• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • Ejnie
    Krickeline skrev 2009-10-21 20:51:55 följande:
    Ok, det visste jag inte. Tack för info.Idag på Uppdrag Granskning var det om särskolor versus vanliga skolor, om någon är intresserad. Vi står verkligen i valet och kvalet när det gäller skolval; AS-skola eller vanlig. Någon som har skolbarn som går i vanlig klass? Hur funkar det? I januari är det dags för oss att välja *gulp*
    VI kommer slåss för att sonen ska få ett extraår på dagis (som ju är BRA) så han har chans att komma ikapp lite till. Jag har pratat lite med andra föräldra och de sa att de verit runt mer än andra för att titta på lämplig skola eftersom det gäller än mer att det passar just ens eget barn. I grunder måste det väl vara bäst med vanlig skola men det väsentliga är väl att våga välja mer stöd om det är det som är rätt. Eftersom grundsyftet är att barnet ska få så bra utbildning som möjligt.
    Det är möjligt att gå i vanlig klass med assistent även som särskoleelev. Och att gå i liten klass i vanlig skola. Eller gå i skola för A-barn. Det finns så många varianter...
  • kaffemamma
    Ejnie skrev 2009-10-22 08:57:49 följande:
    VI kommer slåss för att sonen ska få ett extraår på dagis (som ju är BRA) så han har chans att komma ikapp lite till. Jag har pratat lite med andra föräldra och de sa att de verit runt mer än andra för att titta på lämplig skola eftersom det gäller än mer att det passar just ens eget barn. I grunder måste det väl vara bäst med vanlig skola men det väsentliga är väl att våga välja mer stöd om det är det som är rätt. Eftersom grundsyftet är att barnet ska få så bra utbildning som möjligt. Det är möjligt att gå i vanlig klass med assistent även som särskoleelev. Och att gå i liten klass i vanlig skola. Eller gå i skola för A-barn. Det finns så många varianter...
    Ejnie, vi är i samma läge. Man ska vara noga med att få beviljat att de även ska få gå 6 års sen efter det extra dagisåret, annars blir det 1:an direkt har jag förstått. Däremot har vi inte fått svar på än vart vi vänder oss för att ansöka om extra år - vet du?
  • Ejnie
    kaffemamma skrev 2009-10-25 08:09:03 följande:
    Ejnie, vi är i samma läge. Man ska vara noga med att få beviljat att de även ska få gå 6 års sen efter det extra dagisåret, annars blir det 1:an direkt har jag förstått. Däremot har vi inte fått svar på än vart vi vänder oss för att ansöka om extra år - vet du?
    Ja och jag inboxar dig om det.
  • Ejnie

Är det någon som använt praxisbilder och vet var man kan ladda ned dem?

• tillit71

Hej
    Är ny i tråden
    Min pojke är 5 år o har diagnos Autism. Vi har sen ett par månader börjat ge honom mjölkfri och glutenfri kost. Tycker att han är mycket "bättre" redan

Någon mer som ser resultat eller är det ren inbillning....

• Krickeline
    tillit71 skrev 2009-11-02 19:47:59 följande:
    Hej Är ny i tråden Min pojke är 5 år o har diagnos Autism. Vi har sen ett par månader börjat ge honom mjölkfri och glutenfri kost. Tycker att han är mycket "bättre" redan Någon mer som ser resultat eller är det ren inbillning....
    Välkommen hit! Vad roligt att ni ser förbättring efter dieten infördes, vet att det finns flera här i tråden som sett jättebra resultat efter kostomläggning till gluten- och mjölkfritt. Vilka saker har förbättrats, tycker du?
    Vi har kört mjölkfritt sen i somras och dottern har utvecklats så mycket att hab vill lägga ner IBT:n. Men det är svårt att veta om det har med kosten eller dagisbytet att göra, dottern bytte till ett jättebra dagis i augusti och det har påverkat enormt mycket.

Jag läser just nu en intressant bok "A real boy" av Christina Adams. En sann historia om en autistisk pojke som blev helt återställd av IBT samt kostomläggning och bla medicinering av jästsvamp i tarmarna.
    Har någon här gett sina barn någon antisvamp/jäst-behandling? I våra provsvar står "sparsamt positivt" under svampförekomst. Vet inte hur man ska tolka det riktigt?
  • tillit71

Ja Tobias går nu "vanligt" i trappor, förut tog ha ett ben (samma9 hela tiden. Han är mer med vad man pratar om , kommer när man ropar, har burit sin skolväska själv första gången, sätter på sej sina stövlar själv mm.

Smågrejor för många men stora för oss
    Jag skriver b la om hans framsetg på min blogg. Kika gärna in där. www.kerstinsfamilj.blogg.se

• kaffemamma
    Krickeline skrev 2009-11-02 23:17:17 följande:
    . En sann historia om en autistisk pojke som blev helt återställd av IBT samt kostomläggning och bla medicinering av jästsvamp i tarmarna. Har någon här gett sina barn någon antisvamp/jäst-behandling? I våra provsvar står "sparsamt positivt" under svampförekomst. Vet inte hur man ska tolka det riktigt?
    Vi kanske ska börja låna böcker av varandra? Låter intressant! Nej, vi har inte behandlat jäst specifikt än. Sonen har jäst enligt proverna, men inte så mycket. Samtidigt är det många faschinerande stirys man hör - rena rama exorsisten-liknande berättelser, och han har många av de symptom som den biomedicinska världen brukar prata om när det gäller jäst. Har frågat vår läkare, först så sa han att eftersom vi skulle göra SCD-kost så tog vi hand om det där. Sen kunde vi ju inte hålla den kosten så då undrade jag om vi inte kanske skulel göra en anti-jäst behandling ändå. Men tydligen skulle vi vänta: vi behandlar streptokocker med en antibiotika just nu, som jag uppfattade så kunde det eventuellt ta hand om jästen också. Vi har ett par steg kvar på första delen av vårt protokoll från DAN-läkaren, sen är dte dags för nya prover. Inget har gett fantastiskt resultat med otvetydlig koppling till det vi gjort (enzymer, ovanlig probiotika, a-vitaminkur och nu den här antibiotikan) men visst går killen framåt mycket, han verkar må bra.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5