tänker? Jag menar, om jag korsdonerar, det blir ju inte en mindre i kön. En försvinner till dem men jag kommer ju till för någon annan. -1 och sen +1. Hade jag donerat "i alla fall" så hade det ändå blivit -1 eftersom "mitt" par så småningom fått en donator och +1 pga av mig. Tänker jag knas eller? Förstår liksom inte grejen...
    Det blir inte +- 0 om en person som ändå tänkt donera gör en korsdonation istället. När jag ställer mig som donator blir det +1 donator i kön.

Om jag istället hade gjort en korsdonation blir det +0 donatorer i kön om du förstår hur jag menar.. En donator försvinner medan en (jag) tillkommer.

Så mitt val är att kön får ha sin ordning och att de som väntat längst får min donation :) Men jag tycker absolut att du gör rätt som kordsonerar då det är din bästa vän som behöver en äggdonation! I mitt fall känner jag ingen som behöver det.
  • Anki85

kikar in här i er tråd
    jag har bestämt mig för att donera ägg, och hoppas kunna göra det längre fram har tagit kontakt med karolinska fertiliteskliniken, men har inte kunnat komma på undersökning än pga att jag väntar mitt 4e barn som beräknas komma i november.
    men kliniken skulle höra av sig nästa sommar då jag förmodas ha slutat amma.

men väldigt kul att få läsa lite i er tråd om hur ni gör och funderar över mm.
    mvh Anki

• Heureka

Hej hoppar in här och hoppas att ni kanske kan svara på mina frågor. Kommer inte på alla nu, men det dyker säkert upp fler.

Jag är nu gravid genom IVF, BF i januari. Äggen eller simmarna är det inge fel på utan det är blockerade äggledare som är vårt problem. Har fått tillbaka toppägg alla gånger. Jag vill donera så fort jag kan efter förlossningen, jag vill ge tillbaka liksom.

- När kan jag komma på tal för donation? alla undersökningar är ju gjorda iom IVF, och jag kommer troligen att spraya synarela direkt efter förlossningen mot endometriosen.
    - Jag har tidigare fått ut ca 9 ägg/gång, går alla dessa ägg till samma mottagare eller till 9 olika mottagare?

Är det något jag bör tänka på???

Min graviditet, min mage - jag tänker puta och njuta. BF 11/1-10
  • 1814
    Heureka skrev 2009-08-13 07:39:25 följande:
    Hej hoppar in här och hoppas att ni kanske kan svara på mina frågor. Kommer inte på alla nu, men det dyker säkert upp fler. Jag är nu gravid genom IVF, BF i januari. Äggen eller simmarna är det inge fel på utan det är blockerade äggledare som är vårt problem. Har fått tillbaka toppägg alla gånger. Jag vill donera så fort jag kan efter förlossningen, jag vill ge tillbaka liksom. - När kan jag komma på tal för donation? alla undersökningar är ju gjorda iom IVF, och jag kommer troligen att spraya synarela direkt efter förlossningen mot endometriosen. - Jag har tidigare fått ut ca 9 ägg/gång, går alla dessa ägg till samma mottagare eller till 9 olika mottagare? Är det något jag bör tänka på???
    Fråga nr 1 - ska du amma?

Gällande äggen så tror jag man kan ge till max 2 olika mottagarpar om man får ut mer än 10 ägg. Om man donerar många gånger får man ändå max ge upphov till 6 barn.
  • Heureka

Har väl planerat att amma ett tag, sen vet man ju inte om det funkar. Är det först efter amning som man kan bli aktuell???

Min graviditet, min mage - jag tänker puta och njuta. BF 11/1-10
  • 1814

Japp, de vill inte att man ammar när man tar hormonbehandling osv... eller ja inte där jag går, men jag tror det är samma överallt.

• Linda Al

Idag fick jag tid i början av september för andra provtagningen! Om allt går som det ska, blir det donation i mitten på oktober, som det ser ut nu.
    Känns spännande och BRA att väntan äntligen är över. Man har ju tänkt på det en hel del det senaste halvåret.

• anemonasussegotta

Åh LindaAl!! Du är Stråålande! Jag håller tummarna och önskar både dig och mottagarna lycka till!!!

• HannaS86

Anki: Det är bara att fråga på om det är nåt du funderar över, jag har tyckt att det varit jätteskönt att kunna diskutera allt med andra under donationerna.

Heureka: Man försöker få fram lite fler ägg, runt 15 för att kunna ge till två par. Eller i alla fall är det så på Sahlgrenska men det är ju på sätt och vis bra att du gjort IVF för då har de ett hum om vilken dos som passar dig :)

Linda: Vad roligt! Uppdatera hur det går, biverkningar o hela kittet ;)

• Linda Al

Tack! Ja, jag ska uppdatera det som händer, och säkert också fråga en massa mer.

• Mjölk

Hej! Har inte varit här på länge! Och nu måste vi starta en ny tråd men jag kunde inte göra det. Nån som kan?

• Linda Al
    Mjölk skrev 2009-08-15 08:49:13 följande:
    Hej! Har inte varit här på länge! Och nu måste vi starta en ny tråd men jag kunde inte göra det. Nån som kan?
    Jag tog mig friheten att starta en ny, eftersom ingen annan gjorde det idag. Hoppas den blev som den skulle!

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • äggmacka

Några frågor från mig som funderar på att dela med sig.

Är hpv ett förhinder för äggdonation? Testade positivt för en ofarlig hpv-variant ett par år sedan. Annars så har farsan astma, men inte jag, är enda ärftliga sjukdomen jag känner till i familjen.

Kan man vara sexuellt aktiv (jag använder p-piller) tiden före donationen eller ska man unvika det? (vet ju att man brukar ska undvika sex ca 2 veckor efter proceduren) Vilka preventivmedel (förutom kondom) kan man använda om man är äggdonator? Hur tidigt bör jag byta preventivmedel innan man börjar processen?

Hur länge tar behandlingen och hela köret? För donatorn alltså. Man ska ju äta hormoner och besöka psykolog och vad det nu var. Kan man bli färdig på typ en månad eller tar det längre tid? Från första besök till sista, menar jag. Äter man nån medicin efteråt?

Har verkligen ingen aning om hur allt detta går till, känner bara att man vill va lite "superhjälte" för sina barnlösa systrar i världen.

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9