• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • Nilsfar

En av nycklarna till att hitta rätt känsla är att jobba med närvaron. När du är här och nu så tänker du inte längre på alla andra "måsten" du har runt dig.

Hur är E:s ögonkontakt? Den är ett tänkbart första mål eftersom den är så oerhört viktig för utvecklingen av kommunikation och samspel. Naturligtvis jobbar man med den på ett sådant sätt att det är spännande och roligt att titta på oss. Måmga vuxna med autism tycker ju att ögonkontakt är jobbigt - jag tror att det är en följd dels av att funktionshindret gör det svårt men framförallt av att omgivningen har haft mycket negativ kommunikation och "tjat" kring den.

Om E saknar tal så tittar vi på om han istället har ljud han försöker kommunicera med. Ett mål kan då vara att få ljuden att bli mer lika ljud i de ord som funkar i den situationen. Nästa steg kan vara att få ihop hela ord o.s.v
    Även här är det viktigt att ge en känsla av att kommunikation är kul. Det är viktigare än kortsiktiga framsteg eftersom våra barn måste träna myckket så är det viktigt att de hittar glädjen i att försöka. Därför är det oerhört viktigt att berömma försöken och inte bara när de gör "rätt" som vi har tänkt.

I skolan har ju jag sett hur barn tvingas delta i samlingar genom speciella stolar de inte kommer ur. Varje gång jag ser våra barn tvingas göra saker de inte förstår så känns det tungt i bröstet. Dels är det inte rätt mot våra barn och dels behövs det inte utan verkar snarare mot det vi vill att våra barn skall utveckla. Vi vill att de skall vilja och kunna umgås mer med andra människor. Att utsättas för tvång ger motsatt effekt.

• Klättermusen
    Nilsfar skrev 2009-10-10 19:53:47 följande:
    I skolan har ju jag sett hur barn tvingas delta i samlingar genom speciella stolar de inte kommer ur. Varje gång jag ser våra barn tvingas göra saker de inte förstår så känns det tungt i bröstet. Dels är det inte rätt mot våra barn och dels behövs det inte utan verkar snarare mot det vi vill att våra barn skall utveckla. Vi vill att de skall vilja och kunna umgås mer med andra människor. Att utsättas för tvång ger motsatt effekt.
    När jag läser att det kan vara på det sättet blir jag jätteledsen.
    Vår son är tre år snart och jag gruvar mig nästan för den dagen skolan ska börja och hur det kommer att gå med andra elever och lärare och om de kommer att kunna förstå hans situation och vilka svårigheter hans funktionshinder innebär.
    Jag vet att man kan träna massor av situationer och händelser men det måste ju vara på en rimlig nivå och med en väl igenomtänkt plan från början, sedan måste det hela utvärderas också.
  • cruz

Busfrömamman: Att tvinga barnet har bara negativa effekter, det är min bestämda uppfattning. Vi fick rådet att träna på golvet istället för vi bordet vid de tillfällen då det inte funkat att sitta vid bordet. Dessutom skulle vi bara köra enkla roliga övningar för att få igång samspelet. Successivt kunde sedan svårare övningar plus träning vid bordet smygas in utan att det blev frågan om tvång.

• Busfrömamman

Tack för svar och tips. Angående hennes ögonkontakt så har den blivit mycket bättre, nu söker hon min ögonkontakt ofta vilket känns fantastiskt! Jag uppmuntrar henne alltid till att titta på mig men utan krav och för att det är roligt.

Zelia, skönt att få det bekräftat att vi inte ska tvinga våra barn till något. Det är väl egentligen självklart, jag skulle ju aldrig tvinga en elev som är upprörd över något att fortsätta skriva till exempel... Jag måste ta upp detta på ett konstruktivt sätt och visa att det aldrig är för E:s bästa utan att det finns en orsak till visad frustration och stress. Att som du säger träna på golvet i stället. Jag och specialpedagogen är överens om att hon har fått för svåra uppgifter av habiliteringen. När jag läser Lära att lära (eller vad den nu heter...) så inser jag att habiliteringen hoppar över steg lite hur som helst, om de kör IBT ska de inte vara utbildade i det. Börjar bli osäker på det, samma gäller att de inte har dokumentation.

Kanske ska man lyssna mer på sin magkänsla. Vissa saker av IBT känns ok, som imitationsövningar, Komövningar som kan ändras så de utgår från hennes motivation. Annat känns inte lika kul. När jag läser Engaging autism om Floortime får jag en helt annan känsla, känsla av hopp och glädje och en massa möjligheter. Ska kanske lita mer på den känslan? SKa åka upp till Stockholm 7 november och gå på worksshop om Floortime, ser jag fram emot

Min stora fråga idag, vad är den stora skillnaden mellan Floortime och Sonrise??

• SaramedM

Finns det ingen som fått tag i en vettig lkare i Sverige som kan i alla fall lite om kost och autism?

Jag känner mig väldigt utelmnad och ifrågasatt just nu

• cruz

SaramedM: Vet inte, men E.F på autismcenter då? Hon är ju insatt i själva frågan, även om hon inte tycker att det finns tillräckligt med evidens när det gäller kostens effekt på autismen generellt. Men jag har ändå den uppfattningen att hon inte heller avråder från kostomläggning ifall man vill köra det.

• SaramedM
    zelia skrev 2009-10-12 16:58:56 följande:
    SaramedM: Vet inte, men E.F på autismcenter då? Hon är ju insatt i själva frågan, även om hon inte tycker att det finns tillräckligt med evidens när det gäller kostens effekt på autismen generellt. Men jag har ändå den uppfattningen att hon inte heller avråder från kostomläggning ifall man vill köra det.
    Nej tyvärr inte, hon hade inte kunskap att hjälpa oss vidare även om hon är ganska ödmjuk i sin framtoning
  • Nilsfar
    Busfrömamman skrev 2009-10-11 13:43:49 följande:
    Tack för svar och tips. Angående hennes ögonkontakt så har den blivit mycket bättre, nu söker hon min ögonkontakt ofta vilket känns fantastiskt! Jag uppmuntrar henne alltid till att titta på mig men utan krav och för att det är roligt.Zelia, skönt att få det bekräftat att vi inte ska tvinga våra barn till något. Det är väl egentligen självklart, jag skulle ju aldrig tvinga en elev som är upprörd över något att fortsätta skriva till exempel... Jag måste ta upp detta på ett konstruktivt sätt och visa att det aldrig är för E:s bästa utan att det finns en orsak till visad frustration och stress. Att som du säger träna på golvet i stället. Jag och specialpedagogen är överens om att hon har fått för svåra uppgifter av habiliteringen. När jag läser Lära att lära (eller vad den nu heter...) så inser jag att habiliteringen hoppar över steg lite hur som helst, om de kör IBT ska de inte vara utbildade i det. Börjar bli osäker på det, samma gäller att de inte har dokumentation. Kanske ska man lyssna mer på sin magkänsla. Vissa saker av IBT känns ok, som imitationsövningar, Komövningar som kan ändras så de utgår från hennes motivation. Annat känns inte lika kul. När jag läser Engaging autism om Floortime får jag en helt annan känsla, känsla av hopp och glädje och en massa möjligheter. Ska kanske lita mer på den känslan? SKa åka upp till Stockholm 7 november och gå på worksshop om Floortime, ser jag fram emot Min stora fråga idag, vad är den stora skillnaden mellan Floortime och Sonrise??
    Kan inte svara i nuläget men jag har köpt in en floortimebook till assistentbiblioteket så snart så

Blir dock inte denna vecka - håller på med att gå igenom 400 platsansökningar /-)
  • Ejnie

Ni som har folk hemma och inte har eget bolag - begär ni referenser på dem?
    Jag blev lite förvånad av att bli uppringd av vår leverantör idag. Tjejen som var på intervju blev förvånad över att vi ville intervjua henne och be om referenser för hon tyckte ju att hon redan gjort detta när hon anställdes på Företaget som vi får våra tjänster ifrån...
    Är det bara jag som blir lite förvånad?

Och så undrar jag om det är någon med få timmar (40/mån just nu) som startat eget företag för att styra detta eller om man måste ha många timmar för att det ska vara vettigt...? Jag vill styra detta SJÄLV!

• Nilsfar
    Klättermusen skrev 2009-10-10 20:52:16 följande:
    När jag läser att det kan vara på det sättet blir jag jätteledsen. Vår son är tre år snart och jag gruvar mig nästan för den dagen skolan ska börja och hur det kommer att gå med andra elever och lärare och om de kommer att kunna förstå hans situation och vilka svårigheter hans funktionshinder innebär. Jag vet att man kan träna massor av situationer och händelser men det måste ju vara på en rimlig nivå och med en väl igenomtänkt plan från början, sedan måste det hela utvärderas också.
    Vill bara lyfta fram att om man tränar kommunikation, samspel och flexibilitet så börjar saker och ting fungera mer eller mindre av sig självt. när de här områden utvecklas så behövs det inte så mycket träning på specifika sitationer och händelser.

Det som ställer till svårigheter i många situationer är att man inte klarar av alla intryck och speciellt de sociala intrycken.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5