• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • SaramedM

Vad kan jästsvamp ge för symtom menar läkarna?

• kaffemamma

åh, jag har hört det där många gånger, tex på föresläsningen med dr Mumper. Men nu kommer jag bara ihåg lite: när de beter sig som berusade är ungefär som jag kommer ihåg det. Tex skrattar oförklarligt på konstiga tidpunkter (ofta mitt i natten förut för vår del), nattvak, en del annat, magrelaterat har jag för mig.
    Här finns lite info, hann ej kolla källan noga eller hur intressant den var:
    www.parentsofallergicchildren.org/autism_&_yeast.htm

• SaramedM

jag har också hört det och glömt bort det

Funderar kring M´s mage så mycket, hon har så himla ont

• kaffemamma
    SaramedM skrev 2009-11-04 14:22:55 följande:
    jag har också hört det och glömt bort det Funderar kring M´s mage så mycket, hon har så himla ont
    Har ni fått göra test ang jäst, streptockocker och parasiter? Min son har tex Blastocystis Hominis (www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx ) som enligt vanlig läkare inte är det minsta konstigt och inget man gör något åt, men enligt andra ställer till massa problem. Ibland behandlar man den inom vanlig sjukvård.
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-11-04 15:58:15 följande:
    Har ni fått göra test ang jäst, streptockocker och parasiter? Min son har tex Blastocystis Hominis (www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsr... ) som enligt vanlig läkare inte är det minsta konstigt och inget man gör något åt, men enligt andra ställer till massa problem. Ibland behandlar man den inom vanlig sjukvård.
    Nej jag tror inte det, kan man göra de proverna även via vanliga läkare? vi har en bra just nu som gärna vill hjälpa oss och om jag är tillräckligt påläst inför måndag kanske jag kan komma någon vart...
  • kaffemamma

absolut, man kan göra de testerna! Länken ovan är ju från hyfsat officiellt håll. Även detta hittade jag förut via smittskyddsinstitutet om en av de amöbor sonen har: www.smittskyddsinstitutet.se/upload/smittskydd/dientamoeba_gammal_parasit.2000;6(11)119-121.pdf

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod där, men de är ju inte helt främmande för att den kan ha att göra med magproblem. Om du säger att du är orolig för parasiter, streptokocker och svamp och att ni inte kommit någon vart med de andra undersökningarna så tycker jag att ni borde få ta prover, även om läkarna är fortsatt skeptiska till om de kan ha med saken att göra. Ta med lite papepr och undersökninga om du hittar det. Lycka till!

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-11-05 10:35:44 följande:
    absolut, man kan göra de testerna! Länken ovan är ju från hyfsat officiellt håll. Även detta hittade jag förut via smittskyddsinstitutet om en av de amöbor sonen har: www.smittskyddsinstitutet.se/upload/smittskyd...(11)119-121.pdf Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod där, men de är ju inte helt främmande för att den kan ha att göra med magproblem. Om du säger att du är orolig för parasiter, streptokocker och svamp och att ni inte kommit någon vart med de andra undersökningarna så tycker jag att ni borde få ta prover, även om läkarna är fortsatt skeptiska till om de kan ha med saken att göra. Ta med lite papepr och undersökninga om du hittar det. Lycka till!
    Ja jag tror att hon kommer att lyssna på oss, jag tog med foton på M i somras och nu
    Jag vill inte lägga ut bilderna här men jag mailar dig dom när jag kommer hem så kan du se varför jag är orolig
  • kaffemamma

har själv inte sett den än, men det kan kanske var abra uppigning i novembermörkret:

www.autismyesterday.com/trailer.htm

Autism Yesterday is a new documentary that explores an emerging truth many parents are discovering: Autism is a reversible condition through a process known as "biomedical intervention".

Through the eyes of five families and their recovering children, Autism Yesterday chronicles heart-wrenching stories of despair, hope, and recovery.

This 30-minute documentary shares the remarkable story of children recovering from autism -- perhaps the most important health issue of our time.
    l

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2009-11-04 13:22:28 följande:
    Vi kanske ska börja låna böcker av varandra? Låter intressant! Nej, vi har inte behandlat jäst specifikt än. Sonen har jäst enligt proverna, men inte så mycket. Samtidigt är det många faschinerande stirys man hör - rena rama exorsisten-liknande berättelser, och han har många av de symptom som den biomedicinska världen brukar prata om när det gäller jäst. Har frågat vår läkare, först så sa han att eftersom vi skulle göra SCD-kost så tog vi hand om det där. Sen kunde vi ju inte hålla den kosten så då undrade jag om vi inte kanske skulel göra en anti-jäst behandling ändå. Men tydligen skulle vi vänta: vi behandlar streptokocker med en antibiotika just nu, som jag uppfattade så kunde det eventuellt ta hand om jästen också. Vi har ett par steg kvar på första delen av vårt protokoll från DAN-läkaren, sen är dte dags för nya prover. Inget har gett fantastiskt resultat med otvetydlig koppling till det vi gjort (enzymer, ovanlig probiotika, a-vitaminkur och nu den här antibiotikan) men visst går killen framåt mycket, han verkar må bra.
    Ja nästa gång vi ses (kanske dags för en trådträff snart, som den i somras?) tar jag med en hög böcker.
    Min dotter har också "jäst-beteende": skrattar omotiverat, verkar liksom påverkad och "zoned out" ibland. Undrar om man kan få en vanlig svensk läkare att skriva ut antisvampmedicin till en femåring? Pojken i boken jag nämnde fick Diflucan. Kollade i fass.se och den finns i Sverige som medel tex mot luftvägs- eller underlivvsvamp.
    Vad är det för ovanlig probiotika ni ger?
  • Lollipopp

Hej! E helt ny på detta men vill gärna veta vart man gör alla dessa tester, svamp, candida, parasiter mm. Har mailat DAN läkare i Norge men inte fått svar. Ringt scandlab men ej fått tag på dem heller! Kan verkligen den svenska sjukvården hjälpa oss??? Tacksam för svar

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5