• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • Nilsfar
    Ejnie skrev 2009-10-14 12:49:08 följande:
    Ni som har folk hemma och inte har eget bolag - begär ni referenser på dem?Jag blev lite förvånad av att bli uppringd av vår leverantör idag. Tjejen som var på intervju blev förvånad över att vi ville intervjua henne och be om referenser för hon tyckte ju att hon redan gjort detta när hon anställdes på Företaget som vi får våra tjänster ifrån... Är det bara jag som blir lite förvånad?Och så undrar jag om det är någon med få timmar (40/mån just nu) som startat eget företag för att styra detta eller om man måste ha många timmar för att det ska vara vettigt...? Jag vill styra detta SJÄLV!
    Du skall få styra detta själv även om du inte driver assistansen själv. Det är du som bestämmer vilka delar du vill kontrollera.

Ställ krav på din anordnare hur du vill ha det - ställer de inte upp på det så byt!

Att anställa en assistent till våra barn handlar ju så otroligt mycket om personliga egenskaper så assistansbolaget kan bara sortera bort de uppenbart olämplga. Vilka som sedan är lämpliga och passar ihop med våra barn och familjen, det kan bara vi själva avgöra.

Vi gör mestadekls så vid anställningar att en större grupp bjuds in till en presentation där vi presenterar hur vi arbetar. Därefter gör vi en snabbintervju på några minuter med var och en av dem som är intresserade. Efter den är det mycket lättare att avgöra vilka som skall få komma på en djupare intervju och träffa Nils. Ett CV säger ju inte mycket om de personliga egenskaperna som krävs.
  • Ejnie
    Nilsfar skrev 2009-10-14 22:54:34 följande:
    Du skall få styra detta själv även om du inte driver assistansen själv. Det är du som bestämmer vilka delar du vill kontrollera.Ställ krav på din anordnare hur du vill ha det - ställer de inte upp på det så byt!Att anställa en assistent till våra barn handlar ju så otroligt mycket om personliga egenskaper så assistansbolaget kan bara sortera bort de uppenbart olämplga. Vilka som sedan är lämpliga och passar ihop med våra barn och familjen, det kan bara vi själva avgöra.Vi gör mestadekls så vid anställningar att en större grupp bjuds in till en presentation där vi presenterar hur vi arbetar. Därefter gör vi en snabbintervju på några minuter med var och en av dem som är intresserade. Efter den är det mycket lättare att avgöra vilka som skall få komma på en djupare intervju och träffa Nils. Ett CV säger ju inte mycket om de personliga egenskaperna som krävs.
    Tack, det som förbryllade mig var att personen som var på intervju tyckte vi var underliga som ställde krav på referenser - för mig är det självklart. Men det var väl en hel del som var underligt, männskan kom nästan en timme sent för att hon åkt vilse mm.
  • Klättermusen
    Nilsfar skrev 2009-10-14 22:46:58 följande:
    Vill bara lyfta fram att om man tränar kommunikation, samspel och flexibilitet så börjar saker och ting fungera mer eller mindre av sig självt. när de här områden utvecklas så behövs det inte så mycket träning på specifika sitationer och händelser.Det som ställer till svårigheter i många situationer är att man inte klarar av alla intryck och speciellt de sociala intrycken.
    Jag förstår vad du menar.
    Det är väl så att jag blir ledsen över att man inte ser individen många gånger. Man tror kanske att autistiska barn och personer ska vänja sig vid saker. Det handlar väl om okunskap men jag blir ändå ledsen när jag tänker på hur det måste vara ur barnets synvinkel. Vad lär sig ett barn på att bli fastspänd i en stol i en samling? Barnet kanske inte förstår vad samlingen är till för eller hur man ska bete sig eller vad man ska göra eller vad som förväntas att barnet ska göra i en samling. Att spänna fast ett barn i en sådan situation tycker jag är kränkande.
  • Klättermusen
    Nilsfar skrev 2009-10-14 22:54:34 följande:
    Du skall få styra detta själv även om du inte driver assistansen själv. Det är du som bestämmer vilka delar du vill kontrollera.Ställ krav på din anordnare hur du vill ha det - ställer de inte upp på det så byt!Att anställa en assistent till våra barn handlar ju så otroligt mycket om personliga egenskaper så assistansbolaget kan bara sortera bort de uppenbart olämplga. Vilka som sedan är lämpliga och passar ihop med våra barn och familjen, det kan bara vi själva avgöra.Vi gör mestadekls så vid anställningar att en större grupp bjuds in till en presentation där vi presenterar hur vi arbetar. Därefter gör vi en snabbintervju på några minuter med var och en av dem som är intresserade. Efter den är det mycket lättare att avgöra vilka som skall få komma på en djupare intervju och träffa Nils. Ett CV säger ju inte mycket om de personliga egenskaperna som krävs.
    Är det vanligt att assistenter slutar efter kort tid?
    Vad kan man göra för att resurser/assistenter ska stanna kvar?
    Har ni assistenter som arbetat med er son en längre tid?
    Vi fick hembesök att en kvinna från handikappenheten för ett tag sen . Hon sa att det inte var vanligt att man sätter in personlig assistans på ett barn som är 3 år men när vår son blir större kommer vi att ansöka om det.
  • Nilsfar
    Klättermusen skrev 2009-10-15 20:08:15 följande:
    Jag förstår vad du menar.Det är väl så att jag blir ledsen över att man inte ser individen många gånger. Man tror kanske att autistiska barn och personer ska vänja sig vid saker. Det handlar väl om okunskap men jag blir ändå ledsen när jag tänker på hur det måste vara ur barnets synvinkel. Vad lär sig ett barn på att bli fastspänd i en stol i en samling? Barnet kanske inte förstår vad samlingen är till för eller hur man ska bete sig eller vad man ska göra eller vad som förväntas att barnet ska göra i en samling. Att spänna fast ett barn i en sådan situation tycker jag är kränkande.
    Visst är det kränkande. Tyvärr har många skolor mycket svårt att klara av våra barn. De fyller dagen med aktiviteter och uppgifter som barnen upplever både som svårförståeliga och i många fall meningslösa. Det resulterar i sin tur i en massa andra problem Tänk efter hur vi själva skulle reagera i samma situation
    Klättermusen skrev 2009-10-15 20:19:01 följande:
    Är det vanligt att assistenter slutar efter kort tid?Vad kan man göra för att resurser/assistenter ska stanna kvar?Har ni assistenter som arbetat med er son en längre tid?Vi fick hembesök att en kvinna från handikappenheten för ett tag sen . Hon sa att det inte var vanligt att man sätter in personlig assistans på ett barn som är 3 år men när vår son blir större kommer vi att ansöka om det.
    Ja du, nu ställer du en fråga som jag kommer att skriva mycket för att svar på

Det krävs ganska mycket för att skapa en bra assistans för våra barn. För att det skall fungera så är det attityden som är den allra viktigaste biten. En av de viktigaste bitarna vid en anställning är därför att hitta assistenter som är öppna med vad de känner.

Vi har ju fördelen av att arbeta efter son-rise. Det förhållningssättet innehåller ju också verktyg för att arbeta med attityden. Den inledande upplärningen innehåller två bitar - dels teori som förklarar hur vi gör och varför förankrat i de svårigheter som funktionhindret medför. Den andra biten är att komma igång i åraktiskt arbete där vi har videofeedback. I början tittar vi knappt på filmen utan har fullt upp med att prata om den känslomässiga biten. Efterhand när assistenten är igång så håller vi feedback en gång i månaden.

Varannan vecka har vi ett personalmöte där vi går igenom vad som hänt för att lära oss av varandra och för att stämma av vilka mål vi skall ha framåt. Vi väver också ofta in kreativitetsövningar i dessa möten. Assistentjobbet kan ofta vara tungt och ensamt. Därför är utbytet med arbetskamraterna oerhört viktigt.

Då och då har vi seminarier där vi utbildar inom ett visst tema och de får chansen att träffa andra assistenter som jobbar på samma sätt i andra personalgrupper.

De assistenter som verkar ha en bra potential och stort engagemang skickar vi på utbildningar i son-rise i USA.

Ibland har vi outreach där experter kommer till oss och förevisar arbetssättet tillsammans med våra barn.

Väldigt mycket handlar om att hjälpa till att hitta engagemang och att bygga upp en stolthet över jobbet som våra assistenter gör.

Vi jobbar också med vår egen attityd gentemot assistenterna. Den är en av de viktigaste faktorerna för att assistenterna skall känna trygghet i vad de gör och hitta det lugn som gör att de kan vara närvarande och börja hitta sin kreativitet.

Vi har idag åtta assistenter runt Nils och det sista året är det två som har slutat. Den som jobbat längst har varit hos oss i sex år.

När det gäller ålder så stämmer det att det är ovanligt. Men vid svåra funktionshinder där det handlar enbart om att hantera funktionshindret när man är tillsammans med barnet så kan man få det vid mycket låg ålder. Nils var fem när vi sökte första gången och fick runt 70 timmar i veckan. Vi hade säkert kunnat få assistans tidigare om vi bara vetat om att möjligheten fanns.
  • kaffemamma

artikel om dietstudie på www.theautismnews.com/ idag.
    Lite oklar artikel dock - fattade att de kommit fram till att dieten var bra och gav fördelar, men såg ingenting om studiens storlek elelr annat. Får väl kolla upp vid tillfälle.

• Klättermusen
    Nilsfar skrev 2009-10-15 21:19:29 följande:
    Ja du, nu ställer du en fråga som jag kommer att skriva mycket för att svar på Det krävs ganska mycket för att skapa en bra assistans för våra barn. För att det skall fungera så är det attityden som är den allra viktigaste biten. En av de viktigaste bitarna vid en anställning är därför att hitta assistenter som är öppna med vad de känner.Vi har ju fördelen av att arbeta efter son-rise. Det förhållningssättet innehåller ju också verktyg för att arbeta med attityden. Den inledande upplärningen innehåller två bitar - dels teori som förklarar hur vi gör och varför förankrat i de svårigheter som funktionhindret medför. Den andra biten är att komma igång i åraktiskt arbete där vi har videofeedback. I början tittar vi knappt på filmen utan har fullt upp med att prata om den känslomässiga biten. Efterhand när assistenten är igång så håller vi feedback en gång i månaden.Varannan vecka har vi ett personalmöte där vi går igenom vad som hänt för att lära oss av varandra och för att stämma av vilka mål vi skall ha framåt. Vi väver också ofta in kreativitetsövningar i dessa möten. Assistentjobbet kan ofta vara tungt och ensamt. Därför är utbytet med arbetskamraterna oerhört viktigt.Då och då har vi seminarier där vi utbildar inom ett visst tema och de får chansen att träffa andra assistenter som jobbar på samma sätt i andra personalgrupper.De assistenter som verkar ha en bra potential och stort engagemang skickar vi på utbildningar i son-rise i USA.Ibland har vi outreach där experter kommer till oss och förevisar arbetssättet tillsammans med våra barn.Väldigt mycket handlar om att hjälpa till att hitta engagemang och att bygga upp en stolthet över jobbet som våra assistenter gör.Vi jobbar också med vår egen attityd gentemot assistenterna. Den är en av de viktigaste faktorerna för att assistenterna skall känna trygghet i vad de gör och hitta det lugn som gör att de kan vara närvarande och börja hitta sin kreativitet.Vi har idag åtta assistenter runt Nils och det sista året är det två som har slutat. Den som jobbat längst har varit hos oss i sex år.När det gäller ålder så stämmer det att det är ovanligt. Men vid svåra funktionshinder där det handlar enbart om att hantera funktionshindret när man är tillsammans med barnet så kan man få det vid mycket låg ålder. Nils var fem när vi sökte första gången och fick runt 70 timmar i veckan. Vi hade säkert kunnat få assistans tidigare om vi bara vetat om att möjligheten fanns.
    Ja, det är jätteviktigt att assistenter eller resurser är öppna med vad de känner. Vår sons tidigare resurser på förskolan ville inte öppna upp sig alls inför uppgiften och vi som föräldrar har alltid fått höra att vi måste samarbeta för att det inte ska bli krig. Personalen hade ju fått en uppgift som de inte sökt och hur mycket vi än försökte motivera och uppmuntra så var det hopplöst.
    Det har varit hemskt att inte kunna kommunicera med förskolepersonalen och jag önskar verkligen man kunde få större möjlighet att välja vilka som ska arbeta med funktionshindrade personer.
    Vi ska precis till att anställa vår första avlösare och jag är jätte nervös. Man hade aldrig kunnat tro att man skulle göra såna här saker när man blev förälder en gång i tiden.
    Det är jättefint att du delar med dig av dina erfarenheter.
    Vi ska göra allt vi kan för att de avlösare som sedan jobbar med vår son ska trivas och jag ska titta närmare på när och om det går att få personlig assistans.
  • cruz

Nu har jag anmält mig till kursen i DIR/Floortime (www.speciella.com) som går i november december. Någon mer som ska gå ?

• SaramedM
    zelia skrev 2009-10-17 16:42:11 följande:
    [citat]
    Nu har jag anmält mig till kursen i DIR/Floortime (www.speciella.com) som går i november december. Någon mer som ska gå ?
    [/citat

Hm, blir sugen men vi lär inte kunna få barnvakt för att gå bägge två

Funderar på pom man kan övertala tex svärmor eller M´s ledsagare att följa med?
  • RBK
    Busfrömamman skrev 2009-10-11 13:43:49 följande:
    Min stora fråga idag, vad är den stora skillnaden mellan Floortime och Sonrise??
    Hej,
    Jag har läst mest om Floortime, men har även lärt mig mycket av att studera böcker om Sonrise. Floortime och Sonrise påminner väldigt mycket om varandra - jag tror egentligen inte det finns några stora skillnader. Båda bygger på inställningen att följa barnets intresse och utgår från utvecklingspsykologiska teorier.

Jag fastnade för DIR Floorime eftersom den mest grundläggande akademiska studie som gjorts kring tidig intervention för barn med autism nämner DIR Floortime som en av de förhållningsätt/skolor som det finns störst vetenskapligt stöd för. Sen kan man ju alltid fundera på vad det är värt... Jag är till exempel ganska skeptiskt till att allt alltid ska vara evidensbaserat.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5