• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • RBK
    zelia skrev 2009-10-17 16:42:11 följande:
    Nu har jag anmält mig till kursen i DIR/Floortime (www.speciella.com) som går i november december. Någon mer som ska gå ?
    Vi funderar på det. Imorgon ska vi ha Maggie Dillner hemma hos oss när jag leker med O. Vi får se efter det. Eftersom vi det senaste året har byggt mycket av vårt förhållningssätt mot O på Floortime tycker jag bara det är så kul att det äntligen finns någon i Sverige som ger handling i Floortime.
  • cruz

RBK: Hur gick mötet med Maggie Dillner?

• RBK
    zelia skrev 2009-10-19 20:39:55 följande:
    RBK: Hur gick mötet med Maggie Dillner?
    Det gick bra! Det vi saknat är någon som kan ge feedback när vi leker med O utifrån de olika utvecklingsstadier som DIR Floortime bygger på. Maggie var bra på att hitta det vi behöver fokusera mer på. Så bra att vi också anmält oss till workshopen.
  • Busfrömamman

Jag har också varit i kontakt med Maggie men ska vänta med workshop till nästa tillfälle i januari. Gillar tanken bakom och har även varit i kontak tmed Ulrika Aspeflo i Varberg som någon här tipsade om. Henne ska vi förmodligen träffa i slutet på november. Kan behöva annan input.

Försöker här hemma med IBT men jag får det inte att fungera! Är det mina tveksamheter som lyser igenom för dagis spåstår att det går bra? Försöker få henne att klappa händerna i imitationsövning men kan inte känna motivation själv när jag ska styra henne till att göra det. Eller bygga torn av två klossar... Jag vet inte hur jag ska lyckas komma över mitt tvivel och börja tycka det är kul med dessa övningar I morgon har vi möte med habiliteringen och just nu känns allt lite för mycket, är stressad och lite nere...

• kaffemamma

Vi, som många, har provresultat som visar höga halter av kvicksilver och andra tungmetaller hos vår son. Och i den biomedicinska världen omnämns det ofta som om det vore fakta att barn med autism har högre halter av detta än andra barn. Men stämmer det verkligen? Hur ofta tas blodprov på friska barn för att kolla tungmetaller? Här står om en studie som visar att det inte var någon skillnad, www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp&nyheter=1&artikel=3178431

Jag är nyfiken på om alla barn hade höga halter? Det är förstås förskräckligt, och visst kan det vara så att vissa individer är känsligare, men i så fall är det ju många tvärsäkra påståenden som inte stämmer.

Här är också en annan mamma som gjort hemmatester på hela familjen, barn med autism likväl som "friska" hade högre halter än vuxna; blogg.aftonbladet.se/19054/

Någon som har några tankar om detta?

• Krickeline

Kaffemamma: jag är för dåligt insatt för att ha någon åsikt, men har för mig att EF har sagt att problemen med Scandlabresultaten är att de är svårbedöma just för att det sällan finns några normvärden specifikt för barn att relatera dem till. Men jag kan minnas fel.
    Jag blir stressad över att det är så svårt att veta vem och vad man ska tro på, alla säger olika!
    Idag träffade jag en dietist på Astrid Lindgrens ang dotterns magproblem och passade på att fråga om hennes åsikt rörande megadoser av B6 och B12. Hon visste inte alls om de kunde hjälpa, men sa att det i alla fall inte borde vara skadligt att pröva. Ett kosttillskott (multivitamin) som vi vill prova innehåller tex 12000% av det rekommenderade dagsintaget av B6. Så det är verkligen jättedoser det handlar om.

• cruz

Kaffemamma: Jag tror att det är vanligt att man hittar högre halter av olika miljögifter hos barn jämfört med vuxna och delvis så beror detta på att barn inte har lika välutvecklade system för nedbrytning av gifter. Vad jag har sett i min egen forskning så verkar det som vissa proteiner som är involverade i nedbrytning och transport av olika toxiska ämnen inte produceras i lika stor mängd hos unga individer som hos vuxna. Detta kan vara en förklaring, men säker inte den enda.

Busfrömamman: Jag tror att det spelar roll ifall man själv inte tror på träningsmetoden. Hur ska man då övertyga barnet? Den i vårt träningsteam som lyckas bäst att motivera Maximilian är den resursen som tror och brinner mest för IBT. Hon kör by the book och hon tycker att det är jättekul, vilket smittar av sig på Max. Själv känner jag lite som dig ibland. Nu håller vi tex. på att lära Max "byggimmitation" och jag har väl lite svårt att motivera både mig och Max. Men på dagis går den övningen utmärkt.

RBK: Vad roligt!

• kaffemamma
    Krickeline skrev 2009-10-20 14:22:11 följande:
    Idag träffade jag en dietist på Astrid Lindgrens ang dotterns magproblem och passade på att fråga om hennes åsikt rörande megadoser av B6 och B12. Hon visste inte alls om de kunde hjälpa, men sa att det i alla fall inte borde vara skadligt att pröva. Ett kosttillskott (multivitamin) som vi vill prova innehåller tex 12000% av det rekommenderade dagsintaget av B6. Så det är verkligen jättedoser det handlar om.
    Tyvärr är det så att B6 tydligen kan göda streptokocker, om man har problem med sådana. Vi har tagit bort till och med multivitaminen med B6 för att först behandla streptokokerna. Suck, det är alltid så många om och men med allt!
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2009-10-21 11:33:17 följande:
    Tyvärr är det så att B6 tydligen kan göda streptokocker, om man har problem med sådana. Vi har tagit bort till och med multivitaminen med B6 för att först behandla streptokokerna. Suck, det är alltid så många om och men med allt!
    Ok, det visste jag inte. Tack för info.

Idag på Uppdrag Granskning var det om särskolor versus vanliga skolor, om någon är intresserad. Vi står verkligen i valet och kvalet när det gäller skolval; AS-skola eller vanlig. Någon som har skolbarn som går i vanlig klass? Hur funkar det? I januari är det dags för oss att välja *gulp*
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5