Busfrömamman skrev 2009-10-07 23:19:09 följande:
Tack för era svar! Som jag tolkar det så rör sig alltaå merparten av den träningen vid bord eller lek/träningsrum och att annan "träning" som sker spontant som samspel eller andra färdigheter som att tvätta händerna är utöver det. Som Nilsfar säger, då är det ju det mesta av den vakna tiden. Jag måste reda ut det med >Habiliteringen, är rädd att de på dagis kör en timme om dagen och sen är det bra med det. och att de kallar allt för träning, vill inte att hon ska sitta vid ett bord hela dagarna men vill ändå att hon ska ha genomtänkt träning i olika sammanhang de timmar som är bestämt. Blir nyfiken på era arbetspass Nilsfar, är de planerade och sker i speciellt rum? Är de ett visst antal timmar i veckan och hur sätter ni upp nya mål och vilka områden ni arbetar med? Berätta så mycket du orkar och vill Sedan förstår jag att ni har med Sonrise tänket hela tiden , det är ju nästan den största tjusningen med det, att det först och främst är ett förhållnignssätt och inte en metod.
Vi har ett lekrum där vi håller hus en del av dagen.
Vi har ett övergripande mål som hänger med minst två veckor. Assistenterna kan ha med sig en lekidé in i arbetspasset som de kan testa när de får chansen och har bra samspel. En lekidé som bygger på barnets intressen och de mål vi har för tillfället. Om Nils inte intresserar sig för denna lek så är det också helt ok. det finns alltid jättemånga tillfällen att träna det vi håller på med utifrån vad nils vill göra den dagen. Det blir ju ett växelspel mellan Nils och vad han vill göra och att få igång ett samspel där vi sedan kan göra utmaningar.
När vi började kunde vi i princip "isma" en hel dag. Idag är det tvärtom samspel nästan hela dagar.
Vi har utvecklingsmodellen som den huvudsaklika grunden för vilka mål vi sätter upp. I nils fall har det under ganska lång tid handlat om tydligheten i talet. Han har haft en god språkutveckling i övrigt men det är just denna biten som är det som begränsar mest.
En viktig princip är att bara träna med nils när man vill göra det. Att gå in med en känsla av att
"jag vill helst göra något annat" fungerar inte. Då måste vi börja med att komma på ett sätt att hitta rätt känsla.